Sida med boxar - och länkar inom sidan?

Permalänk
Medlem

Sida med boxar - och länkar inom sidan?

Tjena!

Sitter här och klurar lite på hur detta ska fungera som bäst. Det ska vara smidigt, korrekt och med stor vikt vid SEO.

Jag förenklar sidans utseende:
Jag har 3st boxar. 1st "top", 1st vänstermeny och 1st innehåll till höger.
Jag vill i menyn länka till innehållssidan till höger. Dvs, den enda del på sidan som ska förändras under ett besök är innehållsdelen.

-Jag kan inte länka TILL en box, right?
-Och jag vill inte använda iframe pga SEO, right?
-Är det då smartast och smidigast att ladda om HELA sidan (alla boxar) för att byta innehållet på innehållsdelen? Dvs, jag kommer via länken till "hockey.htm" som innehåller alla menyer och loggor igen plus det nya materialet?

Vad har ni för åsikter om detta? Det var ju en helt annan grej på den tiden man använde frames som targets...

/Adde

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

vad bygger du i för miljö ? det påverkar lite hur mycket eller lite text som skall besvaras

i Visual Studio kan du jobba med en MasterPage dvs en mall som innehåller den grova designen
header main, footer, meny mm...

innehållet placeras då i ContetPlaceHolders och där länkas resp sidor in

jobbar du ex i PHP så kan du länka in sidor med require_once("meny.php");

som då länkar in en egen fil med din meny i...men det finns flera sätt att jobba....

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

gör först en version som laddar om hela sidan, utan iframes, javascript etc. för sökmotorer och besökare utan javascript. Sen lägger du på javascript och ajaxfunktioner som gör att du kan ladda om endast en box. Gör du det med progressive enhancement så drabbas inte SEOn.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
gör först en version som laddar om hela sidan, utan iframes, javascript etc. för sökmotorer och besökare utan javascript. Sen lägger du på javascript och ajaxfunktioner som gör att du kan ladda om endast en box. Gör du det med progressive enhancement så drabbas inte SEOn.

Ska väl börja och säga att jag gör detta i enbart html och css. Ett javascript kommer till senare för ett bildscript.

Har du några länkar för denna lösning? Är ganska grön på javascript. Förstår, men kan inte själv.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk

Nä, har ingen färdig lösning för det, tyvärr. Men det är en bra lösning

Visa signatur

/Mvh Stefan