"Windowsdatorer mer prisvärda än Mac"

Permalänk
Medlem

Vilken jävla fördomar, pajkastningar och hat mot homosexuella det finns här på sweclockers. Sällan skådat så mycket skit på ett och samma ställe.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vilken jävla fördomar, pajkastningar och hat mot homosexuella det finns här på sweclockers. Sällan skådat så mycket skit på ett och samma ställe.

Jo, jag är ledsen att berätta för dig. Men du är troligtvis jävligt dum och homosexuell nu.

Eller.... så ligger inte felet hos dig. Jag lägger mina kort på det

Permalänk
Medlem

MBP 30000kr
HP samma saker 20000kr
andrahandsvärde MBP efter 1år 15000kr
andrahandsvärde HP efter 1år 10000kr
mellanskillnad 5000kr=400kr/månad på 1år

lätt värt 400kr/månad för att få mindre dator, lättare dator, längre batteritid, bättre trackpad, magsafe, gyro, bättre drivrutiner, lättare och snyggare nätadapter, backlight, adaptiv skärmstyrka, osx, frontrow remote etc imo. är du av annan åsikt köp inte mac. svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

tomshardware.com bevisade dock att Mac Pro är prisvärd. En windowsdator med vista ultimate, två quad cores, moderkort med stöd för dessa, 12 gig minne osv kostar lika mycket.

Permalänk
Medlem

den ligger i ditt val av dator *fredagshumor*

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fast köper man Mac får man stabilitet som man inte kan få i en PC med Windows. Inte ens med Linux. Och det eftersom Apple har så strikta krav på vilken hårdvara som får användas, de kan garantera att all hårdvara ska fungera ihop.
Jag är dock ingen Apple-användare what so ever.

Min macbook pro är inte alls lika stabil som min vista pc så jag tycker det är rätt mkt bs när folk påstår att macar ska vara mer stabila

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Jag trivs med att ta mina egna beslut och för det mesta skita i vad andra tycker och tänker.

När jag köper en dator skall det vara en dator JAG skall använda. Inte en dator som andra tycker jag skall använda.

Jag har vart Windows användare i massor av år, Linux användare i massor av år, och Mac OS X användare i några år.

Eftersom jag sällan spelar nåt speciellt så passar Mac OS X perfekt till mig. Visst fan gillar jag designen, och mjukvaran som följer med. Jag bryr mig litegranna om hårdvaran men det är inte 1 prioritet.

Så ... jag har Mac, kör BMW och har en sambo jag har tillverkat en unge med, och gay, tydligen.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

välkommen ut ur skåpet strukt *fredagshumor*

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Eller så inte

http://www.tomshardware.com/reviews/apple-mac-leopard-windows...

Varför ska man ha Vista Ultimate istället för någon av de mycket billigare versionerna? Home kostar hälften så mycket i OEM version.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
tomshardware.com bevisade dock att Mac Pro är prisvärd. En windowsdator med vista ultimate, två quad cores, moderkort med stöd för dessa, 12 gig minne osv kostar lika mycket.

12 gig ramminne? då borde den vara mkt bättre? xD kanske du menar 120 gb hd?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför är det sånt förbannat tjat om priser när det gäller just Apple? När det gäller allting annat, bilar, kläder, spelkonsoller, telefoner, gräsklippare, whatever så inser dom flesta att många är villiga att betala lite extra för en bättre produkt. Den där HPn dom jämför med t.ex. har ju knappast lika bra chassi eller lika bra touchpad, om man sen föredrar OS X och gillar Apples design är väl den extra tusenlappen inte så mycket att tjata om.

Alla Applehatare, hur ställer ni er till Sonys VAIO? Dom är ännu dyrare och erbjuder inte dom fördelar som Apple gör.

För det är det i princip enda argumentet Apple-hatare kan hitta och använda sig utav.

Tråkigt att deras fina PDF är väldigt vinklad - inte förvånad dock.

Som sagt har man har inte tagit med innovationer som t.ex. stabilt aluminiumchassi, stor användbar touchpad, magsafe, slimmad, DisplayPort (ingen HDMI-dator kan köra 30"-skärmar!), men viktigast av allt så har dom glömt bort att många med glädje betalar extra för att slippa köra Windows.

Känns som Microsoft börjar bli rädda på allvar.. hehe, intressant. Dom spyr ut kommentar och diverse "fakta" om hur dåligt Apple egentligen är för att försöka trycka tillbaka. Men men.. Får se om dom lyckas.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
"The hardest thing about buying a mac is telling your parents youre gay" Är ju ett gammalt vackert talesätt.

Innebär detta att homosexualiteten bland världens ungdomar stiger kraftigt? För det säljs ju mac datorer som aldrig förr, och dom flesta till människor som inte ägt en mac tidigare (om man ska tro gay-mogulen Steve Jobs). Äntligen kanske vi får lite minre barn här i världen

Tyvärr så föds ju alla barn i U-länder där man itne har råd med Appledatorer:( Staten borde komma in och ge den där rabben vad den nu kallas för:) T,ex i arabländerna där de säljer bensin med förlust eller runt medelvhavet där d esäljer salt--> sötvatten med försluts...

Aja ni fattar=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heltok
MBP 30000kr
HP samma saker 20000kr
andrahandsvärde MBP efter 1år 15000kr
andrahandsvärde HP efter 1år 10000kr
mellanskillnad 5000kr=400kr/månad på 1år

lätt värt 400kr/månad för att få mindre dator, lättare dator, längre batteritid, bättre trackpad, magsafe, gyro, bättre drivrutiner, lättare och snyggare nätadapter, backlight, adaptiv skärmstyrka, osx, frontrow remote etc imo. är du av annan åsikt köp inte mac. svårare än så är det inte.

Faktum är faktiskt att Apples datorer har mycket bättre andrahandsvärde än vad många "vanliga" datorer har. En MBP köpt för 30k idag skulle man nog kunna få sålt för över 15k om ett år.

En HP för 20k idag hade ingen betalt 10k för om ett år.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

Man betalar för design och interface.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Man köper inte en mac för att de är billiga gentemot prestande. Prestanda är långt ifrån det viktigaste med en dator.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Sedan att de glömmer att:

- Macbooks är riktiga kvalitetsdatorer byggda i aluminium och andra fina material

Vilket HP datorn också är om jag kommer ihåg rätt - Inte fan är den cnc-fräst ur ett enda stycke aluminium och byggd med lika mycket omtanke. Och? Det är mycket spec-runk över att jiddra över hur underbart det är att ha aluminium. Det blir fett varmt och man kan inte ha datorn i knäet särsillt länge om man inte vill få skador på pungen. Aluminium leder nämligen värme rätt bra.

- De har sjukt snygg design

En personlig åsikt - Förvisso, men jag har aldrig hört någon säga att en mac är ful. Vad är det som är så snyggt med macar, förstår inte. De är bara inte särsillt fula, men jag hänger inte upp den på väggen för det. Gnäll istället på hur fula många pc's är men kom inte och påstå att en mac är vacker för det.

- De har riktigt bra skärmar (LED-backlit)

Har Hps laptops också vad jag vet. - Då hamnar vi i Macbooks prisklasser nästan. Ja, eeepc 701 är ju väldigt nära samma pris som macbooks

- De har en ordentlig batteritid

Har Hps laptops också vad jag vet. - Se ovanstående svar. Se ovanstående svar

- De har OSX

ok? Min HP har PC-BSD samma sak i princip fast gratis - Det är fortfarande inte OSX. Inget är likadant som OSX. Och? Kör själv windows på mac

- De har fler program inkluderade i OSX som man slipper köpa separat

Gör man i linux och BSD också - Linux+BSD=Avancerat och jobbigt. Och de suger jordpung allihop så man måste köpa nya...

- De har många smarta funktioner (multi touch-pad, magsafe osv)

De har flertalet "vanliga" laptops med. - Nämn en laptop med multi touch och magsafe? vem köper en mac för magsafe? Touchpaden saknar ju knapp nuförtiden och multi-touchen funkar inte med alla program

- De är antagligen snabbare med OSX än motsvarande dator är med vista.

Visst beror på programmen. Photoshop är snabbare i Vista än i OSX. - Förvisso, men OSX drar mindre resurser än vista och kräver inte 2 gig ram. Dessutom så drar antivirus osv som man inte har igång på en mac prestanda i bakgrunden. Vet inte vad du använder för anti-virus... Vista kräver 512mb ram och det är ju inte som om några nya datorer byggs med en gig ram, vilket Vista fortfarande rullar på i.

Har själv en macbookpro som jag är väldigt nöjd med, dock inte pågrund av dessa saker. OSx är sjukt överskattat, köp inte en mac för att den är "snygg" eller något annat trams... Ska du bli blåst på 28k ska det var pga av något annat

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Ibland skäms jag fan över att vara medlem på SweClockers. Är ni så jävla efterblivna att det är svårt att ta in att folk gärna lägger en extra tusenlapp eller två på en produkt de VET kommer bli nöjda med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Man köper inte en mac för att de är billiga gentemot prestande. Prestanda är långt ifrån det viktigaste med en dator.

Man kanske vill att skiten ska hänga med i mer än 3 månader när man endå betalar det dubbla?

EDIT: nikce, du kan själv vara helt jävla efterbliven om du tror att det handlar om 1-2k mer och anklagar stora delar av Sweclockers för att vara efterblivna.

Inte för att jag bryr mig men iaf, hade gärna själv haft en om det bara gått att spela på.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Avstängd

shockar väl inte någon att PC:s är det mer prisinriktade alternativet.
en mac köper man väll för kvalitet, även om jag själv tycker att kvaliten inte kan bli så mycket bättre än den är på PC:s idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
[B]Sedan att de glömmer att:

- Macbooks är riktiga kvalitetsdatorer byggda i aluminium och andra fina material

Vilket HP datorn också är om jag kommer ihåg rätt - Inte fan är den cnc-fräst ur ett enda stycke aluminium och byggd med lika mycket omtanke.

Men nej nej nej nej nej nej...

Omtanke är ett så sjukt idiotiskt uttryck i detta sammanhang, det är 100% bullshit! Varför skulle Apple bygga sina datorer med mer omtanke än t.ex. Alienware eller HP.

http://img.photobucket.com/albums/v621/commanderjay/120998063...

För övrigt måste jag säga att det är sjukt kul att läsa vad folk säger, alla som skriver bra om Apple upprepar ju bara samma sak om och om och om igen och det samma med PC. Räcker väl med att en person får det sagt så slipper man leta igenom 3 sidor bullshit efter en vettig åsikt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Du har tyvärr fel i det du skriver.

Jag vill göra detta:

X X X X X

Jag köper detta:

X X X X X

Varför köpte dom inte detta:

X X X X X

.. när det presterar så mycket bättre till ändamålet?

Ehh... specifika behov varierar ju från användare till användare... om jag prioriterar hög prestanda per krona är det ju inte samma sak som att Nisse i Hedemora måste göra samma sak? Han kanske prioriterar vad han tycker är smidiga funktioner och design eftersom han är mäklare och eftersom datorn klarar hans behov av prestanda köper han en Macbook Air eller så.

Åter till biljämförande, men ett annat denna gång... ingen behöver en Porsche, en Volvo V70 kombi är bra mycket mer praktisk. Men likförbannat vill jag gärna ha en Porsche, även fast den inte passar för en tripp till brädgården...

Nu har jag tyvärr inte råd med en Mac, även om jag skulle vilja ha en... det betyder inte att maskinerna inte har en målgrupp som föredrar och har mer nytta av en mac än en pc.

Eller så hade jag otur när jag tänkte när jag läste ditt svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vilket jävla äckeltjafs
windows/pc Vs Apple/OSx.. vafan är det med er förbannade 10åringar ??

väx upp och lägg ner!

jävla påhopp och allt vafan det nu är, enough!

Använd det ni vill och knip igen, svårt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer

Nej, det viktigaste är ju att den kokar kaffe...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Till Mac människorna!

you cry so much you believe yourself!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vilket jävla äckeltjafs
windows/pc Vs Apple/OSx.. vafan är det med er förbannade 10åringar ??

väx upp och lägg ner!

jävla påhopp och allt vafan det nu är, enough!

Använd det ni vill och knip igen, svårt ?

Get this man a drink!

Permalänk
Medlem

suck, har ni inte fattat att det enda som spelar roll är just prestandad på en dator... varför klockar man, varför görs grafikkort som är 100% snabbare var 18e månad.. listan kan göras lång.

personligen tycker jag att CrApple är sjuk överprissatta men man får ju å andra sidan en dator som är av sjukt bra kvalité. Men den är som sagt inte särkilt anpassningbar då det finns 5 modellar att välja på och få just en dator som passsar dig kan vara svårt.

måste kolla med zepto vs mac en kort sväng

http://zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1081

Zepto Mythos A15 - Design
KÖRKLAR
15.4" WXGA (1280x800)
NVIDIA® Geforce 9600M GT 512MB
Intel® Core™ 2 Duo-processor P8400
4096MB DDR2 800MHz PC6400
320GB SATA hårddisk
DVD-RW/CD-RW SATA
Inbyggd Bluetooth® 2.0 EDR
Inbyggd webbkamera 2.0 megapixel
Inbyggd digital mikrofon
+ Microsoft® Windows®
Vista Home Premium 64bit

tot 12500kr

nya macbook
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

* Core 2 Duo de Intel
* 2 GB DDR3 Minne
* Hårddisk på 160 GB1
* Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M

ynkliga 13tum skärm för 12000kr

för att ha som arbetshäst är mac inget att ha i mina ögon men den kan vara kul att flasha med på stan.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
ynkliga 13tum skärm för 12000kr...

Man kanske vill ha en så liten dator som möjligt? Finns även trevliga Zepto's med 12,1 tum, är det en värdelös dator fast det inte är en Mac?

http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=714&note...

Permalänk

"I hate this Macrap"

Det var vad min tjej sa när hon försökte arbeta på sin jobbdator, en MacBook. Och jag kan inget annat än hålla med om. Allt går fint tills man vill faktiskt jobba på den och det är då "the shit hit the fan". Det finns inget att klaga på designen och material för den är i topklass, man känner och ser kvalite. Det är mjukvaran som förstör det hela. Kort och gott, OSX är värdelöst ( i mitt tycke ) om man vill ha något gjort än bara surfa och skriva lite dokument.

Hårdvaran = Yeah!
Mjukvaran = Buu!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Mac är väl bara prisvärt om man vill ha OS X? Få som köper en Mac för att enbart använda Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Mac eller PC? Man är blåst om man köper dator överhuvudtaget för det kostar massa pengar ju...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM