EA: "Ingen bryr sig om kopieringsskydd"

Permalänk
Medlem

Mm köper nog inget mer från EA efter detta. Spelet var en besvkelse och dyrt. Och sen detta DR skyddet är värdelöst.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

“Oh, people can come up with statistics to prove anything. 14% of all people know that.”

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Varför bara inte sloopa all forskning inom DRM och andra kopieringsskydd när det som många andra har sagt inte fungerar som det är menat. Istället sänka priserna på spelen så att fler kanske kan tänka sig att köpa spelen.

Jag vet inte, jag har inte alla siffror. Men för mig så låter det i alla fall som en lönande affär, om inte för EA så i alla fall oss användare. EA kan ju i alla fall inte förlora på det om vi antar att de endast drar av kostnaderna för forskningen på spel.

Sänker de sedan priset på spelen mer, visst de kan då förlora pengar, men också tjäna. En liten chansning tycker jag allt de har råd att testa.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem

Med den verklighetsuppfattningen förstår man ju varför dom tar så korkade felbeslut gång på gång på gång...

Permalänk
Medlem

Många är ju inte medvetna om kopieringsskyddet som spelen har, och det har funkat felfritt för dem nu, så det har inte funnits någon anledning till att kolla upp det.

Men fråga dem igen om några år när de använt upp alla sina aktiveringar, eller när EA stängt ner deras aktiveringsserver för spel X. Det är då den större massan kommer märka av det. Men det kanske sker först om 5+ år.

Permalänk
Medlem

säg att man köper ett begagnat spel som inte har kvar några aktiveringar kvar. är de då tvingade enligt lag att ge en en ny aktivering eller är det en crack som gäller?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Avstängd

Klart det är värdelöst när det inte hjälper.
Att 0,2% stör sig på skyddet beror väl på att 99,8% laddar hem spelet o kör crackat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Många är ju inte medvetna om kopieringsskyddet som spelen har, och det har funkat felfritt för dem nu, så det har inte funnits någon anledning till att kolla upp det.

Men fråga dem igen om några år när de använt upp alla sina aktiveringar, eller när EA stängt ner deras aktiveringsserver för spel X. Det är då den större massan kommer märka av det. Men det kanske sker först om 5+ år.

Dom har redan kommenterat på det där och sagt att om dom går i konkurs eller lägger ner servrarna så släpper dom en patch som tar bort aktiveringsprocessen.

Men nej, ingen bryr sig om kopieringsskyddet, för det crackas ändå, kanske tar ett par dagar extra i värsta fall.

Permalänk
Medlem

men är det bara 0.2 % so stör sig på skiten är är det väl bara 0.3% som kopierar skiten och använder en crackad version

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Lol dummaste man hört på länge bara 0.2 stör sig. Ofc ca 60%kör en pirat kopia av de övriga 40% så fattar 38.8% inte vad DRM är och övriga stör sig

Jag är en av de få jag känner som håller mig till lagliga titlar av massa olika skäl men sån här dynga gör ju att man blir sugen på att sluta med det.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog med att köpa och spela det där spelet tills det hamnat i 99:- hyllan. Då kan jag köpa ett helt gäng, men lite tråkigt i miljöperspektiv och EA lär inte tjäna så mycket pengar på mig.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Känns inte oschyst alls längre att kalla han och EAs DRM älskare verklighetsfrånvarande. Räknar han in all DRM på deras titlar eller bara spore? Oavsett, han är en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag väntar nog med att köpa och spela det där spelet tills det hamnat i 99:- hyllan. Då kan jag köpa ett helt gäng, men lite tråkigt i miljöperspektiv och EA lär inte tjäna så mycket pengar på mig.

Jaha du, där har du fel. EA kommer sälja spelet till dig flera gånger även om du köper skivan för ett pris på drygt en hundring. Antar vi att du köper 6 skivor så har du lagt 600 bast på ett gammalt spel som kostar 100 spänn. det kallar jag för vinstmaximering av värsta sorten.
Sen får du räkna in alla som köpt spelet när de var nytt och gav kanske 450 eller 550 spänn per skiva/licens. Samtidigt lär du inte kunna sälja ditt spel på blocket eller tradera för att ingen vet hur ofta dom får installera sen (osäkert köp).
Alla som vill ha spelet kommer köpa en ny licens då. Och där har vi huvudanledningen till DRM och kopieringsskydd i spel Musik och Programvara.
Pengarkåthet har inga gränser.
Kopieringsskydd till viss del ja, tycker jag men DRM är inget jag tillåter på min dator.
SD4 kan man leva med men tex Starforce kommer jag aldrig mer igen installera ett spel som har det (har pajat firmwaren på min LG dvd brännare som då var väldig dyr).

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
utav okunskap i sådana fall

Exakt, om någon skulle berätta för varje nisse som köper spel med DRM vad DRM faktiskt gör/kan göra så skulle nog den siffran stiga avsevärt. Förbannade EA och deras lögner.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
erhmm frågan om man bryr sig om kopieringsskyddet är dåligt fomulerad.

Bryr man sig om det så att man inte bryter mot det eller skiter man i det så att man bryter mot det?

Tyckte också att frågan var dåligt formulerad. Jag tänkte först "ne, det är ju lätt att kringå!".

Men njae, omfattande stöldskydd tycker jag är jobbigt, men som i steam där man exempelvis skriver in koden och binder den till sitt konto så är det lugnt. Men så är det inte med majoriteten av spel.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

vad ska jag göra när jag har andvänt upp alla min 5ggr på crysis warhead, os:et krascha 3ggr och jag bytte hårddisk en gång? så jag har ingen kvar :/

Permalänk
Medlem

Wow de har självförtroende gubbarna, synd bara att de aldrig tittar ut från sina lokaler och lär känna sina kunder.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

EA snackar skit.

DRM suger hårt som fan. Jag skulle aldrig slösa mina pengar på något DRM-infekterat skräp.

http://drm.info/
http://nodrm.org/
http://www.defectivebydesign.org/

Permalänk
Medlem

Eller så kan man sätta 10-15 dollar i månaden som väldigt många gladeligen accepterar. JAg en bland dem

Permalänk
Avstängd

EA vill ju uppenbarligen att folk ska tanka ner
anars bestraffar man inte sina kunder.

Permalänk
Medlem

Citat

Mark Twain sa: Det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Tror nog att EA har lyckats med att bevisa hans utalande.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 6800XT | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd

Jävla massa gnäll, blir så less på att 99.8% av swecare ska börja gråta varje gång vi ser en sån här nyhet.

Köp spelet och installera på 3 helt separata datorer (på vilka du kan ominstallera hur mycket du vill) - är det någon ensam person som har mer än 3 datorer han vill kunna spela Spore (som var värdelöst när man kom upp i Tribal-fasen) på?

"Ne, men jag vill att min brorsa, min farsa och 850 polare ska kunna spela på den "licens" jag köpt!"

Inse: Du köper spelet åt dig själv, vill någon annan spela får de också betala för att få göra det. Du köper inte ett åkband på grönan och växlar det fram och tillbaka med polaren så att ni bara ska behöva köpa ett.

Väx upp, sluta gnälla och köp era spel.

Tack för mig.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jävla massa gnäll, blir så less på att 99.8% av swecare ska börja gråta varje gång vi ser en sån här nyhet.

Köp spelet och installera på 3 helt separata datorer (på vilka du kan ominstallera hur mycket du vill) - är det någon ensam person som har mer än 3 datorer han vill kunna spela Spore (som var värdelöst när man kom upp i Tribal-fasen) på?

"Ne, men jag vill att min brorsa, min farsa och 850 polare ska kunna spela på den "licens" jag köpt!"

Inse: Du köper spelet åt dig själv, vill någon annan spela får de också betala för att få göra det. Du köper inte ett åkband på grönan och växlar det fram och tillbaka med polaren så att ni bara ska behöva köpa ett.

Tack för mig.

räcker det inte med att göra så att bara cdkeyn kan användas från 1 dator i taget . då kan det vara installerat på hur många datorer som helst , men bara en person kan vara uppkopplad åt gången.

det kräver iofs alla har internet.

+ att man skulle 850 cd skivor om man skulle låna ut det till sina kompisar,
använder kompisarna cracks så är drm skyddet ändå knäckt och då spelar det ingen roll,

tror det är jävligt få som lånar ut spel supermycket ,eftersom de inte kan spela spelet själv då.

DRM funkar inte som det ska heller , har kompisar som inte får igång sitt crysis warhead för att drm skiten inte vill starta upp spelet.
fixar man då spelet utan drm så slipper man sånt .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Tack för mig.

Tycker det där är en tråkig inställning. Hade det varit ett konsolspel hade det aldrig accepterats även om det verkar komma dit också. Visst fan ska man kunna låna ut ett spel till en kompis på samma sätt som du lånar ut en musikskiva eller en film!

Jag har inga problem med DRM så länge det är i form av CD-key eller motsvarande men med obegränsat antal installationer. Ett kopieringsskydd ska ALDRIG få ge några komplikationer för den legitima användaren (då menar jag instabilitet osv, inte att det är jobbigt att trycka in en CD-key).

I Spores fall är det helt sinnesjukt. En licens får installeras tre gånger och bara EN användare får skapas. Ska inte min lillasyster som delar dator med mig få ha ett eget konto? Helt bisarrt. (Nu har jag varken köpt/spelat Spore eller bor med min syster.)

Som sagt, jag kan vara för DRM så länge det inte inskränker en legitim ägare och att det samtidigt inte går (mer eller mindre) att knäcka det. Tills EA lägger av med SecuROM kommer jag bojkotta deras produkter - tur för mig att de inte har några spel som jag verkligen vill ha...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Inaktiv

DRM är onda grejer.

Permalänk
Medlem

Det här har ingenting med piratkopiering att göra. Det handlar om att döda andrahandsmarknaden, som de förlorar astronomiska belopp på. Betydligt mer än piratkopieringen.

Ingen har lyckats bevisa att piratkopiering leder till minskad försäljning. Tvärtom finns studier som visar på motsatsen - att det fungerar som en slags marknadsföring.

Att många titlar säljs om och om igen på andrahandsmarknaden däremot, det är en reell förlust. Där har vi kunder som faktiskt vill köpa ett original. Om man "tar bort" stora delar av den marknaden får dessa kunder snällt köpa ett nytt exemplar.. Tror man i alla fall, det är logiken bakom.

Den stora majoriteten som nyttjar piratkopior skulle inte köpa originalutgåvor oavsett vad. De flesta som kopierar gör det för att de saknar ekonomiska möjligheter till något annat. Om piratutbudet skulle försvinna skulle de sannolikt ej köpa fler original för det. Snarare tvärtom, många skulle nog tröttna på datorer och tv-spel, och skaffa andra hobbies.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Citat:

Tack för mig.

Frågan är ju inte om man bör köpa sina spel eller ej, klart man ska betala för sig. Dock blir det ju rätt skevt när legitima kunder drabbas av problem om deras system havererar eller, som i fallet med Crysis Warhead, att DRM ballar ur och inte låter en spela spelet. Då motverkar ju DRM hela sitt syfte, att göra laglig mjukvara mer attraktiv än piratkopierad. Just nu är ju crackarna mycket mer kundvänliga än bolagen själva, är det inte något märkligt med det?

CD-nyklar för onlinespel, mervärde och kopieringsskydd som inte ställer till det för folk, då kan man på allvar prata om att värna både om kunder och det egna företaget. Som det är nu, i stort sett spyware som bara ställer till det för de ärliga kunderna... det är ju galet.

Och du har rätt, Spore sög när man kom till Tribal

Till Osgorth: Huvudet på spiken, tror jag Märkligt att konsollspel inte drabbas i samma utsträckning då de är de mest flitigt handlade andrahandsspelen som finns... kanske därför det är på gång, men det hoppas jag inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Det här har ingenting med piratkopiering att göra. Det handlar om att döda andrahandsmarknaden, som de förlorar astronomiska belopp på. Betydligt mer än piratkopieringen.

Jag är benägen att hålla med!

EN sak om dom NÅGONSIN skulle lyckas göra ett skydd som _FUNGERAR_.
Då skulle jag kunna förstå konceptet.
Men spore låg crackat och klart på nätet redan innan retail-datumet.
Så deras strategi funkar ju inte, sålänge spelen går att, och blir crackade, så är kopieringsskyddet endast ett problem för dom som betalar för sig...

Permalänk

Det som ær tråkigt ær då det ær kopieringskydd som påverkar spelare som køpt spelen.
Saken ær ju den att de kommer aldrig undan att folk crackar deras skydd och att då sætta ett system som mærkbart gør det sæmre før de som køpt spelet ær bara uselt och elakt mot de som køpt spelet.

Tror knappast de som piratkopierar sitter hemma och har problem med ominstallationer?

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Hmm undrar lite vart dom siffrorna kommer ifrån den kan ju hända att dom som inte är nöjda med att dom använder sitt kopiering skydd helt enkelt sket i att köpa spel ?

Som mig, då med andra ord