Permalänk
Medlem

HDMI ska nu för tiden ses som en fördel, inte nackdel aldehesse

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

Jag vet WmB, ungefär som marksänt digital TV

Permalänk
Medlem

lägg datorn på knäna eller soffan så ser man att värmen ökar till 70-75 grader
efter en tids test och användande så märker man att datorn blir nästan för varm och obehaglig på knän och handflatan på när man skriver...
jo, FLÄKTEN GÅR NÄSTAN TILL MAX OCKSÅ. MAN HÖR KNAPPAST DE MKT SVAGA HÖGTALARNA. RIKTIGT JOBBIGT...

jag vet inte hur andra bärbara hdmi ser ut efter kopplande till en tv-skärm, men detta duger väl....

Va långt tid det tar att gå till viloläge eller stänga av datorn i Vista.
RIKTIGT SKIT OPERATIVSYSTEM.

En dag installerar jag XP.

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

Gillar inte heller Vista men tiden för viloläget kan man så klart ställa in själv:
kontrollpanelen-bärbar dator-energialternativ-Redigera schemainställningar
Det är bara att välja vad datorn ska göra efter den tid man anger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldehesse
Gillar inte heller Vista men tiden för viloläget kan man så klart ställa in själv:
kontrollpanelen-bärbar dator-energialternativ-Redigera schemainställningar
Det är bara att välja vad datorn ska göra efter den tid man anger.

nej, jag menar det tar långt tid när man trycker själv manuellt att datorn går till viloläge. Detsamma med stänga av...

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

Jag borde kanske först tänka och läsa bättre och sedan starta skriva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
lägg datorn på knäna eller soffan så ser man att värmen ökar till 70-75 grader
efter en tids test och användande så märker man att datorn blir nästan för varm och obehaglig på knän och handflatan på när man skriver...
jo, FLÄKTEN GÅR NÄSTAN TILL MAX OCKSÅ. MAN HÖR KNAPPAST DE MKT SVAGA HÖGTALARNA. RIKTIGT JOBBIGT...

Se till att inte täppa för där fläkten suger in luft då. Inte så konstigt att den varvar upp om den inte får in någon luft att kyla av hårdvaran med. Har du den i knät borde du nog kunna måtta in så luftintaget är fritt, men ställa den i soffan är nog inget jag skulle göra med min laptop under någon längre tid...

Något annat att tänka på är ju att du kan ändra energischema till något som inte är lite högpresterande (naturligtvis beroende på vad du gör med datorn). Då håller den sig oftast svalare.

//R

Permalänk
Medlem

Jag är nog tvungen att varna för denna laptopen om man planerar att köra Linux. Det tycks som om ACPI är trasigt men det märks bara i Linux. Det kan också vara min dator som är trasig så om någon annan kör Linux och kan säga bu eller bä vore det bra.

Jag är hyfsat säker på att det är fel i bios och det kan bli svårt att arbeta sig runt det. Om jag planera att köpa denna laptopen och köra Linux skulle jag välja att avvakta i stället. Jag återkommer om någon vecka med svar om jag kan fixa problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Se till att inte täppa för där fläkten suger in luft då. Inte så konstigt att den varvar upp om den inte får in någon luft att kyla av hårdvaran med. Har du den i knät borde du nog kunna måtta in så luftintaget är fritt, men ställa den i soffan är nog inget jag skulle göra med min laptop under någon längre tid...

Något annat att tänka på är ju att du kan ändra energischema till något som inte är lite högpresterande (naturligtvis beroende på vad du gör med datorn). Då håller den sig oftast svalare.

//R

till och med samma temperatur på ett bord, ca 70 grader

KAN MAN LÄMNA TILLBAKS SKITEN FÖR ATT DET INTE GÅR ATT INSTALLERA LINUX?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

porja25> Du som var så fullkomligt positiv över amilo'n längre upp i tråden... synd att du ändrat dig och nu helt plötsligt liknar den vid skit...

Vilken core 2 dual-upplaga har du? Kylningen borde väl funka bättre på T8000-serien än T5000.

En fråga: Är si2636 för liten att ersätta en stationär dator? Ska ha den mest till surf, musik och film. Lär mest användas hemma men ändå skönt med möjligheten att kunna bära med sig eller bara sitta på uteplatsen tex. Eller bör jag satsa på en 15-tumare istället?

Det enda jag stör mig på är att kortläsaren inte läser xD-kort... VARFÖR??? särskilt då de flesta andra FS amilo-modeller gör det. Kanske skulle satsa på nån av dom med "silent mode"-funktion och spillskydd istället...

Permalänk

Jag var ju väldigt sugen på denna dator men sista sidan eller sidorna får mig att tveka. :/

Permalänk
Medlem

Slutsats:

en dator tar en viss tid att testa och få en slutsats. själv har jag inte haft så mkt tid den första veckan jag använde datorn.

svettig vänster hand pga värmen, och på knän känns att man har en element på knän, svettig det med...billig chassi

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
Slutsats:
svettig vänster hand pga värmen, och på knän känns att man har en element på knän, svettig det med...billig chassi

**Dagens I-landsproblem**

Ge f*n i att ha datorn i knät samt skaffa en trådlös mus så behöver du inte ens ha kroppskontakt med datorn.

Frågar igen... Vilken verision av core 2 duo har du på din amilo?

Permalänk
Medlem

Jag vill veta om det gar att installera Autocad 2009 pa denna dator.
Är det nagon som vet om det ens funkar pa den här datorn? För jag har hört att det inte gar för det krävs minst en processor pa över 2.2 GH. Men jag är inte pricksäker pa det.

Är det nan som har vet nat om det??

Permalänk

Fick hem min idag. Har aldrig gillat Vista så jag tänkte installera Xp på den istället, men av någon anledning så får jag det inte att fungera. Någon annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av proloop
**Dagens I-landsproblem**

Ge f*n i att ha datorn i knät samt skaffa en trådlös mus så behöver du inte ens ha kroppskontakt med datorn.

Frågar igen... Vilken verision av core 2 duo har du på din amilo?

jag använder redan en mus med min bärbar dator hela tiden

• Processor - Intel® Core™ 2 Duo T5750
• Klockfrekvens - 2000 MHz
• Bussfrekvens - 667 MHz

Visa signatur

Permalänk

hur pass högt låter den eg när fläkten varvar igång? Man får intrycket av att den låter störande högt.

Permalänk

Nu har jag Haft min Si2636:a (den med 320gb och 4gb ram för 6990kr på mediamarkt) i snart ½ månad.

Jag kan säga att jag är väldigt nöjd vad gäller batteritiden, och vikten. Värmeutvecklingen och ljudnivån är

heller ingenting jag stör mig på nämnvärt.

Jag använder datorn till att kolla på film på plasma och skriva dokument.

Några saker jag stör mig på:

Tangentbordet, Längst ner till vänster på ett tangentbord SKA ctrl-knappen sitta. Men av någon outgrundlig anledning så sitter där istället FN-knappen.
Så om man ska trycka Ctrl-C för att kopiera en text brukar det bli att man istället skriver över det med bara bokstaven C. SJUKT IRRITERANDE. Förvisso kan man ju säkerligen lägga in ett program som mjukvarumässigt byter funktion på de båda, så man sedan fysiskt kan byta knappplats på dem

Jag tycker om att tangentbordet är kompakt, men jag gillar inte att man kommer på pil-upp-knappen istället för shift. Där tycker jag att knapparna ligger för nära varandra. MEN det är kanske en vanesak.

Ljudet, När jag sitter i skolan med några polare så är det svårt att höra ljudet även om man krämar på allt, både i spelaren och i vistas mixer.

När man kopplar upp datorn via HDMI till tv:n flyttas ljudet automatiskt över till tv:n (iaf efter att jag ställt in så första gången) och det är ju bra. MEN när man drar ur HDMI:n kommer inte ljudet tillbaka till Datorhögtalarna och det spelar ingen roll hur mycket jag pular och inaktiverar enheter osv. DET ÄR BARA OMSTART som löser problemet.

Blåtand. - Fungerar utmärkt, så länge du inte installerar TOSHIBAS drivrutiner (alltså de som finns på hemsidan för datorn) för då blir det massor med onödiga funktioner som segar ner. DET SOM STÖR MIG då man använder windows inbyggda är att det står ett utropstecken på enheten i enhetshanteraren för "Bluetooth Periphial Device" vad den nu ska vara bra till.

I övrigt tycker jag det är lite muppigt med rund musplatta, då jag gillar att ha gestures inlagda på plattan (typ om man klickar i det vänsta övre hörnet på plattan när man surfar så backar man, om man ställt in det förstås), problemet är bara att plattan känns för liten då, för man kommer lätt in på gesuters områdena (jag har tex vertikal scrollning i högerkanten).

Om man har strömmen i så känner man att det leds ström i musknapparna, så att det kittlar i fingertopparna, det kändes inte i början men när plasten slets ut började jag känna det...

Det blir lätt rundgång om man kör videokonferens med för hög volym på mikrofonen. Det borde finnas någon Echo-cancellingfunktion i vista, men jag har inte hittat det än.
EDIT: Jag hittade en iställning där man kunde ändra till telefonkonferensläge eller liknade, då aktiverades echocanceling.

i övrigt är jag ganska nöjd. jag gillar att det bara är 13,3 " skärm och att den fungerar bra med UBUNTU/Linux (dock har jag inte provat HDMI och ljudproblemen med Linux, det är kanske där skon klämmer).

Datorn var billig och jag ville ha hdmi, hyfsat med disk och bra med ram.

Då var detta den ända datorn som passade

Tack för mig..

Permalänk
Medlem

Axeburken:

Jag var på MM och tittade för en vecka sen. Då hade dom en av de gamla versionerna endast, med 250gb och 2gb ram för 8495:-. Detta var i Norrköping.

synd, jag hade tänkt handla en. men hoppade över det

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av axeburken
... den fungerar bra med UBUNTU/Linux ...

Skulle du vilja göra ett test åt mig?
Starta en ny version av ubuntu typ 8.04. Kör lsmod och försäkra dig om att thermal och processor modulerna är laddade. Kör sen följande kommando i en terminal: while true; do cat /proc/acpi/thermal_zone/TZ00/*; cat /proc/acpi/processor/CPU0/throttling ; echo -e \\n; sleep 1;done
Den kommer börja printa massa info.
I en annan terminal skriver du sen while true;do true;done & while true;do true;done vilket kommer köra oändliga loopar som äter upp all cpu. Håll sedan koll på den första terminalen. Temperaturen kommer öka och status ok kommer snart bli status passive. Kolla då på T staten som kommer öka och minska beroende på värmen. Förr eller senare kommer den troligen nå högsta T-staten och då borde systemet bli instabilt eller helt hänga sig. Händer det för dig?
Det vore också bra om du kunde berätta vilken performance mode du kör i bios (silent, normal eller performance).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av axeburken
Om man har strömmen i så känner man att det leds ström i musknapparna, så att det kittlar i fingertopparna, det kändes inte i början men när plasten slets ut började jag känna det...

Låter ju inte klokt, fler som har så på sin si2636?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emaku
Skulle du vilja göra ett test åt mig?
Starta en ny version av ubuntu typ 8.04. Kör lsmod och försäkra dig om att thermal och processor modulerna är laddade. Kör sen följande kommando i en terminal: while true; do cat /proc/acpi/thermal_zone/TZ00/*; cat /proc/acpi/processor/CPU0/throttling ; echo -e \\n; sleep 1;done
Den kommer börja printa massa info.
I en annan terminal skriver du sen while true;do true;done & while true;do true;done vilket kommer köra oändliga loopar som äter upp all cpu. Håll sedan koll på den första terminalen. Temperaturen kommer öka och status ok kommer snart bli status passive. Kolla då på T staten som kommer öka och minska beroende på värmen. Förr eller senare kommer den troligen nå högsta T-staten och då borde systemet bli instabilt eller helt hänga sig. Händer det för dig?
Det vore också bra om du kunde berätta vilken performance mode du kör i bios (silent, normal eller performance).

den här bioset är hur fattig som helst, helt otrolig, skit

Visa signatur

Permalänk

Hmmmm! Min nyinköpta Si 2636 slutade fungera idag (efter 4 dagar).

Disk read error!

Vad jobbig. Vilka rättigheter har man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Disk read error!

Min blir oxå så här(vid uppstart) några ggr i veckan, NLTR eller nåt NOT FOUND, Disk error oxå ibland...

när man sedan startar om så fungerar det....man blir ju rädd när det blir så...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Disk read error!

Du lär ju kunna retunera den och få en ny.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnarlyhead
Du lär ju kunna retunera den och få en ny.

Det sa de från siemenssupporten med men hänvisade mig till återförsäljaren (netonnet). Läste lite i deras vilkorer och där ser det dessvärre sämre ut: inget öppet köp av skadad vara. Men men: ska se imorrgon vad de svara på mitt mail.

Permalänk
Citat:

Det sa de från siemenssupporten med men hänvisade mig till återförsäljaren (netonnet). Läste lite i deras vilkorer och där ser det dessvärre sämre ut: inget öppet köp av skadad vara. Men men: ska se imorrgon vad de svara på mitt mail.

Klart du ska få en ny på ett eller annat sätt, antingen genom netonnet eller fs fabriksgaranti. Men hänvisa netonnet till www.arn.se eller nåt om inte annat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnarlyhead
Klart du ska få en ny på ett eller annat sätt, antingen genom netonnet eller fs fabriksgaranti. Men hänvisa netonnet till www.arn.se eller nåt om inte annat

Låter vettig. Ska blänka lite tänderna när jag kommer ringa netonnet imorgon

Permalänk
Medlem

Är det nagon som vet om det ens funkar pa den här datorn? För jag har hört att det inte gar för det krävs minst en processor pa över 2.2 GH. Men jag är inte pricksäker pa det.

Nån som kan hjälpa mig med det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali_1

Nån som kan hjälpa mig med det?

Från Autodesk.se:
"4.1.
What are the system requirements for AutoCAD® 2009 software?
The system requirements for 32-bit AutoCAD 2009 are as follows:

Intel® Pentium® 4 processor, 2.2 GHz minimum
or
Intel or AMD dual-core processor, 1.6 GHz minimum"

så det borde fungera skulle jag gissa.