"Windowsdatorer mer prisvärda än Mac"

Permalänk
Avstängd

Suttit och funderat lite, de som är för Mac hela tiden är de som på något vis arbetar aktivt med det. Exempelvis Sidde administrerar något, andra verkar vara kanoninne på det här med att pilla med bilder mm. Det känns som att det är få som bara köper en dator på Elgiganten för att surfa, maila, chatta (vilket jag personligen tror majoriteten av alla hemanvändare gör mest) väljer en Mac. Om det beror på att det är svårt att motivera den här sk "premium"- känslan ni har valt att kalla det eller om det är pga något annat låter jag vara osagt.

Sedan ska man komma ihåg att utvecklingen på hårdvara överlag går i rekordfart trots att AMD inte varit helt konkurrenskraftiga i toppen på senaste. För några år sedan var det en omöjlighet att få vettig hårdvara under 10 000kr, idag kan man få det för hälften. Till skillnad från alla andra datorföretag har inte Apple valt att följa med i konkurrensen och personligen tycker jag de gör rätt då de inte konkurrerar riktigt på samma nivå. Någon nämnde Asus EEE 701 och ska jag vara ärlig så anser jag den vara en av få datorer som direkt konkurrerar med Mac då den faktiskt också säljs som ett koncept av hårdvara och mjukvara. Alla andra, i stort antar jag, säljer sin design och hårdvara tillsammans med Microsoft Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Men de som köper mac verkar ju inte bry sig så mycket om priserna.

Prisvärt och Mac går inte ihop!

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Prisvärt och Mac går inte ihop!

Det är ju just det det gör!

bit i den du.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Ingen tvingar dig att läsa det som står i denna tråden så det är kanske du som borde vara tyst då du inte gör något bidrag till diskussionen?

Sen måste jag hålla med om att Apple har en bra helhetslösning och att jag älskade deras redigeringsprogram senast jag testade dem. Dock så är jag mer inne på programmering och då är PC/Windows ett bättre val tack vare Visual Studio och att det är mycket fler användare till Windows. Sitta och porta över saker och skaffa både en PC och Mac är inget man gör som hobby/studerande programmerare.

tja vill ni säga att appleanvändare är bögar så gör det, vill ni säga som om amerikarna, gör det och kalla andra användare för efterblivna..

men det är så jävla barnsligt så det finns inte...

jag försöker iaf får er att tänka efter innan ni öppnar munnen eftersom 10-15åringarna inte har vuxit upp tillräckligt men det går tyvär inte såhär utan måste göras irl tydligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Suttit och funderat lite, de som är för Mac hela tiden är de som på något vis arbetar aktivt med det. Exempelvis Sidde administrerar något, andra verkar vara kanoninne på det här med att pilla med bilder mm. Det känns som att det är få som bara köper en dator på Elgiganten för att surfa, maila, chatta (vilket jag personligen tror majoriteten av alla hemanvändare gör mest) väljer en Mac. Om det beror på att det är svårt att motivera den här sk "premium"- känslan ni har valt att kalla det eller om det är pga något annat låter jag vara osagt.

Sedan ska man komma ihåg att utvecklingen på hårdvara överlag går i rekordfart trots att AMD inte varit helt konkurrenskraftiga i toppen på senaste. För några år sedan var det en omöjlighet att få vettig hårdvara under 10 000kr, idag kan man få det för hälften. Till skillnad från alla andra datorföretag har inte Apple valt att följa med i konkurrensen och personligen tycker jag de gör rätt då de inte konkurrerar riktigt på samma nivå. Någon nämnde Asus EEE 701 och ska jag vara ärlig så anser jag den vara en av få datorer som direkt konkurrerar med Mac då den faktiskt också säljs som ett koncept av hårdvara och mjukvara. Alla andra, i stort antar jag, säljer sin design och hårdvara tillsammans med Microsoft Windows.

Prestandan man får ur en Eee PC är dock långt ifrån en Apple-dator.

Den versionen av Windows man oftast får med en PC är en OEM version, på en backup partition...
Har man tur får man en OEM version av Windows "Home Edition" (CD/DVD) med ett begränsat antal installationer.

Köper man en Apple-dator får man den senaste versionen av Mac OS X, eller har jag uppfattat detta fel?

Apple har tagit en del marknadsandelar från Microsoft under årens lopp, men jag tror att den huvudsakliga anledningen till att Apple inte tagit mer andelar är att dom flesta helt enkelt är för "hemmastadgade" med Windows-operativsystemen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Alla Applehatare, hur ställer ni er till Sonys VAIO? Dom är ännu dyrare och erbjuder inte dom fördelar som Apple gör.

Jag visste inte att Vaio var så dyrt?! Själv betalade jag ca 12.000 för min...en motsvarande Mac kostar väl detsamma eller lite mer.

PS. Detta inlägg handlade om att Vaion inte är dyrare än Mac, inte Mac vs PC.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Rätt underhållande nyhet, men reaktionerna på forumet verkar mindre skojiga.

Vet inte vad det är som driver människor till att bara klaga utan någon som
helst substans i argumenten.

Apple gör lite dyrare datorer jämfört med de "vanliga" tillverkarna. När allt
kommer omkring så kör ju mac x86 hårdvara vilket gör att även dem borde
räknas som PCs.
När det gäller de bärbara så måste jag bara säga att deras hibernate fungerar
mycket bättre än i något annat OS jag testat.
Skulle det bli något fel på en mac så är det oftast relativt lätt att hitta
vad det är som gått fel eftersom macar kommer i samma utförande.

Men att det på något sätt skulle vara "gay" att köpa en mac kan jag inte
förstå. Det är en jäkligt snygg maskin. Kanske lite dyrare än en liknande
maskin av annan tillverkare, men man betalar ju faktiskt lite extra för
designen och för möjligheten att få köra OS X (Visst går det att köra på
en vanlig PC, men inte utan problem).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
[BOch man får ett OS där det räcker med 3 klick för att byta till en manuell IP istället för typ 324897 som behövs i XP[/B]

Lite drygt 300 000 klick för att byta IP-adress, vilken planet kommer du ifrån?

Typiskt er crApple-are att överdriva er nemesis fel och glorifiera era egna egenskaper!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Säkert någon som nämnt det redan, men ännu prisvärdare blir det om man köper en PC utan windows och lägger in linux på den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Prestandan man får ur en Eee PC är dock långt ifrån en Apple-dator.

Den versionen av Windows man oftast får med en PC är en OEM version, på en backup partition...
Har man tur får man en OEM version av Windows "Home Edition" (CD/DVD) med ett begränsat antal installationer.

Köper man en Apple-dator får man den senaste versionen av Mac OS X, eller har jag uppfattat detta fel?

Apple har tagit en del marknadsandelar från Microsoft under årens lopp, men jag tror att den huvudsakliga anledningen till att Apple inte tagit mer andelar är att dom flesta helt enkelt är för "hemmastadgade" med Windows-operativsystemen.

Sant men det var mer koncept-tanken jag tänkte på. Visst får man senaste versionen av OS X när man köper en Mac men beroende på hårdvara i datorn får man också XP eller Vista när man köper en annan dator, i slutändan vill man nog inte köra Vista på en EEE eller liknande minidator.

Personligen tycker jag Vista är mer avancerat än OS X och tänker då framför allt på minneshanteringen som är vida överlägsen. Men medges att det krävs minst 3gb, gärna mer, för att Vista ska komma till sin rätta. Samtidigt kan man köpa en sådan dator för väldigt lite pengar idag. Även OS X drar nytta av mycket minne tar Apple tyvärr ut en skaplig avgift för att uppgradera sina Macar. Sedan, och det här lär väl vända sig i Macfolkets magar, anser jag att Apple också tar ut enormt mycket pengar för att släppa sitt senaste operativsystem där många förändringar är så pass små att Microsoft hade kallat det för Service Pack.

Permalänk
Medlem

Jag har många på mitt jobb som tittar snett på mig och undrar vad tusan jag skal med en Mac til, när man kan shoppa en lika bra PC på lokala elgiganten för mycket mindre pengar och samtidigt få bättre prestanda.

Jag säger då till dom att jag orkar helt enkelt inte förklara. För oavsett vad jag säger så har dom redan bestämt sig för att ogilla Mac, och då orkar inte jag argumentera för vad som är bra, varför jag väljer att lägga ut mer pengar, osv. Det är oftast priset det argumenteras på, at Mac är dyrare och att jag är en idiot som väljer att lägga ut mer pengar.

Samtidigt är det en hel del grejjor jag inte gillar med Apple. Och ja, det är faktiskt lite av priset. Jag tycker att 13 500NOK för 2,4Ghz modellen av nya MacBook är lite väl i överkant. Men jag har ändå beställt den eftersom jag vill ha den. Detta är något Apple vet om, och dom utnyttjar det till sin fördel givetvis. Valet att ta bort FW från MacBooken tycker jag också är idioti. Apple tillät heller inte folk som utvecklar programvara till iphone att dela med sig erfarenheter. Dom har släppt på detta nu efter en del klagomål men ... ja.

Visst har jag kunnat installera Mac OS X på en standard PC. Jag har provat det också men det är så mycket krångel att jag orkar inte helt enkelt. Då lägger jag hellre ut några tusenlappar till och får ett system som fungerar!

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Visst har jag kunnat installera Mac OS X på en standard PC. Jag har provat det också men det är så mycket krångel att jag orkar inte helt enkelt

Själv kom jag bara så långt att jag hittade några forumtrådar om hur man fick det att funka. Den färskaste av dem var 23 sidor lång, vilket är ett säkert tecken på att det sällan funkar smärtfritt. Jag avstod...

Permalänk
Medlem

vet någon om man måste köpa "snow leopard" när den kommer lr får man den som en uppgradering?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Pinsamt och inkompetent att enbart jämföra pris/prestanda vilket är den uppfattning jag får att de gör...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
ta det lugnt allihopa

http://www.youtube.com/watch?v=bm7JH1FT_yM&feature=related

Har väl inte fått en "blåskärm" sedan windows 95.
Att det sen inte är operativsystemet som orsakar det utan oftast dåliga program verkar inte många förstå så dem skyller på windows

Föresten , nu ska jag spela Crysis på min Ma... Nej vad säger jag , det går ju inte att spela högpresterande spel på Mac.
Pc ska det naturligtvis stå.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk

Vill man betala några extra tusenlappar för lite vit plast och OSX så får man väl göra det. När det gäller Apple-produkter är det just märket man betalar för, precis som när man köper märkeskläder.

Sedan är inte alla Apple-produkter dyra, ipodarna är ju riktigt prisvärda sett till vad konkurrenterna erbjuder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Föresten , nu ska jag spela Crysis på min Ma... Nej vad säger jag , det går ju inte att spela högpresterande spel på Mac.
Pc ska det naturligtvis stå.

Crysis går visst att spela på en Mac, bara det att man inte kan vara en grafikhora för att kunna uppskatta det. Det sista man borde bry sig om i ett spel är grafiken. Gameplay, storyline är det väsentliga. Jag spelar God Of War till PS2 framför Crysis anyday.

PCn är dessutom döende som spelplattform, det finns mycket bättre spel till PS3/Xbox 360 idag, och 360:n kostar ju bara 1800 spänn nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som faktiskt inte tycker Mac är snyggare än många PC?

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Eller så inte

http://www.tomshardware.com/reviews/apple-mac-leopard-windows...

ha ha fin sida du hänvisar till. Killen som skrev det blev totalt idiotförklarad och gick ut med en ny artikel efteråt där han i princip bad om ursäkt för att han satt ihop det dyraste pc alternativet som kunde hittas till jämförelsen. När andra satte ihop en likvärdig prestanda pc landade det nära halva priset.Ska man använda den till arbete spelar iofs dubbla priset inte så stor roll.

Men andrahandsvärdet är en väldigt viktig poäng då jag vet folk som sålt sin gamla mac för x4 gånger så mycket som en likvärdig pc hade inbringat. Det gör att man nog kan dra av -20% på Mac priserna, om man nu är en sådan som säljer efter ett tag.

Visst finns det folk som totalt saknar sinne för skönhet och design men större delen av mänskligheten dras till den. Det finns folk vars bilfälgar kostar mer än en Mac.

Detta är väl speciellt tydligt här på sweclockers då vissa lägger nästan tiotusen så att mjukvaran ska se så vacker ut som möjligt, crysis och andra spel exempelvis. Det är väl mer stört än att lägga pengar på att ett fysiskt existerande föremål ska vara vacker?

Själv gillar jag snygga prylar men PC ger mig maximal arbetsprestanda samt skönhet i spel. Jag gillar även originalitet i utseendet så helhetslösningar lockar mig inte, men större delen av männskligheten har inte tid att bränna tid på hemmapysslande. Då ger Mac skönhet och funktionalitet för pengarna såvida man inte spelar, men det är inte så mång som använder pc till spel. Mac + tv-spel är oftast lämpligare. Tv-spel är Mac versionen av pc-spel. Det bara fungerar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Tycker nästan det roligaste argumentet att höra för OSX och Mac är att de är bättre på bild och ljud osv. Och hur många av dem som köper en Mac utnyttjar det fullt ut? Resten som köper en Mac då, köper de för design? Stabilt operativ-system kan man få med Linux o BSD också. Och är de inte duktiga på att utnyttja bild-programmen, så kan jag ge mig fan på att de klarar sig med att använda Linux-programvara till samma ändåmål. Dvs resterande köper en dator för designen och pröjsar mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
/.../
http://store.apple.com/se/configure/MB466S/A?mco=MTkzOTQ4MA

Ett litet axplock:

160GB sitter i som standard. Skillnaden mellan den billigaste 160GB och den dyraste 320GB på komplett.se är 530:-.

1380:- för 2GB extra RAM var ju också som hittat...

Hade merpriset varit 20-25% för en Mac, hade jag köpt en för att prova på OS X (och jag lyssnar inte på schlager och musikalmusik, som vissa i tråden förknippar med Apple), men MacBook är ju bara löjligt överprisad. /.../

Oh ja, det är allmänt känt att Apple är ganska duktiga på att ta ut höga priser för extra RAM och hårddisk. Just därför köper de flesta datorn i sitt "grundutförande" och köper själv till och monterar RAM-minnen och eventuellt hårddisk från exempelvis komplett.se.

Då var det problemet löst! Till viss del iaf...

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Crysis går visst att spela på en Mac, bara det att man inte kan vara en grafikhora för att kunna uppskatta det. Det sista man borde bry sig om i ett spel är grafiken. Gameplay, storyline är det väsentliga. Jag spelar God Of War till PS2 framför Crysis anyday.

PCn är dessutom döende som spelplattform, det finns mycket bättre spel till PS3/Xbox 360 idag, och 360:n kostar ju bara 1800 spänn nu.

Intressant tankegång. Jag skrev någon annanstans att jag ansåg att nöjda Mac- användare är de som kan gå med på att kompromissa och/eller har lägre krav. Nu är det ju inte så illa som det kan låta initialt men det känns ju som att jag får vatten på kvarnen med ett sånt inlägg. Crysis är ju grafiken personifierad. Håller absolut med om att det finns viktigare parametrar för att ett spel ska vara roligt men det är liksom inte storyn som driver Crysis framåt. Samtidigt är det ju ingen höjdare att behöva kompensera genom att dra ned på grafikinställningarna för att få flyt i spelet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keishi
Oh ja, det är allmänt känt att Apple är ganska duktiga på att ta ut höga priser för extra RAM och hårddisk. Just därför köper de flesta datorn i sitt "grundutförande" och köper själv till och monterar RAM-minnen och eventuellt hårddisk från exempelvis komplett.se.

Då var det problemet löst! Till viss del iaf...

hmm.. fast är det inte så att man köper en mac för att få ett system "som bara fungerar"? Dvs. inte behöva skruva upp den och stoppa in extra minne och hårddisk ? Känns ju som ett av de största argumenten för Mac försvinner isf...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Prestanda är ju inte viktigt alls för Macfolket enligt dem själva här på forumet så vem vet vad de betalar för. Slanta upp 12 000kr för att byta ut designen på sin gamla Macbook... jag köper inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fast köper man Mac får man stabilitet som man inte kan få i en PC med Windows. Inte ens med Linux. Och det eftersom Apple har så strikta krav på vilken hårdvara som får användas, de kan garantera att all hårdvara ska fungera ihop.
Jag är dock ingen Apple-användare what so ever.

Seriöst, den som lyckas hitta modern hårdvara som INTE funkar i XP/Vista borde få nobel-priset (Då ser vi hårdvara som moderkort, processor, grafikkort, ram, hårddisk)

Det där argumentet känns så otroligt utdaterat, och ända gången det egentligen stämmer är om Operativsystemet är helt nytt, eller om man sitter på gammal hårdvara och fick den briljanta idéen att uppgradera

Finns fler anledningar att köpa en mac, att all hårdvara är noggrant testad blabla är inte en av dem

sedan beror det på hur man definererar stabilitet, min vista burk har klarat sig 1½ år utan att krasha en enda gång (då räknar jag inte med när jag råkat undervoltat processorn då det är något jag åstadkom själv)

Är dessutom helt virus-fri, inga problem med spyware

Personligen är det nog med stabilitet för miug för att jag ska vara nöjd

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Man köper ju inte bara en mac för hårdvarans skull. OSX är troligtvis den största orsaken. Skulle det vara för mig i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mina svarta macbook är så FRÄSCH!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför är det sånt förbannat tjat om priser när det gäller just Apple? När det gäller allting annat, bilar, kläder, spelkonsoller, telefoner, gräsklippare, whatever så inser dom flesta att många är villiga att betala lite extra för en bättre produkt. Den där HPn dom jämför med t.ex. har ju knappast lika bra chassi eller lika bra touchpad, om man sen föredrar OS X och gillar Apples design är väl den extra tusenlappen inte så mycket att tjata om.

Alla Applehatare, hur ställer ni er till Sonys VAIO? Dom är ännu dyrare och erbjuder inte dom fördelar som Apple gör.

Jag gillar inte Mac alls, varken OSX eller designen eller något som har med apple att göra men jag håller med dig till 100%. Jag fattar inte heller varför folk inte kan förstå? Om folk tycker att OSX är teh shit och att Apples designspråk är teh shit så självklart köper man en Mac...

Vaio suger precis lika mycket som Mac gör i mina ögon

Ont:

Självklart är PC mer prisvärt om man man ska bygga ihop lite hårdvara men det är väl aldrig någon som trott att Apple/Mac har sålt sina produkter genom att konkurrera om pris?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Microsoft pressade!

Tror ni inte att Microsofts kampanj mot Apple är ett uttryck för att de faktiskt börjar känna sig lite pressade över att Apples försäljning och vinster ökar mycket mer än de flesta andra företag inom branschen? Huvudanledningen till Apples framgångar tror jag dessutom är det som Microsoft indirekt erkänner själva: Vista kan inte konkurrera med Mac OS X!

Är det inte ganska anmärkningsvärt att Microsoft undviker att försöka visa att Vista (deras egen produkt) är bättre än Mac OS X och istället jämför Mac med hårdvara från ANDRA företag!

Visst är det så att det finns PC:s som är billigare än de billigaste Macarna, men ni som har svårt att förstå att folk ändå köper Mac, ni borde rimligtvis ha lika svårt att förstå att någon köper någon annan PC än de billigaste. Hur kan det i er värld vara möjligt att Sony lyckas sälja datorer? Svaret på den frågan ger också ett delsvar på frågan varför folk köper Mac.

Min erfarenhet är att den som med öppna ögon ger sig tid att upptäcka den angenäma helhetsupplevelsen det är att använda Mac också föredrar Mac framför PC/Windows, medan det motsatta knappast är sant.

Visst handlar det mycket om personligt tycke och smak och om vana, men av de tester och jämförelser jag har läst (även i PC-press) tycks det även finnas en del mer "objektiva" fördelar för Mac, såsom den genomgående höga kvalitén på hårdvaran (jo, macar går också sönder, men uppenbarligen mindre än PC:s), den genomtänkta designen (ur användarsynpunkt), integrationen mellan hårdvara och programvara, ett mer stabilt (UNIX), mindre virusdrabbat och användarvänligt operativsystem, ett bättre programpaket för musik, bilder, film osv (iLife, som följer med datorn gratis), möjligheten att på ett ENKELT sätt köra tre operativsystem parallellt (Mac OS, Windows, Linux).

Slutligen så är även det här med priset inte alltid till PC-företagens fördel. De bärbara macarna säljer MYCKET bra till de svenska skolor som skaffar en dator till varje elev och anledningen till det är inte minst att Apple kan erbjuda ett LÄGRE totalpris för datorer och service! Microsoft är ökända för sina krångliga och ofta dyra licensavtal för storkunder.

Tack för ordet.