Permalänk
Medlem

jag skall köpa en zepto nox a15 men det verkar ju vara ett väldans strul med leveranserna! jag hade inte tvekat att åka till computer city och köpa den om det bara vore rätt konfi på den , jag vill ha 7200rpm disk, och 9650 grafikortet!

så jag antar att jag får vänta en evighet innan man får den från zepto.se
är det någon btw som beställt den nyss osv och fått lev på den ?`

blir väl till att vänta! =/

Permalänk
Medlem

Jag tror helt enkelt att butikerna har högre produktions prio än vi zepto.se kunder. Där av kan du hitta maskiner i lager på butiker men när man beställer från zepto tar det månader.

Permalänk
Medlem

Pratade just med Magnus på Zepto, så han existerar tydligen fortfarande och så även företaget.

Blev så överrumplad att någon faktiskt svarade att jag i princip tappade tråden direkt och all min självbehärskning gick åt till att hålla mig från att skrika i telefonen... lite av vad jag fick fram iallafall...

9650 kortet skulle komma 28/10, så leveranser före november är uteslutet då de behöver ett par dagar för att testa osv. Jag ligger bra till i orderkön och borde ha min dator där i början, gick även att ändra leveransadress så det var ju bra.

Jag småler lite när jag pratar med honom eftersom allt han säger instinktivt blir skitsnack och tomma löften. Måste ringa igen om någon dag och ställa lite fler frågor, men då skall jag tänka igenom samtalet innan så jag inte blir överrumplad när han faktiskt svarar.

Intressant ändå att jag haft 3 olika leveransdatum innan jag fick mailet som nämnde något om att det var 9650 kortet som var roten till förseningen... det har aldrig kommit upp tidigare, det kan väll ändå inte varit någon överraskning att det inte kommit från leverantören?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NEFF
Pratade just med Magnus på Zepto, så han existerar tydligen fortfarande och så även företaget.

Blev så överrumplad att någon faktiskt svarade att jag i princip tappade tråden direkt och all min självbehärskning gick åt till att hålla mig från att skrika i telefonen... lite av vad jag fick fram iallafall...

9650 kortet skulle komma 28/10, så leveranser före november är uteslutet då de behöver ett par dagar för att testa osv. Jag ligger bra till i orderkön och borde ha min dator där i början, gick även att ändra leveransadress så det var ju bra.

Jag småler lite när jag pratar med honom eftersom allt han säger instinktivt blir skitsnack och tomma löften. Måste ringa igen om någon dag och ställa lite fler frågor, men då skall jag tänka igenom samtalet innan så jag inte blir överrumplad när han faktiskt svarar.

Intressant ändå att jag haft 3 olika leveransdatum innan jag fick mailet som nämnde något om att det var 9650 kortet som var roten till förseningen... det har aldrig kommit upp tidigare, det kan väll ändå inte varit någon överraskning att det inte kommit från leverantören?

När jag beställde ( i slutet av augusti) så visste de om förseningar på Nox skärmarna, när jag kontaktade dem 2 veckor in i september så visste de om att 9650 korten skulle bli sena!

Jag hade då ändrat min beställning från Anthea till Nox och ville ha ett leveransdatum. Eftersom jag inte hade beställt 9650kortet så skulle jag få min 2veckor tidigare..

Så Nej det var ingen nyhet för dem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumba
jag skall köpa en zepto nox a15 men det verkar ju vara ett väldans strul med leveranserna! jag hade inte tvekat att åka till computer city och köpa den om det bara vore rätt konfi på den , jag vill ha 7200rpm disk, och 9650 grafikortet!

så jag antar att jag får vänta en evighet innan man får den från zepto.se
är det någon btw som beställt den nyss osv och fått lev på den ?`

blir väl till att vänta! =/

När du får den kommer det att finnas mycket mer prisvärdare datorer på marknaden...

Men i Magnus värld så stiger priserna efter release på bärbara datorer. Vet inte vilken värld han lever i men jaja. Har ändå avbeställt skiten och nu får banken ta över att kräva pengarna tillbaka från dom.

Skönt med avbetalning
Inte slösat ett öre av mina egna spänn på deras skit och nu är banken efter dom för pengarna.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan köpa till en extra laddare till Nox/Mythos? Och i så fall vilken i deras shop på zepto.se / zeptoexperten.se ?

Visa signatur

| Laptop : Asus UX32VD-4002H |

Permalänk
Medlem

Polarn fick sin Nox igår. Han hade väl lite tur, tog ca 2,5 vecka att få den vilket känns acceptabelt för en hyfsat populär laptop.

Permalänk
Medlem

Kan också säga att min dator tog ca 2,5 vecka, eller snarare tre, att få hem (kommer imorgon). Stod 14 dagars leveranstid vid köp, så någon vecka plus får väl ses som väldigt acceptabelt i sammanhanget...

Hoppas bara datorn fungerar fint nu, verkar ju inte vara den smidigaste processen att skicka den på reperation.

Läst här på forumet att det är nödvändigt att uppdatera BIOS, tror ni detta gäller min dator också eller har de gjort det på zepto innan leverans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av richardi
Kan också säga att min dator tog ca 2,5 vecka, eller snarare tre, att få hem (kommer imorgon). Stod 14 dagars leveranstid vid köp, så någon vecka plus får väl ses som väldigt acceptabelt i sammanhanget...

Hoppas bara datorn fungerar fint nu, verkar ju inte vara den smidigaste processen att skicka den på reperation.

Läst här på forumet att det är nödvändigt att uppdatera BIOS, tror ni detta gäller min dator också eller har de gjort det på zepto innan leverans?

Jag fick min dator för 1 vecka sedan... De hade inte uppdaterat min bios, så ifall du vill slippa fläktproblemet så uppdatera

Jag stör mig på fläkten välkdigt eftersom jag sitter ofta en stund på kvällen efter barna och sambon lagt sig.. och när det är knäpptyst så hörs den väldigt mycket!

men kolla i bios vilken version du har för säkerhetsskull!

Permalänk
Medlem

Varför finns inte nya biosen till nexus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adamftw
Varför finns inte nya biosen till nexus?

Är det inte samma bios som till Noxen?

Permalänk
Medlem

Har installerat Nvidia Performance och Nvidia System control på min nox.. När jag försöker starta ngt av de så hänger sig datorn totalt. Någon med samma problem?

Visa signatur

Zepto Nox A15

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamale
Har installerat Nvidia Performance och Nvidia System control på min nox.. När jag försöker starta ngt av de så hänger sig datorn totalt. Någon med samma problem?

Känns inte som att jag känner för att testa:P

Uppgraderat till nyaste nvidia drivarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkab
Känns inte som att jag känner för att testa:P

Uppgraderat till nyaste nvidia drivarna?

Den startar ju igen om man slår av strömmen=)

Ja det har jag:S

Visa signatur

Zepto Nox A15

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkab
Jag fick min dator för 1 vecka sedan... De hade inte uppdaterat min bios, så ifall du vill slippa fläktproblemet så uppdatera

men kolla i bios vilken version du har för säkerhetsskull!

Okej... Jag kan ju säga att jag är en riktig amatör när det gäller datorer... Uppdatera BIOS, gör man det efter man har installerat vista eller före?

Ah, lär ju återkomma med en mängd frågor på söndag när jag ska installera allt på datorn.... Vet ju inte äns hur man kolla BIOS versionen!

Hur funkar det med drivrutiner.... Är det bara att ha dem på ett usb minne och plugga in i datorn, efter installation av operativsystem, och installera?

Ha de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamale
Har installerat Nvidia Performance och Nvidia System control på min nox.. När jag försöker starta ngt av de så hänger sig datorn totalt. Någon med samma problem?

Inte så konstigt heller, du har ju en centrino2 dator, ingen nvidia chipset

Permalänk
Medlem

Core temp. med ny BIOS

Har precis installerat BIOS 3331 och upptäckte att cpu temp. stigit rejält.
Jag använder två program för att övervaka temp.; Core Temp och HWMonitor. Tidigare har temperaturerna legat kring 30-35 vid lågarbetsbörda och 46-48 vid högre.
Nu däremot ligger temp. på 79/77 enligt CT och 74/72 enligt HWM.
Någon annan som upptäckt liknande förändring? Bör jag oroa mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Inte så konstigt heller, du har ju en centrino2 dator, ingen nvidia chipset

Haha okej:P Finns det ngt liknande program för centrino2?

Visa signatur

Zepto Nox A15

Permalänk
Medlem

Re: Core temp. med ny BIOS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybarite
Har precis installerat BIOS 3331 och upptäckte att cpu temp. stigit rejält.
Jag använder två program för att övervaka temp.; Core Temp och HWMonitor. Tidigare har temperaturerna legat kring 30-35 vid lågarbetsbörda och 46-48 vid högre.
Nu däremot ligger temp. på 79/77 enligt CT och 74/72 enligt HWM.
Någon annan som upptäckt liknande förändring? Bör jag oroa mig?

Det låter mycket skumt!

Installera om temp programmen och testa igen, borde ju ha uppmärksammats tidigare om det hänt nån annan tycker man

Permalänk
Medlem

Jag kom på två små frågor:=)

Kan man uppgradera grafikkort själv på noxen? Finns det ngt annat än 9650 gt?

Visa signatur

Zepto Nox A15

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamale
Jag kom på två små frågor:=)

Kan man uppgradera grafikkort själv på noxen? Finns det ngt annat än 9650 gt?

Inte vad jag vet, tror möjligheten att skicka in den till zepto för att få det uppgraderat skulle komma iaf.

9650 är väl nyast?

Permalänk
Medlem

Re: Core temp. med ny BIOS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybarite
Har precis installerat BIOS 3331 och upptäckte att cpu temp. stigit rejält.
Jag använder två program för att övervaka temp.; Core Temp och HWMonitor. Tidigare har temperaturerna legat kring 30-35 vid lågarbetsbörda och 46-48 vid högre.
Nu däremot ligger temp. på 79/77 enligt CT och 74/72 enligt HWM.
Någon annan som upptäckt liknande förändring? Bör jag oroa mig?

ifall zepto ställt in att fläkten skall gå mindre ofta så borde det väl vara så att den går varmare?

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt bedrövligt från zepto!

Har inte fått en konfirmation på min avbeställning!!!!!!!!!

Avbeställde förra veckan, skickade 2 mail med att jag vill avbeställa och pratat med dom en gång.

Nu har jag både ringt igår och idag och det är inte en enda jävel som svarar. Kommer till en dansk idiotsekreterare efter 20 min i kö.

Detta företag borde anmälas till konsumentverket.

Permalänk
Medlem

någon som prövat far cry 2 på noxen?:)

Visa signatur

Zepto Nox A15

Permalänk
Medlem

funderade på en sak när man går in och skall beställa en dator typ noxen så står det ju leverans typ 10 dagar ! stämmer detta verkligen! man har ju hört som sagt att det strular som fan!

någon som beställt nu dom senaste 2 veckorna och fått datorn inom snar tid ?

ha de gött!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumba
någon som beställt nu dom senaste 2 veckorna och fått datorn inom snar tid ?

ha de gött!

Jag hoppas ju vid gud att de levererar min order, som beställdes för 2 månader sedan, innan de överväger att skicka någon annan!

För att var ahelt rättvis så beror det troligtvis på vad man väljer för delar. Skulle dock maila och få skriftligt på leveranstiden samt skriftligt löfte om miljonbelopp i ersättning om (när!) de inte håller tiden. Samt inte sätta in ett öre innan jag har ett garanterat leveransdatum.

Trött på tomma löften och smilfinkar nu.

Permalänk
Medlem

hmmm okay! beställde du btw 9650 grafikkortet för det är väl där dom haft mestadels problem tror jag! för jag pratade med dom för typ 2 veckor sedan och då skulle dom få in grafikkorten den 28e oktober nu! kan ju hoppas din order kommer snart!

har dock beställt min men inte betalat skall ringa och kolla med magnus på måndag innan jag gör det för tänker inte vänta några 2 månader på en dator kan jag säga!

Permalänk
Medlem

Mer om BIOS 3331

Skrev ett inlägg tidigare om förhöjd cpu temperatur. Nu har det visat sig att temperaturen höjs vid första reboot efter att jag installerat nya BIOS. vid knappt 70 grader kickar fläkten igång och när den väl gjort det slutar den aldrig, inte vid sänkt temp. och inte heller om jag stänger av datorn, låtern den stå några timmar och sedan sätter igång den igen, trots att temp. då ligger under 30 grader. Någon med liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamale
någon som prövat far cry 2 på noxen?:)

yes går att köra allt på medium i 1280x800 får runt 30 fps då.

Permalänk
Medlem

Mina egna erfarenheter av Nox och Zepto.

Allt började bra. Jag såg datorn och beställde den via den finska zepto-sidan (eftersom jag bor i Finland såklart). Det var i mitten av augusti, och leveranstiden uppskattades till 25 dagar. Eftersom jag skulle flytta under den tiden beställde jag till en kompis adress, för att jag skulle hinna få den och den inte skulle levereras till en tom lägenhet. Datorn kom med UPS, som ringde och frågade om jag hade jämna pengar att betala datorn med (ända sättet att betala som privatperson från finska zepto-sidan är via UPS payment), vilket jag förstås inte hade så leveransen blev fördröjd en dag (springer många omkring med 1342,93 € i jämna pengar?). Jag packade upp datorn och började installera saker och tyckte allt var fantastiskt. Här började helvetet. Jag hade samma dag kontrollerat "kvittot" igen och upptäckt att där stod "9 cell battery - qty 0", alltså att det batteri jag beställt inte fanns med. Skickade genast mail för att fråga om det, har fortfarande inte fått svar på det.

Dagen efter jag fått datorn slocknade plötsligt skärmen. Bakgrundbelysningen hade gått sönder. Jag skrev ett mail till zepto om det, och väntade 4 dagar på svar som ungefär var att "Vi måste ta in datorn." Punkt. Inga instruktioner, ingenting. Så jag svarade på mailet och försökte få reda på hur jag ska skicka in datorn! Inga svar alls. Finska sidan antydde att jag skulle ringa till "International Support" i Danmark, vilket jag även gjorde. Kom aldrig fram dag ett. Dag två svarade de, och jag sade "Hello" eftersom jag inte förstår talad danska. Tuut tuut tuut. De lade på luren. Testade tre gånger till och de lade på luren då jag sagt "hello". Testade en gång på svenska istället och då lyssnade de på mitt problem och sade något snabbt på danska som jag inte hann uppfatta så jag frågade vad han sagt, och han lade på luren...

Efter att ha letat upp en e-mail adress till en finsk zepto-representant via forum på nätet (han jobbar för tillfället inte), så blev det bättre fart på saker och ting. Via honom fick jag reda på att 9-cells batterierna var slut och att alla har meddelats om det (hahahaha), och att jag BORDE ha fått ett RMA-nummer och att någon borde ha beställt en UPS-frakt åt mig.

Nåväl, 10 meddelanden och över 2 veckor senare fick jag äntligen mitt RMA-nummer och min UPS-forssedel. Åtminstone fick jag veta att de ändrat mitt ärende till brådskande och datorn kom tillbaka redan efter 1½ vecka. Har fortfarande inte fått det rätta batteriet, men det kommer tydligen snart enligt vad de meddelat då jag återigen har frågat om det.
Det var minst tre olika personer inblandade, en från zepto i Danmark och två från Sverige (den första som inte gjorde nåt, och den andra var den som sist och slutligen fick saken gjord). Nu flöt förstås inte ens detta som jag ville, utan jag ville såklart få datorn levererad till min egen adress, och inte till kompisen igen. Så i mina felanmälningar hade jag meddelat den rätta adressen, och den danska reparatören frågade till och med om den adress jag meddelat eller den som var kopplad till kundnummret skulle användas, och jag meddelade av verifikationssyfte vad de gamla uppgifterna var och vilka de korrekta var. Innan han han svara kom mail från Sverige igen och jag skickade igen att adressen ändrats. För säkerhets skull skickade jag dessutom ett brev på engelska och svenska med datorn där jag igen förklarade vilken adress jag vill ha den levererad till. Hur tror ni att det gick? Jo det blev en tur till kompisen för att vänta på ett paket... Tur för mej då att han inte hade flyttat. Tycker Zepto att man måste stanna på samma ställe i de två år garanti man får?

Som om detta inte var nog har jag nya problem, som jag märkt först nu eftersom jag inte kunde använda datorn utan skärm tidigare.

Fingeravtrycksläsaren fungerar inte alltid, ibland visas bara "Master password dialogue" och läsaren rapporteras som urkopplad, men ibland fungerar den.

Ibland (1-2 gånger om dagen) kommer ett konstigt ljud från datorn, det ända sättet jag kan beskriva det på är ungefär som när ett gammalt 56k modem ringde upp (ca 1-2 sekunder långt ljud). Den mest troliga källan är kanske hårddisken, men eftersom ljudet är så kort och så sällsynt är det svårt för mig att kontrollera. Hårddisken i fråga är 160GB 7200 RPM disken som de hade i konfiguratorn, som jag märke att försvann från listan typ 2 veckor efter att jag beställt).

Dessa problem har jag ännu inte mailat om eftersom jag är rädd att hela cirkusen skall starta igen och inte vill vara utan datorn ännu ca en månad...

Dessutom har jag förstås fläktproblemet som blivit värre med den nya biosen. Fläkten går 80% av tiden fast jag har datorn på powersave och inte har igång nånting eller gör nånting.

Nu till det positiva. Jag har fått mig många goda skratt varje gång jag sett förpackningen till datorn. Där står det nämligen bl.a. "Excellent service" och "Excellent quality" eller motsvarande.