Permalänk
Medlem
Citat:

T3 är ett bolag och jag menar megabyte. Mbit skriver man annars har jag fått lära mig

kör du hårddiskar i raid? annars tror jag inte att det går att få 9.8 ner och 10.9 upp samtidigt med torrent, det gick inte med min samsung 1TB disk förrän jag köpte en till och körde dom striped

Permalänk
Medlem

Jag kör INTE hårddiskarna i RAID. Jag har inga speciella diskar, om du inte räknar WD Raptor 10000 rpm som speciella. Samt någon vanlig 32 mb cache 750 gigabyte disk från samsung tror jag det är.

Sedan så sa jag inte att det var på samma dator ens.

Men jag har faktiskt haft sådana hastigheter på enskild dator också. Med helt vanliga, ej raidade, diskar.

Men poäng var iaf att hastigheten finns där i nätet både upp och ner. Men sedan så verkar det som om folk stirrar sig blinda på vad ett TP-test eller ännu sämre bredbandskollen visar för något. Tycker synd om de som inte får ut någon bra hastighet, men jag är iaf nöjd med min. Att det försvinner ~10% i overhead och sådant kraffs det köper jag.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Adamo i Bostadens öppna nät?

Funderar på skaffa det när nätet öppnas om några veckor där jag bor.
Verkar som ett bra val, utifrån vad jag snappat upp i andra trådar verkar de ha bra peering mot telia och ute i europa?

Några åsikter om Adamo?

Devour verkar ju annars ha bra erfarenheter av T3.

Permalänk
Medlem

Var hos en bekant som använder sig av Adamo och han hade väl inga direkta problem med hastigheten eller så, dock spelar han inte direkt mycket online förrutom t.ex CS/CS:S och liknande på svenska servrar.

Dock var det enda han hade märkt av att Ancients DC hubbar inte accepterade dem av någon anledning ännu. Det borde iof gå att lösa med några speedtests. Men just då gick det inte iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer själv köra Riksnet, hört mycket positivt om dom och absolut inget negativt.

"Inga laddningsgränser - fri trafik.
Antivirus & Brandvägg ingår.
Epost och Webbar till hela familjen ingår.
Egen administration - skapa dina egna adresser
under t.ex. @datapost.se blixtsnabbt.
Mall för hemsida och fotoalbum ingår.
Fasta IP-nummer utdelade med DHCP - behöver
du fler IP så ordnar vi det, gratis förstås.
Hjälp att snabbt komma igång - kunnig support."

30 dagars uppsägningstid om man skulle ändra uppfattning så..

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

Bahnhof hela vägen tycker jag, min aktiva maxhastighet är Över den utlovade maxhastigheten. Pingen är riktigt låg, det är billigt, väldigt sällan driftstopp och då inte länge, och superb support. Dock så bor jag i mitten av sverige.

Permalänk
Medlem

Synd att Bahnhof fortfarande har "spärren" eller vad du ska kalla restriktionen mot Telias nät kvar. Många har blivit avskräckta från Bahnhof på grund av detta. Jag har själv gått i tankar på Bahnhof men har beslutat mig att börja med T3 och sedan om det visar sig inte hålla byta. Tror det blir svårt för Bahnhof att leverera mer än utlovad hastighet här, då den utlovade är på 100 mbit full duplex. Priset är också detsamma på alla leverantörerna här i Umeås nät, det skiljer mindre än 30:- på Bredband2 som är billigast med sina 149 och Bahnhof som är dyrast med sina 174. Det är inga direkta stora pengar det skiljer.

shiroW: Tycker det där ser ut som alla andras info på samma sida också.
De flesta har 30 dagars uppsägningstid. Tror t.om Bahnhof hade det för studenter.

Graden av hur nöjd man blir med sitt val beror till stor del på, förutom det uppenbara med hastigheten som 9 av 10 prioriterar, ofta på hur man blir bemött vid behov av support. Sedan att vi här, iaf jag, har:
Svar från 130.239.8.25: byte=32 tid < 1 ms TTL=249
gör kanske inte det hela sämre, dock så säger det egentligen ingenting då den pingar UMU :]
10 ms till ping.sunet.se dock.

Ska inte säga att något annat bolag har sämre eller bättre support än något annat, inte "provat" alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sig. Jag har fått reda på att nätet öppnas den första oktober och enligt hemsidan har det kommit upp flera datum för de flesta adresser i bostadens nät.

Har inte bestämt mig ännu, det lutar åt banhof förutom att det enda som talar emot är spärren mot telia som jag inte gillar. Funderar vad det finns för alternativ, kanske adamo eller T3.

Någon som börjat använda nätet och kan säga sitt om ping och hastigheter?

Sedan funderar jag om det inte är ett perfekt tillfälle att använda sig utav ångerrätten dvs du har 14dagars ångerrätt.
Man bör i lugn och ro kunna prova tex banhof i upp till 14dagar och sedan bestämma sig och ta en annan ISP eller har jag fel?

Visa signatur

...

Permalänk

Kan några snälla personer skriva vilka värden ni får om ni kör programmet TP-test som går att ladda ner från http://www.bredbandskollen.se/oldVersion.html

För att lättare kunna jämföra värden mot varandra så kan man skapa en rapport och sedan klistra in de två sista avsnitten i forumet. Skriv internetleverantör, datum och gärna även vart du bor Du kan ta bort det första ip-nummret i traceroutelistan ifall du inte vill visa ditt ip-nr.

För att skapa rapport i TP-test 5.0.2 klicka på: Arkiv -> Rapport

Kom ihåg att inte ladda ner/upp något, chata på MSN eller surfa på nätet under tiden

Exempel på hur sista biten i rapporten ser ut för mig som har kommunicera Kabelmodem på Ålidhöjd (jag vet att jag körde testet via en router, men jag får inte bättre värden om jag kopplar datorn direkt i modemet )

Exempel:

----------------------------
TPTEST 5.0.2
2008-09-19 20:44:56
Kommunicera Kabel-modem
Ålidhöjd

TCP nedströms : 2.10 Mbit/s

TCP uppströms : 503.65 kbit/s

UDP nedströms : 2.63 Mbit/s

UDP uppströms : 529.32 kbit/s

1 192.168.0.1 (192.168.0.1) 0.572 ms 0.298 ms 0.194 ms
2 81.172.129.1 (81.172.129.1) 5.131 ms 6.545 ms 5.902 ms
3 81.172.129.233 (81.172.129.233) 5.673 ms 4.601 ms 4.839 ms
4 al-hr01-ge5-6.net.kommunicera.umea.se (81.172.129.129) 6.771 ms 6.991 ms 7.137 ms
5 id-hr01-pc1.net.kommunicera.umea.se (81.172.128.1) 10.690 ms 8.184 ms 15.466 ms
6 internet-idun-gw.kommunicera.umea.se (81.172.128.6) 8.921 ms 7.752 ms 5.480 ms
7 betala-gw.norrnod.se (194.165.224.129) 6.075 ms 6.683 ms 6.484 ms
8 internet-gw.norrnod.se (212.32.128.130) 5.891 ms 5.923 ms 9.356 ms
9 217.209.242.17 (217.209.242.17) 7.369 ms 10.655 ms 17.080 ms
10 sv-g-c1-link.telia.net (81.228.77.208) 9.359 ms 10.155 ms 10.302 ms
11 fre-c5-link.se.telia.net (81.228.79.227) 19.734 ms 18.057 ms 23.459 ms
12 fre-peer1-link.se.telia.net (81.228.75.101) 18.959 ms 17.607 ms 18.323 ms
13 10ge-2-3-1500.outer-c-gw.sth.netnod.se (194.68.123.73) 18.474 ms 19.990 ms 17.949 ms
14 10ge-2-1.inner-c-gw.sth.netnod.se (77.72.228.14) 18.847 ms 25.840 ms 24.823 ms
15 referens2.sth.ip-performance.se (192.36.144.179) 19.555 ms 17.680 ms 17.931 ms

----------- END --------------

Permalänk
Medlem

Vi kör med Riksnet nu, fick ut 80/40 mot BBB Sthlm på tptest 3.12. helt okej tycker jag speciellt då vi sitter bakom router..

nån som kan tippsa på en pålitlig switch för en billig peng, var i kontakt med deras support för en stund sedan, satt 30 sek i telekö, mailsvar innom 3min. jag är riktigt jävla nöjd !.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Sedan funderar jag om det inte är ett perfekt tillfälle att använda sig utav ångerrätten dvs du har 14dagars ångerrätt.
Man bör i lugn och ro kunna prova tex banhof i upp till 14dagar och sedan bestämma sig och ta en annan ISP eller har jag fel?

Jag kan bekräfta att det inte går.. Använde bahnhof i en vecka och ångrade mig, försökte få det uppsagt men de menade att ångerrätten inte gäller för att jag redan hade använt tjänsten?

För att citera Bahnhof:

Citat:

Svar från Bahnhof
Er tjänst kan tyvärr inte säga upp enl ångerrätt pga tjänsten har utnyttjar under denna tid. Ni har 1mån uppsägning tid som student.

Mvh Anders Åsén, Bahnhof Kundtjänst

Svenskan var inte heller den bästa från Anders Åsén iaf.

Jag kan ju på samma gång berätta hur jag själv har upplevt Bahnhof. Prima hastigheter neråt, men verkar lite trögt uppåt. Jag började spela lite också (warhammer online) för en vecka sedan på Bahnhof nu och jag har sjuka lagspikes för det mesta av tiden, upp till 10-15 sekunder. Och under den senaste helgen nu har det varit jääävligt trögt och vissa websidor gick inte alls att komma fram till under hela helgen (t.ex. www.imdb.com, www.mecenat.se och många fler), kan tillägga att jag inte fick kontakt med warhammer servrarna heller, medan mina polare lirat lagfritt hela tiden.

Kundtjänsten har i allmänhet också varit långsam, tagit upp till 7 dagar att få svar via e-mail. Man är tvungen att ringa om man vill få hjälp, och då hamnar man nog vanligtvis att köa ~30 minuter också enligt mina erfarenheter.

Kanske är det jag som har haft otur? Jag är dock missnöjd med bahnhof. 2/10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingern
Jag kan bekräfta att det inte går.. Använde bahnhof i en vecka och ångrade mig, försökte få det uppsagt men de menade att ångerrätten inte gäller för att jag redan hade använt tjänsten?

För att citera Bahnhof:

Svenskan var inte heller den bästa från Anders Åsén iaf.

Jag kan ju på samma gång berätta hur jag själv har upplevt Bahnhof. Prima hastigheter neråt, men verkar lite trögt uppåt. Jag började spela lite också (warhammer online) för en vecka sedan på Bahnhof nu och jag har sjuka lagspikes för det mesta av tiden, upp till 10-15 sekunder. Och under den senaste helgen nu har det varit jääävligt trögt och vissa websidor gick inte alls att komma fram till under hela helgen (t.ex. www.imdb.com, www.mecenat.se och många fler), kan tillägga att jag inte fick kontakt med warhammer servrarna heller, medan mina polare lirat lagfritt hela tiden.

Kundtjänsten har i allmänhet också varit långsam, tagit upp till 7 dagar att få svar via e-mail. Man är tvungen att ringa om man vill få hjälp, och då hamnar man nog vanligtvis att köa ~30 minuter också enligt mina erfarenheter.

Kanske är det jag som har haft otur? Jag är dock missnöjd med bahnhof. 2/10.

sitter du bakom en router/brandvägg?

Jag måste ta reda på mer information ang ångerrätten för den ska vara så att man har 14dagar på sig att ångra tjänsten. Dock vet jag inte om det gäller som du påstår att man börjat använda tjänsten.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Prövat både med och utan router/brandvägg. Inte spelat någon roll, har varit lite bättre denhär veckan nu, men fortfarande missnöjd.

Ang. ångerrätten så har jag också för mig att man ska få ångra sig inom 14 dagar, även om man använt "tjänsten", hur ska man annars veta om man ångrar sig? Jag meddelade även åt dem att de inte har upplyst mig om deras avtalsproblem med Telia, och att de bara därför borde låta mig stänga av det på direkten.

Permalänk
Medlem

Står att vi ska få i Oktober men vågar inte säga upp mitt nuvarande förrän jag vet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter på kommunicera kabelmodem nu och väntar bara på att de skall koppla in tomtebo, tidplanen säger oktober inte länge kvar.

Kommer att skaffa banhof pga av 3GB hemsida med eget .ts domän. Perfekt för att göra en Hemsida med bilder så att släkten lätt kan titta på dem.

Permalänk

Det stod på lappen i trapphuset att nätet skulle komma igång idag 24/9-08. Men det är dött i uttaget.
När jag ringde till Kommunicera sa de att de har tekniska problem med att få ingång det där jag bor

Permalänk
Medlem

Bahnhof har haft drifstörningar säger dem och det verkar lagga en välda massa för dem som har det just nu.

yin_yang2k3 i vilket område bor du på?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
...
yin_yang2k3 i vilket område bor du på? [/B]

Ålidhöjd, Kuratorvägen

Jag fick precis aktivitet från uttaget och har fått IP så jag kommer åt registreringssidan. Men där står det att de som har aktiveringsdag 24/9-08 inte kan beställa tjänster just nu pga. driftstörning.

Hoppas det löses snart

[Update]

Nu funkar det!

Jag valde Riksnet som leverantör eftersom jag har hört många bra saker om de när det gäller hastigheter och support.

Hastigheter jag kommer upp nu i enligt bredbandskollen.se
(av någon anledning kan jag inte starta programet tptest5...)

-|Direkt i jacket|-
Ner: 94,44 Mbit/sek
Upp: 77,85 Mbit/sek
Svarstid: 4ms
Mätserver Sundsvall

-|Via router|-
Ner: 86,16 Mbit/sek
Upp: 75.48 Mbit/sek
Svarstid: 4ms
Mätserver Sundsvall

Slutet gott, allting gott!

Permalänk

kör med t3 då man bara har bra erfarenheter från dom då man körde med dom i vindelnsstadsnät återe kommer med tp test från strombergsväg

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag måste ta reda på mer information ang ångerrätten för den ska vara så att man har 14dagar på sig att ångra tjänsten. Dock vet jag inte om det gäller som du påstår att man börjat använda tjänsten.

Fick svar idag från konsumentverket. Ångerrätten gäller ej när varan eller tjänsten är använd.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag kommer flytta till Geografigränd den 1 Jan och vill också veta vilken som är bäst. Lutar väl åt Riksnet just nu. Har en polare som haft det och det har fungerat mycket bra, enligt han.

Fortsätt kom med kritik. Intressant att läsa

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Vad är det för antivirus-program och brandvägg som ingår med Riksnet?

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft Riksnet i en dryg månad, men har ännu inte tagit mig tid atttesta det dessto mer. Jag har däremot inte märkt av några problem.
Supporten är även väldigt snabb. Jag skickade en fråga via mail och fick svar inom en kvart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3v3
Vad är det för antivirus-program och brandvägg som ingår med Riksnet?

Detta försökte jag hitta info om nyligen och jag måste påstå att jag är lite besviken på. Jag har dock inte hört av mig och fråga men jag hittade detta:

"...Ett väl fungerande virusskydd som regelbundet och automatiskt uppdateras ser till att din dator skyddas från ovälkomna hot. Antivirusprogrammen nedan ger ett fullgott skydd och är gratis att ladda ner och använda. ..."

Detta var bara ett litet utdrag men det enda som står om antivirus och brandvägg är lite info om vad dessa är bra för, och länkar till några gratis programvaror.

Permalänk
Medlem

Försökte installera internet på min nya dator igår, fick spunk och gick och la mig tillslut, idag ringde jag suporten. "ja vänta så skall jag låsa upp din ip så att du kan få en ny adress, sådär, starta om datorn så funkar det".

Skit skoj när man suttit och harvat med nätverks inställningar i 4 timmar

(detta med deras kabelmodem, längtar till fast lina)

Permalänk
Medlem

Fick mitt inkopplat idag. Valde banhof då jag tror de ger kvalite men än så länge är jag inte nöjd. Nedladdningshastigheten är jag nöjd med men upp är desto sämre. Med torrents kommer jag upp i 10MB/s ned och ca 2MB/s upp.

Att överföra filer via FTP protokoll till T3 i länet fungerar inte nå vidare. Nedladdningen är kapad på 2000kB/s om det är T3 eller Banhof vet jag inte.

Jag som trodde banhof stod för kvalite men än så länge har de mycket att bevisa.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Koppla in mitt nät ett par dagar sedan med Bredband2, men kommer bara upp i 25/35 vilket inte är något vidare exceptionellt.

Har läst någon annanstans så här i efterhand att många tankare valde just bredband2, kan det vara en orsak?

Hjälper det att byta till annan leverantör för att få upp hastigheten eller är det kommunisuga som är flaskhals?

tacksam för svar

Permalänk

Nätet verkar redan lida av dålig kapacitet internt.. Ska inte säga att det är så, men det verkar vara så. Ut från nätet verkar det rulla på bra hos övriga operatörer också. Kapacitetsmässigt alltså.

Permalänk
Medlem

Får fortfarande 25Mbit upp via bredbandskollen med B2. Med torrents kommer jag upp i max 6-7Mbyte vilket skulle motsvara knappt 60Mbit. Flyttar ganska snart från stan så jag orkar inte bekymra mig mer om det.

Permalänk
Medlem

Om ni skulle lista leverantörer hur skulle ni lista då?

Pris
Hastighet
Service
Anti-FRA & myndigheter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Fick mitt inkopplat idag. Valde banhof då jag tror de ger kvalite men än så länge är jag inte nöjd. Nedladdningshastigheten är jag nöjd med men upp är desto sämre. Med torrents kommer jag upp i 10MB/s ned och ca 2MB/s upp.

Att överföra filer via FTP protokoll till T3 i länet fungerar inte nå vidare. Nedladdningen är kapad på 2000kB/s om det är T3 eller Banhof vet jag inte.

Jag som trodde banhof stod för kvalite men än så länge har de mycket att bevisa.

Du har problem vilken leverantör du än använder, du börjar inte se ett samband?

SBS?