Hur ta bort Vistas boot-meny? Kör XP

Permalänk
Medlem

Hur ta bort Vistas boot-meny? Kör XP

Jag använder Windows XP och tog med min hårddisk till en kompis för att testa WoW på hans nya dator, han kör Vista och vi satte alltså min hårddisk som secondary och spelade via hans Vista.

Efter detta får jag upp Vistas boot-meny där jag kan välja att starta mitt XP som "Earlier version of windows". Problemet är bara att Vista är default så om jag inte ändrar till XP inom 30s försöker den boota Vista som inte finns.

Såhär ser min boot.ini ut:

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Det måste alltså vara nåt annat som läses in i början, hur tar jag bort det så att min boot.ini används istället?

Jag kan tillägga att jag har haft Vista på min sekondära partiton men formaterat den, det här problemet uppstod efter att jag satt hårddisken i min kompis dator.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Hur ta bort Vistas boot-meny? Kör XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag använder Windows XP och tog med min hårddisk till en kompis för att testa WoW på hans nya dator, han kör Vista och vi satte alltså min hårddisk som secondary och spelade via hans Vista.

Efter detta får jag upp Vistas boot-meny där jag kan välja att starta mitt XP som "Earlier version of windows". Problemet är bara att Vista är default så om jag inte ändrar till XP inom 30s försöker den boota Vista som inte finns.

Såhär ser min boot.ini ut:

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Det måste alltså vara nåt annat som läses in i början, hur tar jag bort det så att min boot.ini används istället?

Jag kan tillägga att jag har haft Vista på min sekondära partiton men formaterat den, det här problemet uppstod efter att jag satt hårddisken i min kompis dator.

start > kör > msconfig > boot.ini fliken > kontrollera startsökvägar > ok > verkställ

värt å pröva

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men det står bara att alla sökvägar är okej. Jag ser på designen att det inte är XPs egna boot-screen utan den man får när man kör Vista.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Det kan fungera med kontrollpanelen/system/avancerat/start och återställning/Inställning/standardoperativsystem - välj xp.

Det kan heta lite annorlunda i xp. Det är i alla fall där Du kan ändra tiden för att visa lista över operativsystem.

Om det inte fungerar får Du försöka leta upp den nya bootloadern Du har fått och ta bort den.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har hittat felet nu; det ligger bootfiler på min lagringsdisk som den läste in trots att jag ställt in i bios att den ska boota från min XP-disk. Det är nåt som Vista la där och som inte går att radera. Jag kopplade ur lagringsdisken och då startade XP direkt, sen kopplade jag in den igen och då startade XP fortfarande direkt utan boot-skärm. Det var likadant när jag testade Vista, jag startade om några gånger efter installationen sen plötsligt gick det inte att starta Vista nåt mer så jag tröttnade på det och formaterade partitionen.

Filen som inte går att radera heter bara bootmgr utan filändelse.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100