Mina egna erfarenheter av Nox och Zepto.
Allt började bra. Jag såg datorn och beställde den via den finska zepto-sidan (eftersom jag bor i Finland såklart). Det var i mitten av augusti, och leveranstiden uppskattades till 25 dagar. Eftersom jag skulle flytta under den tiden beställde jag till en kompis adress, för att jag skulle hinna få den och den inte skulle levereras till en tom lägenhet. Datorn kom med UPS, som ringde och frågade om jag hade jämna pengar att betala datorn med (ända sättet att betala som privatperson från finska zepto-sidan är via UPS payment), vilket jag förstås inte hade så leveransen blev fördröjd en dag (springer många omkring med 1342,93 € i jämna pengar?). Jag packade upp datorn och började installera saker och tyckte allt var fantastiskt. Här började helvetet. Jag hade samma dag kontrollerat "kvittot" igen och upptäckt att där stod "9 cell battery - qty 0", alltså att det batteri jag beställt inte fanns med. Skickade genast mail för att fråga om det, har fortfarande inte fått svar på det.
Dagen efter jag fått datorn slocknade plötsligt skärmen. Bakgrundbelysningen hade gått sönder. Jag skrev ett mail till zepto om det, och väntade 4 dagar på svar som ungefär var att "Vi måste ta in datorn." Punkt. Inga instruktioner, ingenting. Så jag svarade på mailet och försökte få reda på hur jag ska skicka in datorn! Inga svar alls. Finska sidan antydde att jag skulle ringa till "International Support" i Danmark, vilket jag även gjorde. Kom aldrig fram dag ett. Dag två svarade de, och jag sade "Hello" eftersom jag inte förstår talad danska. Tuut tuut tuut. De lade på luren. Testade tre gånger till och de lade på luren då jag sagt "hello". Testade en gång på svenska istället och då lyssnade de på mitt problem och sade något snabbt på danska som jag inte hann uppfatta så jag frågade vad han sagt, och han lade på luren...
Efter att ha letat upp en e-mail adress till en finsk zepto-representant via forum på nätet (han jobbar för tillfället inte), så blev det bättre fart på saker och ting. Via honom fick jag reda på att 9-cells batterierna var slut och att alla har meddelats om det (hahahaha), och att jag BORDE ha fått ett RMA-nummer och att någon borde ha beställt en UPS-frakt åt mig.
Nåväl, 10 meddelanden och över 2 veckor senare fick jag äntligen mitt RMA-nummer och min UPS-forssedel. Åtminstone fick jag veta att de ändrat mitt ärende till brådskande och datorn kom tillbaka redan efter 1½ vecka. Har fortfarande inte fått det rätta batteriet, men det kommer tydligen snart enligt vad de meddelat då jag återigen har frågat om det.
Det var minst tre olika personer inblandade, en från zepto i Danmark och två från Sverige (den första som inte gjorde nåt, och den andra var den som sist och slutligen fick saken gjord). Nu flöt förstås inte ens detta som jag ville, utan jag ville såklart få datorn levererad till min egen adress, och inte till kompisen igen. Så i mina felanmälningar hade jag meddelat den rätta adressen, och den danska reparatören frågade till och med om den adress jag meddelat eller den som var kopplad till kundnummret skulle användas, och jag meddelade av verifikationssyfte vad de gamla uppgifterna var och vilka de korrekta var. Innan han han svara kom mail från Sverige igen och jag skickade igen att adressen ändrats. För säkerhets skull skickade jag dessutom ett brev på engelska och svenska med datorn där jag igen förklarade vilken adress jag vill ha den levererad till. Hur tror ni att det gick? Jo det blev en tur till kompisen för att vänta på ett paket... Tur för mej då att han inte hade flyttat. Tycker Zepto att man måste stanna på samma ställe i de två år garanti man får?
Som om detta inte var nog har jag nya problem, som jag märkt först nu eftersom jag inte kunde använda datorn utan skärm tidigare.
Fingeravtrycksläsaren fungerar inte alltid, ibland visas bara "Master password dialogue" och läsaren rapporteras som urkopplad, men ibland fungerar den.
Ibland (1-2 gånger om dagen) kommer ett konstigt ljud från datorn, det ända sättet jag kan beskriva det på är ungefär som när ett gammalt 56k modem ringde upp (ca 1-2 sekunder långt ljud). Den mest troliga källan är kanske hårddisken, men eftersom ljudet är så kort och så sällsynt är det svårt för mig att kontrollera. Hårddisken i fråga är 160GB 7200 RPM disken som de hade i konfiguratorn, som jag märke att försvann från listan typ 2 veckor efter att jag beställt).
Dessa problem har jag ännu inte mailat om eftersom jag är rädd att hela cirkusen skall starta igen och inte vill vara utan datorn ännu ca en månad...
Dessutom har jag förstås fläktproblemet som blivit värre med den nya biosen. Fläkten går 80% av tiden fast jag har datorn på powersave och inte har igång nånting eller gör nånting.
Nu till det positiva. Jag har fått mig många goda skratt varje gång jag sett förpackningen till datorn. Där står det nämligen bl.a. "Excellent service" och "Excellent quality" eller motsvarande.