Permalänk
Medlem

Ny kontors laptop max 12'

Hej alla!
Vet om att det finns många trådar om köpråd.. och tyvärr kommer här en till.

Ja som rubriken lyder så är jag ute efter en ny kontors laptop. Inga spel ska köras på den men en hel del program. Word, Excel, bokföringsprogram och möjligtvis lite bildbehandling.

En sak som jag verkligen stör mig på är när saker o ting går som sirap. Har redan en laptop nu men med alla uppdateringar och tyngre program så börjar det känns som sirap.
Är det så att om man köper en dyrare laptop får man helt enkelt en bättre dator? Eller är det som allt annat att man betalar ibland överpris på skit?

Vad jag kan förstå är att många dyrare laptops riktar sig mer till spel. Och det är ju inget som jag kommer roa mig med med den datorn. köper man då en massa onödig kraft eller hjälper grafikminnet till att snabba upp allt möjligt?

ja många frågor och jag är väldigt tacksam för de svar som jag kan få. Och kanske lite tips på datorer.

edit: missförstånd i rubrik

Permalänk
Medlem

Dell latitude E4200 skulle jag sæga.

Permalänk
Medlem

Kolla också på HP 2530p.
Är den 12.1" Bussnies laptopen som NBR hyllat mest.
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4663

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Håller med om HP Elitebook 2530p. Har varit och testat den flera gånger, helt fantastisk dator, liten och _väldigt_ robust - riktigt snygg också!

Permalänk
Medlem

Jag skulle varmt vilja rekommendera min egen, Fujitsu-Siemens Esprimo U9200 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=203704), min är utrustad med en Core 2 Duo T7500 på 2,2GHz, 2Gb ram och 160Gb hårddisk. En solklart kompetent maskin som jag aldrig upplevt som långsam eller slö, annat än när jag försöker spela Warcraft III på den ^^
Använder den till Photoshop CS4 lite då och då och jag tycker det fungerar bra, även om jag självklart hellre sitter på min Workstation och jobbar (det är sinnessjukt va mkt fortare saker och ting går när man får använda Grafikkortet till det det är bra på..).
Annars såg jag en 12" Acer som verkar het som få..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=328421

Lycka till

Permalänk

jag hoppas du tänker ha extern skärm och tangentbord till den om du ska ha den som kontorsdator
sitter med min 22 tums skärm och externt tangentbord bara för att kunna just använda excel, skulle aldrig komma på iden att sitta med en 12 tums skärm och försöka vara effektiv i excel.

Vist de fungerar men de fungerar mindre bra

Permalänk

Zeptoburken kanske? Notus tror jag den heter. Är nog en väldigt fin 12" laptop för ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen är väl ute efter en mer business class laptop och ingen konsumentmaskin, eller? Visst de är lite dyrare men håller så mycket bättre kvalité. Som sagt, gå och kolla in Elitebook 2530p, http://www.dustinhome.se/pd_5010169342.aspx och läs recensionen som Merlinen länkade till.

Permalänk
Medlem

Priset på X61s har sjunkit något rejält sedan lanseringen av X200/X200s. Kan vara värd att kika på...

Permalänk
Medlem

Thinkpads rekommenderas starkt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Thinkpads rekommenderas starkt.

Jag håller med
Lenovo Thinkpad håller väldigt bra!
Är bra datorer överlag

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för alla svar!

Men tyvärr så verkar det ha blivit ett missförstånd här. Där saknas en liten fnutt för att det skulle vara i tum.

Men jag skulle nog varit lite mer tydlig. Så jag är väldigt tacksam för alla svar men jag menade en laptop för max 12.000 kr.

Vet inte om man kan ändra rubriken för att inte fler missförstånd ska göras

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glomer
Jag får tacka för alla svar!

Men tyvärr så verkar det ha blivit ett missförstånd här. Där saknas en liten fnutt för att det skulle vara i tum.

Men jag skulle nog varit lite mer tydlig. Så jag är väldigt tacksam för alla svar men jag menade en laptop för max 12.000 kr.

Vet inte om man kan ändra rubriken för att inte fler missförstånd ska göras

Hur stor dator vill du ha då? Köp vad som helst med en ny P-serieprocessor (P8400, P8600, P9500) så går det säkert inte som sirap.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Re: Ny kontors laptop för max 12.000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glomer
Hej alla!
Är det så att om man köper en dyrare laptop får man helt enkelt en bättre dator? Eller är det som allt annat att man betalar ibland överpris på skit?

Dyrare=bättre stämmer oftast men vad som är bättre kan variera. Det behöver inte vara prestanda utan kan vara att den är mindre och lättare exempelvis, eller som du var inne på tidigare, har bättre spelprestanda.

För kontorsbruk kan man få en riktigt bra dator utan att betala alltför mycket, 12k ska du inte behöva lägga ut.

Jag skulle titta på 17-tummare (inte så mycket för skärmstorleken som för att flera då har fullstora tangentbord med numerisk del, viktigt vid bokföring etc). Gärna också med en lite högre upplösning. Prestandamässigt så är alla med dubbla kärnor (eller 4) på >2GHz intressant och >2GB ram.

Vikt, batteritid och grafikkort ser jag som ganska ointressant i det här fallet, så även tv-ut och blu-ray.

Alternativ:
LG R700 (7990kr), http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=296989
FS Amilo Xi2550 (9990kr), http://www.webhallen.com/prod.php?id=90793&ref=Prisjakt

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)