Första systemkameran (Runt 5000 kr)

Permalänk
Medlem

Första systemkameran (Runt 5000 kr)

Jag har tänkt införskaffa en systemkamera inkl. objektiv. Jag kommer att ta mest landskapsbilder men vill även kunna ha den som en allround kamera. Kikat lite på D40 med 18-55 objektiv (och då kanske komplettera med ytterligare ett objektiv) samt EOS 1000D som också kommer med ett 18-55 objektiv.

En annan sak som jag funderar lite på är hur möjligheten hos dessa kameror är med att spara direkt till en bärbar dator (via USB isf.).

Permalänk
Medlem

Sony A300 med 18-70 objektiv finns på elgiganten för 5000kr
väldigt bra kamera

sony a300

Permalänk
Hedersmedlem

D60 säljs just nu för 4444kr på elgiganten vilket i mina ögon är väldigt billigt.

Man kan få en D80 för knappt 6000kr ihop med 18-55 VR, men det förutsätter att du kan gå utanför budgeten med en tusenlapp. Om det är värt det beror förstås på om du behöver de funktioner som inte finns på D60, dvs bättre autofokus, större hus, dubbla inmatningshjul och något snabbare.

Vad är det för objektiv som du vill komplettera med? Längre tele, mer vidvinkel eller nåt ljusstarkt mellan 20 och 50mm?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sony A200 på expert för 4790:-
köpte mig en idag och är supernöjd

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om inte trådskaparen har något emot det.

Jag har också tänkt införskaffa mig en systemkamera. Jag har haft tankarna ett tag nu och har läst x antal recensioner och vad folk tycker om diverse kameror. Och i början var jag väldigt inne på Canon och deras produkter, sen gick det över till Nikon. Sen när jag läste lite om Sony a200 och a300 så blev jag lite mer inne på dem. Men nu har jag i alla fall bestämt mig att det antingen ska bli en Canon eller en Nikon. Nu när priset har sjunkit på d80:n så är jag väldigt inne på den, men samtidigt så frågar jag mig själv. Den är ju ändå två är gammal men den blir väl inte sämre för det? Vill ha en kamera att utvecklas med och har läst att d80 ska vara väldigt kompitent och ska nämna att jag kommer nog fota mest i jpg till en början men hur är jpg-motorn i d80? Är den bra/dålig? Men som sagt, jag vill utvecklas som fotograf och min budget är väl runt där d80 ligger, 6-7000k.
Och mitt andra alternativ är Canon 450d, har läst lite om den med. Vet inte vilken som är bäst och passar mig bäst. Vad tror ni, live view som 450d erbjuder kvittar mig, inget som jag kräver. Och megapixlarna har jag läst att man inte ska stirra sig blind på. utbudet av objektiv är väl ungefär densamma hos båda företagen så jag skulle uppskatta vad ni tycker är plus respektive minus med dem båda kamerorna.

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
D60 säljs just nu för 4444kr på elgiganten vilket i mina ögon är väldigt billigt.

Man kan få en D80 för knappt 6000kr ihop med 18-55 VR, men det förutsätter att du kan gå utanför budgeten med en tusenlapp. Om det är värt det beror förstås på om du behöver de funktioner som inte finns på D60, dvs bättre autofokus, större hus, dubbla inmatningshjul och något snabbare.

Vad är det för objektiv som du vill komplettera med? Längre tele, mer vidvinkel eller nåt ljusstarkt mellan 20 och 50mm?

Jo, var inne på elgiganten av helt andra anledningar idag och kikade lite på deras kameror, de hade en lapp om D60 BODY (alltså bara huset) för 3990 men i specifikationen stod det med ett objektiv (18-55 IS). Så skall se vad de säger om man påpekar det.

Objektiv att komplettera med kan ju vara något med kort brännvidd eller möjligen ett teleobjektiv.