Windows 7 ska inte irritera användare

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 ska inte irritera användare

Säkerhetsfunktionen UAC har kritiserats för att irritera användare. Microsoft meddelar att varningsrutorna kommer att omarbetas till nästa version av Windows.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för det Microsoft! Om det är något Vista har kritiserats för så är det väl just UAC.

Permalänk
Medlem

UAC--> stäng av

Det är bara att stänga av UAC i kontrollpanelen, vem behöver UAC liksom??

Permalänk

Re: UAC--> stäng av

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tigerguyswe
Det är bara att stänga av UAC i kontrollpanelen, vem behöver UAC liksom??

Rätt många skulle jag vilja påstå.

Funktionen är väldigt bra ur säkerhetspersketivt,Mindre chans att få virus, och andra otrevligheter, men den är rent irriterande det stämmer bra.

Permalänk
Medlem

Haha, så onödigt. Det är ju det första man stänger av när man har installerat skiten.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

De värsta är ju alla menyer kommer bli förbannat fula

Permalänk
Medlem

Alla stänger inte av program som är bra ut säkerhetsperspektiv och/eller okunnighets/osäkerhets perspektiv. Tanken bakom funktionen är ju bra, den är bara inte konstruerad på ett "tilltagande" sätt för dom flesta.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Jag förstår verkligen inte problemet. Tycker man detta är irriterande och har koll, stänger man av .. annars behåller man det på, och blir säker mot otrevligheter.

Alla vinner? Utom de som tycker att det är irriterande och inte har koll, då får de skylla sig själva för att de är idioter.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Och hur säkert är det med ett system som varnar för allt möjligt i tid och otid? Till slut lessnar användaren och ignorerar varningarna istället. Tror knappast det var det som Microsoft ville åstadkomma.

Ingen behöver UAC om man använder uppdaterade antivirusprogram och brandväggar.

Permalänk
Avstängd

bra om microsoft börgar göra grejer som e bra
hoppas dom håller sig till den stilen när xbox 3 kommer

Permalänk
Hedersmedlem

Efterlängtat förändring helt klart.

Permalänk
Inaktiv

SÅ ofta behöver man väl ändå inte klicka på säkerhetsvarningarna väl, så att det blir irriterande?

Permalänk
Medlem

det går att stänga av UAC och det rkommenderas imo.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
SÅ ofta behöver man väl ändå inte klicka på säkerhetsvarningarna väl, så att det blir irriterande?

Detta beror helt på hur man använder sin dator. En "normal" användare har nog inte så mycket program som vill ha admin-rättigheter.

Tycker det är en jättebra funktion som MS nu kommer att utveckla så att den också får den effekt som var tänkt, nämligen att utvecklare inte ska göra program som kräver admin, samt att användarna ska bli lite mer försiktiga.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar fett på att Windows se7en kommer ut i mitten på 2009. Jag hade blivit positivt överraskad om MS hade lyckats med det!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Och hur säkert är det med ett system som varnar för allt möjligt i tid och otid? Till slut lessnar användaren och ignorerar varningarna istället. Tror knappast det var det som Microsoft ville åstadkomma.

Ingen behöver UAC om man använder uppdaterade antivirusprogram och brandväggar.

Ingen behöver UAC överhuvudtaget, sålänge man har en brandvägg vilket alla har. Windows inbyggda eller inte.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

är det inte dags för ms att släppa det här med windows, och göra någonting helt nytt från scratch?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kör med UAC på, tycker inte alls det är speciellt jobbigt, ibörjan var det några extra klick när man installera allt men nu händer det typ aldrig. Tycker det är en riktigt bra funktion.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Har man ett vettigt antivirus/brandvägg så behöver man inte det jevla skitet..
Första som åker efter en install ..
Hur svårt e de ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Koncepten bakom UAC är ett bra sådant.
Men implementationen är dålig.

Men nu raffineras den, så den blir bättre i Windows 7 än vad den dåliga implementationen i Vista var.

Konceptet bakom UAC är att man processer inte körs med fulla rättigheter om den inte behöver det. Väldigt bra ur en säkerhetssynpunkt.

Vista hade en del trevligheter men var i överlag en besvikelse. Speciellt då Microsoft verkar se sina användare som fiender. Själv har jag gått över till Ubuntu Linux, och blickar inte tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Ingen behöver UAC överhuvudtaget, sålänge man har en brandvägg vilket alla har. Windows inbyggda eller inte.

Om det var seriöst menat bör du, ja ifall datasäkerhet är en nödvändighet i ditt arbete, läsa upp lite grand. Dessutom är det stor skillnad mellan att välja mjukvaru- och hårdvarubrandvägg; den senare att föredra eftersom det skapar en säkerhetszon utanför arbetsstationerna.

Lite mer on-topic: den stora irritationen över UAC anser jag mest vara ett tecken på Microsoft valde, alternativt tillät, att vänja användare vid att ignorera säkerheten av att skilja på användare och administratör. I mycket gick det nog snett redan från början i t ex XP, eftersom tredje parts mjukvaruutvecklare inte tog hänsyn till de rekommenderade riktlinjerna för operativsystemet. Tyvärr har detta skapat en farlig osäker mix som helt klart bidragit till Windows ibland oförtjänta del av säkerhetsproblem:
1.) operativsystemet i sig är inte smart nog utformat för att göra hanteringen av användare och administratör smidigt
2.) programvaruutvecklare körde sitt eget race och information skickas okontrollerat interaktivt mellan PC och Internet (å andra sidan har Microsoft själva valt en farlig väg i och med ActiveX och dylikt) och dessvärre i ett läge där de redan kringgått delningen mellan användare och administratör
3.) användare är för lata för att bry sig och föredrar att behandla en dator som en gameboy

Nu sitter vi där med miljontals XP användare som i blindo skuttar omkring hejdlöst i minfältet. Det hela påminner mig lite grand om den nuvarande diskussionen om världsekonomin; fler och fler tvingas inse att det ljusrosa snacket om att en fri marknad reglerar sig själv är ett vansinnigt önsketänkande; samma "fri marknads" tänkande tycks alltför många datoranvändare ha utan att förstå vilken säkerhetsrisk de är inte bara för sig själva, utan för allmänheten av datoranvändare.

Är UAC bra eller dåligt? Kanske är det inte den mest lyckade lösningen, men något är de illa tvungna att göra för att om möjligt styra användarna rätt.

Permalänk
Medlem

"Minns" UAC att man kört "just det" programmet, så att man bara behöver acceptera en gång till?
Offtopic: Man behöver inte virusskydd heller för det mesta..

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Ingen behöver UAC överhuvudtaget, sålänge man har en brandvägg vilket alla har. Windows inbyggda eller inte.

eller en router =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jo de där varningsrutorna som kommer upp skrämmer ju oerfarna användare.

kommer det upp en stor varningsruta när man ska installera ett program eller så så vågar ju folk inte klicka på "kör ändå" , folk litar ju på att vista vet bäst

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En massa klok text...

Du har helt rätt, Windows är konstigt uppbyggt från grunden.

Det är väl inga dumskallar som jobbar på Microsoft, men det är svårt att få en sån standardiserad dinosaurie som Windows att ändra skepnad samt behålla kompabiliteten...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
"Minns" UAC att man kört "just det" programmet, så att man bara behöver acceptera en gång till?

UAC i vista gör det inte, men det hoppas jag verkligen att UAC:n i Windows 7 gör.
Symantec's UAC verkar ju helt okey:
http://www.alltomxp.se/windows-vista/87-windows-vista/1012747...

Permalänk

Stängde av skiten det första jag gjorde....... bara irriterande.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, man stöter väl bara på UAC när man:
1) installerar program
2) uppdaterar vissa program

och hur ofta sker detta egentligen...?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ganska ofta? Flera gånger per dag för mig, oftast.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Allvarligt talat, man stöter väl bara på UAC när man:
1) installerar program
2) uppdaterar vissa program

och hur ofta sker detta egentligen...?

Det är just det som är problemet, den poppar upp hela tiden inte bara vid nya program.

Om de bara lagt till en checkbox, godkänn denna utan att fråga nästa gång så skulle jag till och med gilla den.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970