Programutveckling, fristående kurser eller program?

Permalänk

Programutveckling, fristående kurser eller program?

Har ett tag nu grubblat över valen jag måste göra.
Det är så att jag just nu läser fristående kurser inom främst datateknik, men har mer och mer blivit orolig om det är så bra idé att inte läsa på ett program.
Anledningen till att jag hoppade på fristående kurser är dels att kunna ta mer över distans och slippa pendla, beslutsångest, men också att jag fick godkänd behörighet och hoppade på några av de som fanns kvar att söka innan skolstarten en vecka senare.

Min ambition är att jobba med programutveckling, mycket mer på mjukvarunivå än hårdvarunivå, gärna någon sorts projektledarfunktion (jag vet att just det låter som en klyscha). Siktar först och främst på ett treårigt examen, men inte alls omöjligt att jag går ett masters påbyggnad sen.

Är klar / eller kommer vara klar i januari med dessa kurser:
Introduktion till datavetenskap
Operativsystem introduktionskurs
Praktiskt Linux
Introduktion till C++
Java I (intro också).
It & organisationer

Men som sagt så börjar jag bli tveksam om det är så bra idé att läsa fristående kurser... Har fått intrycket att de som läser på programmen ofta har mer projekt och den typen av studier, går det på något sätt att göra det genom fristående kurser också ? Hur negativt är det när man söker jobb att man har läst fristående kurser och en stor del på distans ?

Sen är jag lite undrande över vad man ska tänka på att välja.
Ser man till t.ex. högskoleingenjör program så läser man ju så mycket mer än bara programmering. Jag har absolut inget problem att läsa mera matte, m.m, men när det gäller teknikdelen så vill jag verkligen koncentrera mig på främst programutveckling.

Om jag skulle hoppa ett program så skulle jag väl kunna tillgodogöra mig mina kurser som jag läst, men jag skulle ändå få börja på termin 1 och läsa 3 år, men bara i lägre takt, eller hur ? Dessutom så kan jag inte riktigt flytta inom de närmaste åren, och det som finns inom relativ närhet härifrån är dessa alternativ:
http://www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsut...
http://www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsut...
ingen av dom verkar innehålla särskilt mycket programutveckling.

Så, vad tycker ni, hoppa på ett program ? Eller fortsätta läsa fristående kurser och få med matte, lite annat som brukar höra till programmen och inom själva teknikdelen hårt koncentrera sig på programmering (med bra betyg), och då i iaf perioder kunna hålla över 100% takt?

Äh, nu vart det här säkert så långt så att ingen ids svara, men känner att jag var tvungen att förklara hur jag tänker. Och skulle någon idas svara så tackar jag o bockar i förhand

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Ofta spelar det kanske inte så stor roll vad man har läst så länge man har rätt kontakter och uppför sig någorlunda väl på intervjuer och liknande, men om man vill använda sina studier som ett konkurrensmedel kan det nog underlätta om man har läst ett helt program. Särskilt om det är ett välkänt sådant.
Om man ogillar matematik skall man nog skippa ingenjörsutbildningar; Mittuniversitetet verkar till exempel även ha de mindre matematiktunga "Datateknik" och "Programvaruteknik".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ofta spelar det kanske inte så stor roll vad man har läst så länge man har rätt kontakter och uppför sig någorlunda väl på intervjuer och liknande, men om man vill använda sina studier som ett konkurrensmedel kan det nog underlätta om man har läst ett helt program. Särskilt om det är ett välkänt sådant.
Om man ogillar matematik skall man nog skippa ingenjörsutbildningar; Mittuniversitetet verkar till exempel även ha de mindre matematiktunga "Datateknik" och "Programvaruteknik".

Som sagt nackdelen för mig att hoppa på ett program att det kommer ta längre tid till examen och att jag inte kan göra lika mycket hemifrån och måste då alltså pendla :/ Tror dock däremot att inte matematiken utgör något större problem för mig, är ju bra att ha också ifall man vill hoppa på ett master påbyggnad sen.
Den där Programvaruteknik verkar ju faktiskt innehålla en hel del programmeringskurser, verkar t.o.m. vara mer än Dataingenjör och Datateknik programmen jag länkade till. Dock är den bara 2 årig och ger mig alltså inget kandidatexamen. Kanske något att fundera på att hoppa på den och läsa upp med massa matte till kandidat sen ?

Angående kontakter så har jag väl en jävligt bra i Silicon Valley, men det är allt.

Tack för ditt svar, uppskattar verkligen alla synpunkter.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill lära dig? Du skriver "programutveckling", men det ingår väldigt mycket mer än programmering i utvecklingsarbete. Dock verkar du rätt inriktad på programmering, och om du inte har något emot matte så ska du nog inte ha några problem.

Båda programmen du länkar till (antar att den andra länken skulle gå till "programvaruteknik") verkar mest handla om programmering.

Dock kan avancemanget till projektledning du siktar på bli lättare ju mer utbildning man har i bagaget (att visa framfötterna hjälper såklart också).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddilord
Vad är det du vill lära dig? Du skriver "programutveckling", men det ingår väldigt mycket mer än programmering i utvecklingsarbete. Dock verkar du rätt inriktad på programmering, och om du inte har något emot matte så ska du nog inte ha några problem.

Båda programmen du länkar till (antar att den andra länken skulle gå till "programvaruteknik") verkar mest handla om programmering.

Dock kan avancemanget till projektledning du siktar på bli lättare ju mer utbildning man har i bagaget (att visa framfötterna hjälper såklart också).

Jag har mer o mer insett att programutveckling innehåller mer än bara programmering. Bl.a. därför jag har blivit lite tveksam till om jag ska läsa fristående kurser.

Som det ser ut nu så tror jag ändå att jag fortsätter läsa fristående kurser för att jag annars skulle tappa så mycket tid.

Men jag skulle gärna vilja synpunkter på rekommenderade (typ av) kurser. Som sagt så vill jag hålla på med programutveckling. Förstår att man får nog börja som kodapa, men skulle gärna vilja ha möjlighet att avancera till någon sorts position där man får större möjlighet att säga till över utformningen av utvecklingsprojekt. Dvs. kanske modellering i UML. projektleding, och som sagt gärna tips på mer.

Sitter här och funderar mellan 3 olika projektledningskurser jag har hittat, och har lite svårt att bestämma mig:
1. https://portal.student.ltu.se/stuka/kurs.php?kurs=D0021N&lang...
2. http://www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsut...
3. http://dsv.su.se/distans/projektledning

Mvh

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jag har mer o mer insett att programutveckling innehåller mer än bara programmering. Bl.a. därför jag har blivit lite tveksam till om jag ska läsa fristående kurser.
...
Men jag skulle gärna vilja synpunkter på rekommenderade (typ av) kurser. Som sagt så vill jag hålla på med programutveckling. Förstår att man får nog börja som kodapa, men skulle gärna vilja ha möjlighet att avancera till någon sorts position där man får större möjlighet att säga till över utformningen av utvecklingsprojekt. Dvs. kanske modellering i UML. projektleding, och som sagt gärna tips på mer.

Jag är nog inte helt kvalificerad att agera studievägledare, men själv läser jag till en kandidatexamen i systemvetenskap. Min utbildning innefattar en del av det du nämner, men innehåller rätt lite programmering och matte. Programmet är rätt inriktat på projekthantering och mindre på själva kodandet.

Om du inte redan gjort det så kan det vara en idé att fråga en studievägledare eller liknande. De är förmodligen mer insatta.