bra laptop till webbredigering, den ska vara snabb!!

Permalänk
Medlem

bra laptop till webbredigering, den ska vara snabb!!

En bra laptop för webbredigering dåligt grafikkort dålig hårddisk dåligt allt men med jätte bra processor för att jobba snabbt om ett bra minne!??

/Kulla

Permalänk
Medlem

Vilken modern laptop som helst duger för webbredigering. Den lär vänta mer på dig än du på den
Vilken som helst med dual core och 2gb ram blir bra. Hur stor skärm/upplösning behöver du?

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre
Vilken modern laptop som helst duger för webbredigering. Den lär vänta mer på dig än du på den
Vilken som helst med dual core och 2gb ram blir bra. Hur stor skärm/upplösning behöver du?

Hade tänkt en rätt liten skärm 15 eller 14 nåt inte 17 de blir för klumpigt!

/Kulla

Permalänk
Medlem

tror till och med en netbook skulle dugit till webbdesign

Permalänk
Medlem

Design kan bli lite jobbigt på för små skärmar. Jag jobbar själv som webbutvecklare och jag kör med dubbla 19"-are på jobbet (arbetskamraterna kör 22"). Så ska det här vara din huvudsakliga arbetsdator skulle jag nog satsa på en 17" eller åtminstone en 15" med 1440*900 upplösning. Ska du komplettera med extern skärm så spelar det mindre roll.
Annars så spelar det inte så stor roll, en c2d (runt ~2GHz), 2GB ram eller mer och du har vad du behöver. En Dell Inspiron 1525 kanske (just nu får du 3GB ram instället för 2 utan extra kostnad)

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Kanske inte en helt irrelevant fråga.

Vad kan anses som en standardupplösning för en site idag? Jag gjorde hemsidor på den tiden när man gick från 800x600 till 1024x768 :). Men idag är det en annan upplösning som gäller antar jag. De flesta siter anpassas ju efter hur stor upplösning man har i stort, men vilken storlek utgör grundmallen från början?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Kanske inte en helt irrelevant fråga.

Vad kan anses som en standardupplösning för en site idag? Jag gjorde hemsidor på den tiden när man gick från 800x600 till 1024x768 :). Men idag är det en annan upplösning som gäller antar jag. De flesta siter anpassas ju efter hur stor upplösning man har i stort, men vilken storlek utgör grundmallen från början?

800x600 / 1024x768 kan fortfarande anses vara standardupplösningarna som man bör anpassa layouten till. Fluid-sidor är ju dock populärt (men då bör ju extra arbete göras för att få layouten att fungera i lägre upplösningar också).

Permalänk
Medlem

Hur snabb datorn måste vara beror ju en del på vilka program som används. Sitter man bara med webbläsaren och Notepad behövs ingen monsterdator direkt. Men behöver man använda program som Phtoshop, Flash och/eller Dreamweaver stiger kraven en del. Använder man flera av programmen samtidigt är det inte helt omöjligt att minnesanvändningen stiger över 2GB.

Om du använder krävande program så tycker jag att 3-4 GB RAM (inte så dyrt att köpa 4 GB RAM idag) tillsammans men en Core 2 Duo på 2 GHz+. Grafikkortet är inte så jätteviktigt om du inte har program som använder kortet för beräkningar.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Hur snabb datorn måste vara beror ju en del på vilka program som används. Sitter man bara med webbläsaren och Notepad behövs ingen monsterdator direkt. Men behöver man använda program som Phtoshop, Flash och/eller Dreamweaver stiger kraven en del. Använder man flera av programmen samtidigt är det inte helt omöjligt att minnesanvändningen stiger över 2GB.

Om du använder krävande program så tycker jag att 3-4 GB RAM (inte så dyrt att köpa 4 GB RAM idag) tillsammans men en Core 2 Duo på 2 GHz+. Grafikkortet är inte så jätteviktigt om du inte har program som använder
kortet för beräkningar.

Jag kommer att använda Homesite 5.5 Macromedias program editor program, och jobba med bilder i vet inte namnet exakt men photo pro shop eller nåt något enklare än photoshop iaf.. sen så använder jag FTP Core som sjävla upp laddningsprogramet för hemsida..

/Kulla

Permalänk
Medlem

Till det är D A's uppsättning alldeles överdrivet.
Tänk på att köpa en laptop för ca 6-7000kr, minst 15" skärm och hyfsat hög upplösning.

De flesta kommer duga bra.

Visa signatur

// mint
ASUS A8N-E AMD Athlon64 Venice 3200+@2,5Ghz Corsair TWINX 2x512 DDR PC3200@2-4-4-7 1T Dual PowerColor Radeon x800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minten
Till det är D A's uppsättning alldeles överdrivet.
Tänk på att köpa en laptop för ca 6-7000kr, minst 15" skärm och hyfsat hög upplösning.

De flesta kommer duga bra.

Jag har kommit upp i över 2 GB allokerat minne ett antal gånger då jag har använt Photoshop, Flash, Firefox, IE och Opera plus min texteditor (plus all annan skit som ligger i bakgrunden). Går ruskigt segt när den måste läsa från disken mycket. Kanske beror på att jag endast har 1 GB fysiskt minne.

Har man inte så många program igång samtidigt så går ju 2 GB bra.

Sen beror det ju på vilket operativsystem som används. Vista funkar ganska dåligt om man har lite fysiskt minne tillsammans med en långsam disk. Bättre att köra med XP i så fall.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2