Windows XP på Macbook Air krånglar

Permalänk
Medlem

Windows XP på Macbook Air krånglar

Hej
Jag har en macbook air som jag endast kör Windows XP på. Jag tvingas formatera datorn en gång om dagen för att den skall fungera att starta. Den fungerar att formatera och starta upp en gång med Windows XP, men när jag sedan rebootar den så kommer det ett felmeddelande som säger att en fil saknas. Det brukar vara olika filer, men t.ex. ntldr.dll, system32.dll osv. Jag brukar testa att gå in i windows repairmode och skriva fixmbr. Det har fungerat 1 av gångerna, men inte längre. Vad beror detta på? Går det inte att köra mac utan att ha mac os installerat eller? Jag kör med NTFS filformat.

Tack på förhand o du snälla själ som har tid och lust att försöka hjälpa mig och min arma dator som håller på att ryka genom fönstret.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Inaktiv

Du kommer säkert få en massa kommentarer om det, så jag skriver den, så behöver ingen annan göra det

Varför köra mac utan mac os...? o_O

Permalänk
Medlem

Är det nedladdat windows? I så fall kanske det är en dålig kopia.

Annars så vet jag ärligt talat inte.. Hur långt kommer den när du försöker starta den? Kommer win xp loggan och loading baren upp? Eller blir det error innan?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det ska funka utan OS X (även om jag håller med kommentaren ovan ) så jag föreslår att du ser till att installationsskivan för XP är helt okey och att det verkligen är en version med SP2 komplett och klar…
…det är ju inte vilka ddl:er som helst som fattas om man säger så (och såna filer borde inte "försvinna" utan det verkar som om installationen vill skriva över sig självt utan att få det)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att minnet kan vara kass på den dock, så att filer blir korrupta efter ett tag. Tråkigt eftersom minnena sitter fast på Air, föreslår att du laddar hem memtest och kör igenom det http://matt.ucc.asn.au/memtest/.

Om det är fel så vänder du dig till Apple och ber dom fixa datorn. Sen när du fått tillbaka datorn så installerar du OSX och låter bli Windows.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Ska testa memtest. Tror faktiskt också att det kan vara det som strular. Tack ni andra också. Anledningen till Windows är många, men till att jag har en mac är få.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler