OpenOffice.org 3 klar för nedladdning

Permalänk
Avstängd

Fan va shysst att swec bara länkar till filen här

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Fan va shysst att swec bara länkar till filen här

Beror på att www var nere när artikeln skrevs.

www.openoffice.org så är det lättare för dig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Btw: MS office är inte särskilt dyrt, kanske för yngre personer men MS produkter går att få tag på väldigt billigt, student rabatt, MSDN:AA o.s.v

Nja, just MSDNAA har inte Office, eller snarare, de delarna 99% av befolkningen vill ha (Word/Excel/Powerpoint) ingår inte. Access 2007 lär ju inte hjälpa mig om någon skickar ett docx-dokument någon gång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz
Tycker det är lustigt att bara Windows och Mac OSX nämns i artikeln. linux är väl faktiskt den största plattformen för OO (Rätta mig om jag har fel). i alla de stora linux distarna finns ju OO.

Jag tror nog att det totala antalet OOo-användare med Windows är högre än motsvarande siffra för Linux.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Beror på att www var nere när artikeln skrevs.

www.openoffice.org så är det lättare för dig.

Huh nu fattade jag inte? Det jag ville säga var " Tack för att jag klickade på en länk i artikeln och poff så hade jag tankat hem det". Kanske inte framgick skrev utan att tänka

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lntg
Nja, just MSDNAA har inte Office, eller snarare, de delarna 99% av befolkningen vill ha (Word/Excel/Powerpoint) ingår inte. Access 2007 lär ju inte hjälpa mig om någon skickar ett docx-dokument någon gång

Hehe, notera att jag skrev ...men MS Produkter går...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
klarar mig fint med notepad++ och miktex...

*tummen upp*

Själv kör jag vim och tetex. Svårt att ersätta med WYSIWYG.

Edit: Open Office går ju att ladda hem med bittorrent. Använd det om det går trögt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
echo, du får inte glömma att OpenOffice baseras på StarOffice, samt att Sun fortfarande stretar emot tanken på att låta OpenOffice drivas enligt en mer öppen standardmodell för FOSS. En ledande utvecklare som jag glömt namnet på ifrån Novell är märkbart irriterad eftersom deras version innehåller en hel hög på förbättrande patchar men Sun bromsar uppströms, vilket lett till ett flertal Linux distributioner valt att packatera Novells "version". Jag hoppas att påtryckningarna på Sun leder till att de släpper sina hållhakar på projektet.

OpenOffice 3 har en kul funktion i och med att tillägg läggs till på samma sätt som i Firefox. Tyvärr är dock servrarna överbelastade så det är inte lätt att komma åt dem. Ett tekniskt intressant tillägg är möjligheten att importera pdf filer i Draw med editeringsmöjligheter. Det om något är en värdefull funktion.

Mjo har hört lite om det där, trisst. Nog för att jag klankar ner på OO men behovet finns ju helt klart och det vore ju inte fel om det blev bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Microsoft tar alltid betalt för alla sina grejer (tror jag), oftast hutlösa summor, det är därför de inte är så omtyckta...

Microsoft har väldigt mycket gratis mjukvara också, det mesta är väl för windows men det får man väl kanske acceptera

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Nice. Nu ska det bara leta sig in i Ubuntus repos

30:e oktober

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
30:e oktober

Hoppsan, det var ju kul att det lönar sig med en mindre rolling distro (Arch). Openoffice version 3.0.0-1 byggd den 9 oktober.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
Jag undrar bara vad som är den stora skillnaden mellan MS Office -07 och OO3, jag har bara testat MS Office -03 och OO2.4. Av vad mina uplevelser är skilnadena minimala till obefintliga. Enlighten me, oh Great one:) Jag testade 07an i typ tio minuter - hittade ingenting:)

Du måste nog vara blind om du inte ser en skillnad mellan oo3 och MS07. Just gränsnitet gör det oerhört mycket mer lättarbetat än OO3, i min mening, det faktum att det är mycket lättare att placera ut objekt/bilder dessa låses automatisk och det faktum att saker och ting blir som det ser ut i MS07 när jag skriver ut dem på pappret gör det hela till en bra upplevelse. Jag kör emellan åt oo och är en stor skillnad. Men om du inte har några större krav på layout utan bara ska skriva lite så spelar det egentligen ingen roll vilket program du väljer. Sen är det ju som det är med dem flesta programmen, det finns en inlärningskurva, jag tyckte personligen inte om MS07 innan jag hade suttit ett tag med den, kan vara samma sak med OO, dock så kommer jag sakna gränsnittet i MS07 ifall jag skulle bytta till OO3.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du måste nog vara blind om du inte ser en skillnad mellan oo3 och MS07. Just gränsnitet gör det oerhört mycket mer lättarbetat än OO3, i min mening, det faktum att det är mycket lättare att placera ut objekt/bilder dessa låses automatisk och det faktum att saker och ting blir som det ser ut i MS07 när jag skriver ut dem på pappret gör det hela till en bra upplevelse. Jag kör emellan åt oo och är en stor skillnad. Men om du inte har några större krav på layout utan bara ska skriva lite så spelar det egentligen ingen roll vilket program du väljer. Sen är det ju som det är med dem flesta programmen, det finns en inlärningskurva, jag tyckte personligen inte om MS07 innan jag hade suttit ett tag med den, kan vara samma sak med OO, dock så kommer jag sakna gränsnittet i MS07 ifall jag skulle bytta till OO3.

OpenOffice gränssnitt släpar efter, men det beror tyvärr på kopplingen till Suns StarOffice. Om inte Sun snabbare än förväntat ger efter för påtryckningarna att låta OpenOffice administreras likt andra open-source projekt så kan det dröja tills nästa stora version innan vi ser förändringar. Jag hoppas och tror att en förändring snart inträffar, eftersom antalet utvecklare i den nuvarande modellen minskar.

Med tanke på alla resurser och år av utveckling borde MS Office vara bättre, men i min användning är det lite beroende på vad jag gör. Det är nog lite som du antyder en fråga om vad man vänjer sig vid.

Något som mäkta irriterat mig på senare tid är hur MS Office har en tendens att bryta gamla dokument och dess mallar, vilket resulterar i oläsliga dokument med en salig blandning av hieroglyfer och oformaterad vanlig text. I en sådan situation bryr jag mig mindre om hur innovativt gränssnittet och mer om säkerheten. Jag börjar mer och mer fundera på att omvandla tusentals viktiga affärsdokument ifrån .doc till .odf; kanske ett hästjobb men det kan komma att bli mycket värt. Fördelen med OpenOffice är att de t o m lyckas öppna dessa "skadade" .doc dokument intakta med makron och annat. Än om man inte väljer att spara i ett mer framtidssäkert format typ .odf kan det i min erfarenhet vara bra att ha OpenOffice till hands. Ifall tillägget för editeringen av .pdf dokument i OpenOffice Draw blir tillräckligt bra när det passerat beta stadiet är det dessutom ett ekonomiskt bra alternativ.

Om kvalitén av utskrifter är ditt primära intresse, och det handlar om text, skulle jag ändå rekommendera LaTeX. Vi har väl vant oss vid alla dessa ordbehandlare trots att det troligen varit mer effektivt att använda program i släktet TeX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Nice. Nu ska det bara leta sig in i Ubuntus repos

Nej. Openoffice 3 kommer inte ens till Intrepid som det ser ut som. PPA går att använda istället

https://launchpad.net/~openoffice-pkgs/+archive

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Rättstavningen i MS är inte särskilt vidare den heller, många vanliga stavfel rättas till andra ord (fel förslag), och så vidare.

ville du skriva "Rättiksstuvning"?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
http://www.annoyances.org/pictures/clippydeath.gif
ville du skriva "Rättiksstuvning"?

:D,

Tankade openoffice och testade lite, ett steg åt rätt riktning är positivt. Dock så fanns det en del fel som alltid. Har man råd med office07 är det trots allt officepaketet att föredra.