Erfarenheter av 7200 rpm disk i Macbook

Permalänk
Hedersmedlem

Erfarenheter av 7200 rpm disk i Macbook

Hej,

Har en Macbook C2D köpt för snart två år sedan. Hårddisken på 80 GB börjar kännas på tok för liten och jag tänkte därför köpa en ny disk.

Det jag undrar över är om det kan finnas några problem med att installera en 7200 rpm disk. Skulle gärna vilja ha lite snabbare diskprestanda för t.ex. Photoshop.

Främst tänkte jag om det kan vara några problem med ökad värmeutveckling samt om datorn kommer låta mera. Vilka erfarenheter har ni av detta? Några tips på specifik disk att köpa?

Mvh
Jonas

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på de bärbara med Intel men på gamla PPC har jag kört 7200 en del.
Visst blir det lite varmare men det enda som far illa av det är disken själv, och de brukar ju palla en del värme. Där emot så blir det gärna vibrationer som gör att datorn blir lite surrigare, och ev. kanske kan dessa trötta ut något om man inte är noga vid monteringen (någon har dött men om det berott på disken vet jag inte).
Det är väl inte för som Apple inte använt annat än 5k4 och 4k2 -diskar.

Inte så mycke tips kanske, men ett försök till svar i vart fall

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Har en Macbook Pro med en 7200-hdd. Upplever inga problem med varken värme eller 'ljud'. De gångerna datorn väl blir varm är det när CPU jobbar hårt, t.ex. uppspelning av HD-video och dylikt. Har aldrig suttit vid en Macbook med en 5400-hdd så kan ej jämföra, men jag tycker den är riktigt tyst.

Permalänk
Medlem

Har den första minsting-Macbooken som kom, dvs CD 1,83 GBz. Orginaldisken dog för ganska exakt ett år sedan och köpte då en 7200rpm seagate momentus för att förhoppningsvis få lite boost i Photoshop.

Datorn blev helt klart rappare, framförallt märks det i Photoshop som tur är.
Jag lyckades krama ut 30 min längre batteritid efter bytet. (Jag har fortfarande, efter 2,5 år 3h+ vid "normal användning", wifi och normal ljusstyrka.)
Någon ökad värmeutveckling har jag knappt märkt av alls, den är ganska varm som default

Hoppas det hjälpte dig lite i alla fall.

-Simon

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren, blir helt klart en 7200 rpm disk! Inga problem att byta disk? Har en disk med en Time-Machine backup, kan man använda denna för att få över dokument samt inställningar etc?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tack för svaren, blir helt klart en 7200 rpm disk! Inga problem att byta disk? Har en disk med en Time-Machine backup, kan man använda denna för att få över dokument samt inställningar etc?

Ja det fungerar fint, du kan göra det under installationen.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för ungefär samma sak som Movement. Orginal HDn gick sönder i min MBP Core Duo typ exakt ett år efter jag köpt datorn. Köpte då en Seagate 7200rpm disk och installerade. Inte riktigt lika enkel installation som i en MacBook men det har fungerat bra ändå

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001