Ska jag köpa ny hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa ny hårddisk?

Hej,

Jag uppgraderade för ett par månader sedan min dator. Jag skulle till en början bara uppgradera några utvalda komponenter men det slutade i att jag uppgraderade allt utom hårddisken, som är en samsung SP2504C.
Nu undrar jag om jag borde investera i en ny hårddisk, eftersom det känns lite fel att att utom hårddisken är relativt nytt.
Jag har funderat på en Samsung SpinPoint F1 500GB, skulle det ge mig bättre prestanda än med min nuvarande hårddisk?

Förövrigt så körde jag nyligen HD Tune med min hårddisk och fick riktigt kassa resultat, kan det stämma?

HD Tune: SAMSUNG SP2504C Benchmark

Transfer Rate Minimum : 0.9 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 17.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 3.8 MB/sec
Access Time : 40.8 ms
Burst Rate : 116.4 MB/sec
CPU Usage : 12.3%

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om din hårddisk går i PIO-läge, därför du får urkassa resultat, din dator måste kännas jätteseg!

Gå in under enhetshanteraren, leta fram hårddisken där och ta bort den helt, starta sedan om datorn på en gång och prova gör HD Tune testet igen och se om det löst sig. Hårddisken går in i PIO-läge efter att den felat ett X antal gånger för att inte "överbelasta" sig själv.

Och vad gäller hårddiskval så ptja, finns bättre diskar än den samsung-disken du vill köpa om du är ute efter prestanda. Kolla lite reviews på just hårddiskar i den storlek och prisklass du är ute efter och se vilken som presterar bäst. Oftast känns de som har bäst acces time som snabbast.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar!
Jag gjorde som du sa och fick betydligt bättre resultat i HD Tune, dock inte bra.
Jag har sett tester av samma hårddisk med mycket bättre resultat.

HD Tune: SAMSUNG SP2504C Benchmark

Transfer Rate Minimum : 1.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 67.6 MB/sec
Transfer Rate Average : 47.6 MB/sec
Access Time : 23.9 ms
Burst Rate : 123.4 MB/sec
CPU Usage : 1.8%

Permalänk
Medlem

Det testet ser iaf helt okej ut, testa göra om samma procedur en gång till och se om den går till ett helt normalt läge, den tar bort "felkoderna" från disken när man gör så, ser ut som om den inte tagit bort alla så att säga, så du kan vinna lite till prestanda antagligen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

jag gjorde om samma procedur men det blev inte bättre resultat, jag antar att jag har nått den bästa möjliga prestandan med min hårddisk nu.
Jag ska kolla på recensioner och tester efter en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Jag har ett knippe sånadäringa i en server:

HD Tune: SAMSUNG SP2504C Benchmark

Transfer Rate Minimum : 38 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 73 MB/sec
Transfer Rate Average : 59 MB/sec
Access Time : 14 ms
Burst Rate : 91 MB/sec
CPU Usage : 3.2%

Ingen höjdare men får duga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag har ett knippe sånadäringa i en server:

HD Tune: SAMSUNG SP2504C Benchmark

Transfer Rate Minimum : 38 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 73 MB/sec
Transfer Rate Average : 59 MB/sec
Access Time : 14 ms
Burst Rate : 91 MB/sec
CPU Usage : 3.2%

Ingen höjdare men får duga

Det var ju bättre resultat än mina. Ganska mycket faktiskt.
Vad kan det bero på? Jag har fått ut den ur PIO-läget, så det kan ju inte vara det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Det var ju bättre resultat än mina. Ganska mycket faktiskt.
Vad kan det bero på? Jag har fått ut den ur PIO-läget, så det kan ju inte vara det.

Du har en sak som är bättre, burst rate, den har betydelse när man ska flytta massa småfiler, ju högre ju fortare går det. Och den är ungefär hälften så hög än hans!
Så det verkar väldigt konstigt.

När du testar HD Tune, har du stängt ner ALLT som går att stänga ner i windows samtidigt som du gör testet? Det kan betyda rätt mycket vad gäller att få rättvisa resultat vad disken i sig kan klara av.

Dock är dina resultat inte allt för dåliga, dock ser man på din söktid att det är något fel, för 24ms är högt när det borde vara 14ms, det är därför jag tror du har annat igång i bakgrunden samtidigt som du gjort testet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Du har en sak som är bättre, burst rate, den har betydelse när man ska flytta massa småfiler, ju högre ju fortare går det. Och den är ungefär hälften så hög än hans!
Så det verkar väldigt konstigt.

När du testar HD Tune, har du stängt ner ALLT som går att stänga ner i windows samtidigt som du gör testet? Det kan betyda rätt mycket vad gäller att få rättvisa resultat vad disken i sig kan klara av.

Dock är dina resultat inte allt för dåliga, dock ser man på din söktid att det är något fel, för 24ms är högt när det borde vara 14ms, det är därför jag tror du har annat igång i bakgrunden samtidigt som du gjort testet.

Jag ska stänga ner så mycket som möjligt och köra testet igen. Jag återkommer med testresultat.

Permalänk
Medlem

kontrollpanel>System>Maskinvara>Enhetshanteraren>Diskenheter

dubbelklicka på disken

Principer

kryssa för: Aktivera skrivcache på disken