Permalänk
Medlem

9800gx2 100 grader +

Mitt Gigabyte GeForce 9800GX2 1024MB, default clock, idlar på 100-103 grader celsius. Tycker det verkar lite vääl högt när rumstemperatur är 25 grader och 5 chassifläktar. Grafikkortets fläkt snurrar på max - 3500 rpm.

Är detta ett tillräckligt problem för att få byta ut kortet? Har kollat på kortet och det finns inget damm överhuvudtaget. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

byt skiten!

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Avstängd

Eller byt tempprogram,om kortet är helt dammfritt och fläkten går så måste ju nåt visa fel.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Eller byt tempprogram,om kortet är helt dammfritt och fläkten går så måste ju nåt visa fel.

antingen fel på programmet eller kortet/fläkten

Permalänk
Medlem

kan ju vara så att det har hänt något tabbe så kylaren inte ligger på GPUn riktigt ;/?

Test skruva dock inget själv. Garantin försvinner då om jag inte minns fel, beror dock helt på tillverkaren. Kolla isåfall först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban

Kortet ÄR varmt, man bränner sig bara man nuddar skärmkontakterna.

Det är alltså ingen här som uppfattar denna värme som "normalt"?

Permalänk
Medlem

tjenare. jag äger samma kort som du men mitt idlar alldrig över 70 grader
¨måste säga att det låter lite mistänktsamt att du får grader upp mot 100...

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Kolla vad tempen blir vid belastning. Om något är fel på det så att det jobbar även i windows eller nåt kanske det inte blir varmare i belastning. Då är det ju inte helt kört iaf.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

låter riktigt skumt, men kan dock vara kontakten mellan gpu ock kylanordningen prova att byta kylpasta mot ac silver. har också ett gx2 mitt e överklockat och idlar på ca 60c med fläkten på 70%

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk

kolla efter damm och städa ur det om det behövs och skruva åt kylarfästena lite om möjligt.

Permalänk
Medlem

Kör också ett 9800gx2. Hade frutkansvärda temperaturer på det i mitt gamla chassi, bytte till antecs twelve hundred och sänkte idle från 80 till ca 70. Sen om du inte är nöjd kan du alltid skriva om ett bios och modda värdena som styr fläkten. I skrivande stund går mitt oklockade 9800 på 57c.

/Kitch

Visa signatur

[Asus m2n32 sli deluxe][4gb Corsair dominator@1100mhz][9850BE@3188mhz][Corsair H50, GentleTyphoonx2][GTX260 m. eget bios][WD velociraptor 3x300gb][Antec twelve hundred][XFX 750watt BE]

Permalänk
Medlem

Mitt kort idlar på runt 70 grader och är uppe på 80-85 när jag spelar

Hade problem innan med att kortet var uppe på 110 grader(!!) och de visade sig att fläkten hade låst sig på 25%

Permalänk
Medlem

Kör rivatuner och andra program, visar dom också samma temp ? annars höj fläkten med rivatuner till runt 70% det bör ju minsta tempen markant.

Permalänk
Medlem

mitt 6800gt idlade på runt 85 och toppade på 100-105, körde så i 2 år innan jag sålde datorn;) den var uppemot 120 grader med massor av damm en gång, dog iallafall inte.. grafikkort tål mer en vad man tror, men det där var i det HÖGSTA laget

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Har liknande temperaturer på mitt x1950 pro går upp till 120 ibland är så plasten på sapphire kylaren smälter

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem

Jag hade problem förut med 8800 Ultra att fläkthastigheten låste sig ibland, det vart värre med Rivatuner vill jag minnas. Fläkthastigheten stannade oftast på 60% och grafikkortet gick upp i 105C och då började det toklagga, i tex Crysis.

Vet ej om det är fixat i senare Forceware och Rivatuner 2.20....