Köpa en MacBook i USA?

Permalänk
Medlem

Köpa en MacBook i USA?

Hej,

Jag har kollat runt lite här på forumet men inte sett så jättemycket information om att köpa i USA.

Är det någon skillnad på datorerna swe / usa ? (förutom avsaknad av åäö)
Är det värt att köpa i USA? Ungefär hur mycket billigare kan man komma undan?
Sett att det inte är moms på produkterna på amerikanska sidan så vad kan en MacBook kosta?

Vilken av de nya modellerna ska man köpa?
Jag kommer inte använda datorn till mycket annat än film-tittande och ordbehandling.

Hjälp mig

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Dom använder 110v i USA medan i Sverige använder vi 220v, dock brukar apples strömdelar vara universala. Dock kommer du behöva en adapter för strömuttaget

. Dollarn ligger på Ca 7,20 har jag för mig och den billigaste Macbooken kostar 1300USD vilket blir runt 9400kr vilket är en hel del billigare en om man skulle köpa en i Sverige. Om du planerar att beställa hem ifrån USA tror jag det inte är någon vidare idé med tanke på moms,tull osv (Dock har jag inte någon vidare koll på hur mycket tillägg det blir)

Permalänk
Medlem

kommer inte riktigt ihåg hur d funkar med garantin. kolla upp det, finns en risk att du blir av med den när du tar ut den ur landet

EDIT: du har väl kvar garantin i usa, men jag tror inte att den funkar i sverige.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Har inte Apple världsgaranti på sina "bärbara" produkter som macbooks, ipods och iphones (förut satt att den iphone modell säljs i de land man bor den den finns ju här nu så ingen skillnad) dvs de jag har hört är då att om man köpt en macbook i usa så funkar garantin lika som om du hade köpt den här hemma, dvs bara lämna in här om något händer men jag kan ha fel så rätta mig om någon vet mer. Min kusin drog till LA idag så har möjlighet att köpa därifrån men vill ha svenskt tagentbord direkt samt köper man med studentrabbat (får låna syrrans, hehe) så blir prisskillnaden inte så värst mycket.

/Northrider,

Permalänk
Medlem

Om du inte råkar ha ett ärende till andra sidan Atlanten så lär det knappast löna sig att handla en bärbar dator därifrån. Du kommer åka på tullavgifter och moms om du importerar. Hur mycket det blir kan du räkna ut genom att fylla i ett formulär hos tullverket. http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgi... är adressen.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

glöm inte att priserna på amerikanska apple store är utan moms, då varje stat har olika moms, så får man lägga på det. det vill säga, priset utan moms är i stort sett detsamma som i sverige. dock har vi högre moms sen än de flesta stater i usa

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tänk på att det inte endast är så att åäö saknas på tangentbordet. Den fysiska tangentbordslayouten är lite annorlunda.

De största skillnaderna är på höger sida av tangentbordet vid Enter-knappen:

I övrigt så har alla Apples bärbara datorer världstäckande garanti (iaf säker på detta om man köpt AppleCare men jag tror det är så annars också). Strömadaptern ska fungera utan problem.

Den största frågan är ju om du helt enkelt kan köra med tangentbordet och tycker det är värt ett par tusen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag ska inte beställa en dator utan min morsa åker till New York på torsdag.

Någon som vet vad det är för moms i New York?
Det spelar väll ingen roll om tangentbordet har andra siffror / tecken på sig? Ifall man ändrar om till Svenskt i inställningarna? Kollar ändå aldrig på tangentbordet när jag skriver.

Har troligtvis möjlighet att beställa via stundentrabatt här i Sverige ifall jag inte skulle köpa från USA.
Vad kan det vara för prisskillnad då? Rör det sig om typ 1-2k så är det inte värt att köpa i USA. Men rör det sig om mer än 2k så gör det inget att tangentbordet är lite annorlunda.

Tackar för alla svar hittills.

Edit: Kollade lite snabbt på google och där stod det att det var 8% moms i New York. Kan det stämma? Känns lite lågt?

Men ifall man kollar på MacBook 2.4GHz kostar den i sverige 14995kr.
I USA om jag räknat korrekt får jag det till 12437kr. Men hur mycket kan man få rabatt genom studentkortet?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

10% Rabatt, iafl här i Sverige. Sen får man i princip en gratis iPod också

Permalänk
Medlem

Tänkte bara slänga in en liten instickare. I dags läget skriver jag med ett amerikanskt tangentbord, jag har inga som helst problem med att skriva öäå med tanke på att jag touchtypar. Dock har blir ofta kompisar lite förvirrade när de inte hittar bokstäverna

Det borde förvigt bli 13,500kr ungefär om man köper i Sverige med student rabatt. Så runt 1000kr billigare i USA. Den billigare Macbooken 2.0Ghz blir runt 700kr billigare i USA än sverige om man räknar in student rabatt. om jag har räknat rätt. (om man köper i new york, dvs 8% moms.)

Permalänk
Medlem

1000kr hit eller dit är inte värt att köpa i USA Då får det bli en beställning från Sverige.
Beställer nog en i början på nästa vecka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
1000kr hit eller dit är inte värt att köpa i USA Då får det bli en beställning från Sverige.
Beställer nog en i början på nästa vecka!

Jepp, låter som ett vist beslut. Hade det varit för en-två månader sen så hade det sett annorlunda ut då dollar har gått upp ganska mycket på sistone, eller om det är kronan som sjunkigt - har inte stenkoll på det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Kronan har sjunkit

En euro är uppe i 10kr nu
Men det blir nog bra det här!

Visa signatur