TRE, helt inkompetenta och rent brottsliga
Hej
Skulle vilja dela med mig om min historia med TRE så att fler blir medvetna om deras rent obskyra metoder.
För drygt två år sedan band jag ett 18 månadersabonnemang och fick då en mobil.
I januari i år löpte bindningstiden ut och jag började leta efter andra, billigare alternativ. Vid den här tiden kontaktades TRE's kundtjänst för att undersöka om det var en månads uppsägningstid nu när bindningstiden var över. Svaret var ja, det är en månads uppsägningstid.
Efter 3-4 månader tar jag tag i saken och ringer igen för att nu säga upp abonnemanget. Den första person jag pratar med hävdar att det är tre månaders uppsägningstid som gäller. Efter att ha tjatat en bra stund kopplar hon mig vidare till någon annan. Han konfirmerar att det är en månads uppsägningstid och förstår inte vad den tidigare tjejen bablade om.
Sagt och gjort, då var abonnemanget uppsagt. Dock tänkte jag ju inte på att mobilen var låst till TRE för det hade ingen av de tre personer jag pratat med nämnt. Därför blir det att återigen kontakta TRE's kundtjänst för att be dem låsa upp mobilen. Denna gång hävdar de att det snabbaste sättet att göra det på är att gå in i en TRE-butik där de utför upplåsningen omedelbart.
Inne i TRE-butiken säger de att de inte alls gör det omedelbart, och att det tar 30 dagar att skicka efter en upplåsningskod, alltså samma förfarande som om telefonsupporten gjort upplåsningen.
I varje fall så var kostnaden hela tiden 350kr för en upplåsning. Efter 4 veckor anländer ett brev hem med upplåsningskoder och direktiv om att skicka mobilen i rekommenderat brev till en speciell verkstad som ska utföra upplåsningen. Rekommenderat brev tur och retur summeras upp till minst 100kr.
De 350kr hade nu blivit 450kr.
Återigen blir det TRE's kundtjänst. Gissa vad de berättar för mig nu. De är verkligen ledsna att ingen berättat om denna "dolda" kostnad för mig. De säger också att de inte kan garantera att kamera eller ens mobilen själv fungerar efter en upplåsning. Jag frågar då om vi kan stryka upplåsningen eftersom jag vid denna tidpunkt ännu inte betalat något eller använt någon kod. De håller med och hävdar att de gör en sådan notering.
Men gissa vad som står på nästa månads faktura? Jo, en upplåsning för 350kr som kan göra mobilen obrukbar om jag väljer att utnyttja den.
Vad jag är mest sur över är att jag inte har bevis för något av detta eftersom all kommunikation förts per telefon. Flera gånger har jag letat efter en adress, fysisk eller epost, för att få det skriftligt men allt man möts av är telefonsupporten.
Jag kommer aldrig mer anlita TRE, och ej heller någon av de som hört vad som hänt.
Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?