Permalänk

köphjälp router

Hej, ända sedan min D-link 624+ router la av har jag försökt hitta en efterträdare som klarar mina krav. Har en 100/10 anslutning som jag gärna vill nyttja.

D-linken klarade ungefär 9 Mb/s WAN-LAN och 11 Mb/s LAN-LAN
startade dock om sig emellanåt, framförallt vid hög belastning.

köpte en Netgear KWGR614 klarade 11 Mb/s WAN-LAN-LAN men la av hela tiden särskilt när man strömmade saker över LAN.

bytte ut den mot en Netgear WGR614 som visade sig klara runt 11Mb/s LAN-LAN men WAN-LAN ligger max på 6,5 Mb/s.

De jag testat ligger runt 500:- i butikspris, och det är väl det jag vill lägga ungefär.

Vad ska jag köpa för router som ger mig 10 Mb/s throughput både WAN-LAN och LAN-LAN och dessutom inte lägger av hela tiden?

Wlan är positivt men inget måste, känns bra att ha ibland.

Visa signatur

C2D E4400@3Ghz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: köphjälp router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smultronpop
Hej, ända sedan min D-link 624+ router la av har jag försökt hitta en efterträdare som klarar mina krav. Har en 100/10 anslutning som jag gärna vill nyttja.

D-linken klarade ungefär 9 Mb/s WAN-LAN och 11 Mb/s LAN-LAN
startade dock om sig emellanåt, framförallt vid hög belastning.

köpte en Netgear KWGR614 klarade 11 Mb/s WAN-LAN-LAN men la av hela tiden särskilt när man strömmade saker över LAN.

bytte ut den mot en Netgear WGR614 som visade sig klara runt 11Mb/s LAN-LAN men WAN-LAN ligger max på 6,5 Mb/s.

De jag testat ligger runt 500:- i butikspris, och det är väl det jag vill lägga ungefär.

Vad ska jag köpa för router som ger mig 10 Mb/s throughput både WAN-LAN och LAN-LAN och dessutom inte lägger av hela tiden?

Wlan är positivt men inget måste, känns bra att ha ibland.

en wrt54gl som jag alltid rekommenderar

ligger runt 500 och för mig klarar den 60-80 Mbit LAN
och 24Mbit WAN-LAN (då vi bara har 24 Mbit)

WLAN kan stängas av om du så vill det, WPA2 skydd finns

Bara byt firmware mot dd-wrt så får du fler funktioner och möjligheter
tyckte globala antalet anslutningar kanske var lite snålt och tcp/udp timeouts var lite för högt Allt det går att ändra^^

Permalänk
Medlem

Jag har en WRT54GL och den funkar kanon. Körde först med dd-wrt men bytte till tomato och fick mycket högre throughput. Dock maxar den ca 30Mb/s wan-lan på min 100Mb-lina, men den fungerar oerhört stabilt.

Permalänk
Medlem

söööök

Permalänk

jag tackar för de innehållsrika, konkreta och nyttiga svaren i forumets anda.

Visa signatur

C2D E4400@3Ghz