Lanseringen av Core i7 fastställd

Permalänk
Melding Plague

Lanseringen av Core i7 fastställd

I början av november lanseras Intels kommande värstingprocessor Core i7. SweClockers har talat med flera distributörer för att ta reda på när modellerna dyker upp i svenska butiker.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Moderkortstillverkarna är dock bättre förberedda. Både Asus och Gigabyte bekräftar att de första exemplaren bör finnas i butik redan i slutet av denna månaden, vilket innebär att X58-baserade modeller är redo redan på lanseringsdatumet".

Även MSI har två modeller på gång. http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10115

Permalänk
Medlem

yeah trevligt trevligt (; lite för dyrt bara det får man stå ut med. (:

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
"Moderkortstillverkarna är dock bättre förberedda. Både Asus och Gigabyte bekräftar att de första exemplaren bör finnas i butik redan i slutet av denna månaden, vilket innebär att X58-baserade modeller är redo redan på lanseringsdatumet".

Även MSI har två modeller på gång. http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10115

Det har vi redan rapporterat om. MSI bekräftar dock inget leveransdatum.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

3/11 blir ett spännande datum.
Då lär vi få se resultat från de stora hårdvarusiterna och äntligen få se tester på hur den verkligen presterar.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

äntligen synd att det saknas typ 1k i plånboken, för att kunna köpa en enda av de nya komponenter som behövs.. -.- Undrar vad man ska välja? Mobo, minne eller cpu?

Permalänk
Avstängd

kollade upp på komplett va minne ,cpu samt moderbord skulle kosta en hyfsad setup

å 3 minnen hamna på 3K a 1800mhz minnen
cpu den som va billigast 3K
moderkort gigabyte x58 gick på ca 3500:-

det kostar som sagt nästan 10K att upgradera

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
kollade upp på komplett va minne ,cpu samt moderbord skulle kosta en hyfsad setup

å 3 minnen hamna på 3K a 1800mhz minnen
cpu den som va billigast 3K
moderkort gigabyte x58 gick på ca 3500:-

det kostar som sagt nästan 10K att upgradera

Det kostar att ligga på topp.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Synd bara att för oss gamers e det näst intill helt poänglöst att köpa i7. Måste vänta på nästa generations grafikkort tills man ens kan fundera på att köpa i7, och då kommer dom vara mycket billigare och DDR3 / moderkort.

3000:- för ett moderkort tycker jag är sjukt dyrt, och sen att ramen är ungefär 4X så dyr som DDR2 ram...usch.

Jaja, jag kommer att ge i7 1-2 år, sen kanske jag införskaffar en.

Permalänk
Medlem

dyrt dyrt dyrt klarar mig på min 5000+

Visa signatur
Permalänk

Skit också, jag som ville ha en ny burk till DH. Men att köpa i7 innan Januari eller Februari känns nästan bara dumt.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är dyrt.
Troligen kommer väl priser i övrigt på data att reas ut senare i år pga finanskrisen. Nä jag väntar nog in den första rean.

Permalänk
Medlem

Tänker aldrig köpa en intel när dom har så höga priser.. håller mig till amd det funkar bra ändå...

Permalänk
Medlem

ja svårt att motivera nästan 10k för en sådan uppgradering.

Då är det bättre med deneb. 30% av kostnaden och kanske 70 till 100% av prestandan. Beroende på applikation.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Synd bara att för oss gamers e det näst intill helt poänglöst att köpa i7. Måste vänta på nästa generations grafikkort tills man ens kan fundera på att köpa i7, och då kommer dom vara mycket billigare och DDR3 / moderkort.

3000:- för ett moderkort tycker jag är sjukt dyrt, och sen att ramen är ungefär 4X så dyr som DDR2 ram...usch.

Jaja, jag kommer att ge i7 1-2 år, sen kanske jag införskaffar en.

Inte bara poänglöst (om man ska tro tidiga tester), kanske tom kan man tappa prestanda.

En Core2 E8600 kan överklockas ganska lätt till mellan 4-4.5 GHz :). På luft. I spel finns ingen i7 som kan matcha den prestandan man får där.

En i7 kan som quad inte överklockas lika lätt, men framförallt finns det stora begränsingar med att överklocka minnet (pga den integrerade minneskontrollern).

En överklockad E8600 är både bättre och billigare för gamers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h.kan
Håller med om att det är dyrt.
Troligen kommer väl priser i övrigt på data att reas ut senare i år pga finanskrisen. Nä jag väntar nog in den första rean.

Ser inte så ut. Dollarn ökar, och kronan rasar. Dyrare blir det inom den närmaste tiden. Snart kommer det att vara helt fel tillfälle att köpa hårdvara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det blir en Intel Core i7 920 2,66 GHz Box så snart dom släpps i sverige,får ju hänga med i utvecklingen hehe

E8400 som jag sitter med nu börjar kännas gammal.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Intressant att höra hur vissa redan "vet" att i7 är sämre än Core 2, och att den inte går att överklocka bra osv osv.. Allt det där är ju enbart spekulationer, vi vet inte ett dugg ännu!

Mer seriöst är att avvakta november och att seriösa hårdvarusajter börjar testa dem i verkligheten. Tills dess är alla åsikter utan grund.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Intressant att höra hur vissa redan "vet" att i7 är sämre än Core 2, och att den inte går att överklocka bra osv osv.. Allt det där är ju enbart spekulationer, vi vet inte ett dugg ännu!

Mer seriöst är att avvakta november och att seriösa hårdvarusajter börjar testa dem i verkligheten. Tills dess är alla åsikter utan grund.

Det finns en hel del tester ute redan, mestadels från kinesiska siter, från dem kan man utröna en hel del så vi varken spekulerar eller inte vet ett dugg. Däremot är våra uppgifter inte helt 100-procentiga, men de duger definitvt som material för diskussioner och ingen blir jätteförvånad om dessa tidiga resultat senare visar sig stämma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag tror inte att Nehalem kommer slå igenom.
För dyr, och vad jag har hört så är den som en Core2 fast med hyperthreading och integrerar minneskontroller.

Tvivlar på att minneskontrollen ens är bra.
Sen så gissar jag på att Nehalem kommer gå väldigt varm.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag tror inte att Nehalem kommer slå igenom.
För dyr, och vad jag har hört så är den som en Core2 fast med hyperthreading och integrerar minneskontroller.

Tvivlar på att minneskontrollen ens är bra.
Sen så gissar jag på att Nehalem kommer gå väldigt varm.

WTF???

Permalänk
Avstängd

Så himla dyrt är det väl inte. Påminner om de första C2D processorerna när de släpptes. Jag köpte en E6600 och ett ASUS P5WDH deluxe för ca 5500kr då. Även 2GB DDR2 minne för ca 2700 ungefär samtidigt. Ser med spänning fram emot de första officiella testerna. Först då kan man börja spekulera i ifall det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag tror inte att Nehalem kommer slå igenom.
För dyr, och vad jag har hört så är den som en Core2 fast med hyperthreading och integrerar minneskontroller.

Tvivlar på att minneskontrollen ens är bra.
Sen så gissar jag på att Nehalem kommer gå väldigt varm.

Du låter övertygande.

"Jag tror.."
"Jag har hört.."
"Jag tvivlar..
"Jag gissar.."

Permalänk
Medlem

*suck*

för tidigt att döma ut i7, enligt min mening så är dom tidiga testerna inte värda så mycket. ungefär som ett Beta stadie av mjukvara. När tillverkare fått iordning på drivrutiner så borde i7 va bättre än core 2.

Intel vs AMD, så om i7 är 25% dyrare än AMDs jämförbara modeller men 30% - 40% - 50% snabbare så ska "Ni" fortfarande bojkotta den?????????

Hade jag varit en Vulcan så hade jag sagt - Det finns ingen logik i det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag personligen TROR att i7 kommer att sopa banan med allt och alla när det kommer till rendering och liknande uppgifter. Gamers har redan en hel hög med CPU´s att välja på, varför släppa ännu en sån plattform? Skulle skjuta av min mors högra ben för ett system med i7 3ghz. Rendera en scen skulle gå så mycke fortare, processa bilder i PS, samma där.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Avstängd

jag känner som så att jag kan gott o väl vänta tills intel sänker sina priser på i7, Sen så harj ag redan en quad processor som jag är nöjd med. Så intel kommer inte att käna nått mera på mig pga uppgradering av i7 ;D

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Kostar mer än vad jag är villig att lägga ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Du låter övertygande.

"Jag tror.."
"Jag har hört.."
"Jag tvivlar..
"Jag gissar.."

Vad jag vet är vi inne på ett diskussionsforum nu där alla som vill får komma med åsikter och synpunkter. Är du rätt person att avgöra vad andra får tycka eller tänka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Vad jag vet är vi inne på ett diskussionsforum nu där alla som vill får komma med åsikter och synpunkter. Är du rätt person att avgöra vad andra får tycka eller tänka?

Är du rätt person att ifrågesätta vem som får och inte får tycka om andras åsikter?

Permalänk
Medlem

Om Deneb kan konkurrera med den min 8500 så byter jag till ett AMd system i Februari. Core i7 har inte imponerat hos mig som gamer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|