Hjälp med nytt grafikkort till HTPC sökes.

Permalänk
Medlem

Hjälp med nytt grafikkort till HTPC sökes.

Hej!

Jag behöver er hjälp med ett grafikkortsköp till min HTPC som givetvis ska avkoda HD-filmer. Datorn ska även agera arbetsdator och DJ-station.

* Alltså det ultimata för mig skulle vara att jag hade 3 skärmar (fungerar i värsta fall med 2), varav ena är en HD-tv. Problemet jag har nu är att jag skulle vilja använda en 10 meters DVI-kabel. Jag har förstått att signalen i en 10 meter DVI-kabel kan bli för svag, vilket också händer med mitt interna grafikkort (färgflimmer uppstår), men att vissa kort kan skicka ut en starkare signal och därmed fungera bättre med längre kablar.

* Jag skulle även vilja kunna spela lite på TVn, i alla fall lite halvgamla NFS-spel och liknande. Alltså inget nytt ”gamingkort” behövs, men inget skräp heller.

* Storleken på kortet är också avgörande då jag ska ha det i en "Silverstone LC16M"-låda och som jag har förstått det så får kortet inte vara större än 200mm då det finns en optiska enhet i chassit.

* Då återstår bara ljudnivån, och det är förstås ett passivt kort jag är ute efter.

* Jag är heller inte gjord av pengar, så mest kort för pengarna är det som gäller.

Med den här beskrivningen, vad skulle ni rekommendera för grafikkort? Fråga gärna mer om det är något annat ni vill veta om den planerade ”setupen”.

Tack på förhand!

Mina egna förslag:
* ASUS EAH4350 SILENT/DI/512MD2
+ http://www.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=8&l3=817&l4=0&model...
+ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351186

Fråga: Kan man använda alla tre kontakter samtidigt? eller kortet tillsammans med mitt interna grafikkort?

* Sapphire Radeon HD3470 Dual-DVI 256MB
+https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...
+http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=266982

// Christoffer Bergquist

EDIT1: Lägger till info om grafikkortets storlek pga. chassit.
EDIT2: Lägger till eget förslag.

Permalänk
Medlem

Krävande specifikation "3 st skärmar"

Kanske ett passivt kylt 9600GT, vet att det finns med 2X DVI samt 1X component.
Men vet ej hur det fungerar att köra 3 st skärmar om den klarar det.

Varför inte lösa det med en "switch" lösning? Antar att du inte behöver ha 3 st skärmar igågn samtidigt? DVS att du bara "skiftar över" bilden när du skall titta på film på TV:n

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Ja, alltså helst av allt så skulle jag vilja ha 3 skärmar igång samtidigt, det är mest för den "wow-faktor" det skulle ge i min lägenhet med 1 rum och kök

Sedan var det ju det där problemet att jag kanske blir tvungen att använda en 10 meters DVI. Hur vet man vilka grafikkort som klarar att leverera via en billig DVI-kabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergq
Tack för svar!

Ja, alltså helst av allt så skulle jag vilja ha 3 skärmar igång samtidigt, det är mest för den "wow-faktor" det skulle ge i min lägenhet med 1 rum och kök

Sedan var det ju det där problemet att jag kanske blir tvungen att använda en 10 meters DVI. Hur vet man vilka grafikkort som klarar att leverera via en billig DVI-kabel?

Enda sättet är väl att prova, annars får du nog tyvärr lägga stora pengar på att köpa dyra kablar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Varför inte köra flera grafikkort om du vill ha flera skärmar?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Varför inte köra flera grafikkort om du vill ha flera skärmar?

Jag har ett internt grafikkort*. Fungerar det att köra samtidigt som ett pci-e kort, i så fall hur ska jag gå till väga?

*sitter på ett ASUS M2A-VM HDMI.

Permalänk
Medlem

Oftast kan man inte använda det integrerade samtidigt som skiljda grafikkort, men du kan ju testa.

Matrox Triplehead är ett grafikkort med stöd för tre skärmar, det är nog inte helt nytt men 2D-kvaliteten borde åtminstone vara mycket bra på Matrox kort. Kan vara svårt att hitta som nytt men begagnade borde finnas.
Edit:åtminstone Matrox Parhelia 512 stöder tre skärmar, dock bara via vga-kontakt, högst två via dvi. Men om du inte sitter alltför nära tv:n så går nog vga att använda. Det kan också ha kommit nån nyare parhelia med 3xdvi, du kan ju kolla upp det..

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig testat hur det där fungerar, men visst kan man använda flera grafikkort utan att köra SLI elelr Crossfire, de kommer bara inte att samarbeta.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.