Microsoft utvecklar gratis antivirusprogram

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utvecklar gratis antivirusprogram

Microsoft utvecklar ett eget antivirusprogram. Programmet ska vara helt gratis att använda och kräver ingen prenumeration för att hålla virusdatabasen uppdaterad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft antivirus? Seriöst....
Med tanke på hur dålig deras inbyggda brandvägg är så hoppas man ju ine alltför mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Microsoft antivirus? Seriöst....
Med tanke på hur dålig deras inbyggda brandvägg är så hoppas man ju ine alltför mycket.

det är så sant. Känns som detta kommer bli en sak man kommer avaktivera rätt fort.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

väldigt bra, borde ha varit standard sedan länge tycker man. vore fånigt om lagar satte stopp för detta då de snarare borde inrikta sig på att främja open source och öppna format i offentliga sammanhang istället för att påtvinga folk dyra antivirusprogram till windows.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Detta blir jobbigt för antivirusföretagen. De får nog anställa fler programmera som kan göra virus åt dem, så att det fortfarande finns ett behov av deras produkter.

Permalänk
Inaktiv

Go Microsoft! Det här ser jag verkligen fram emot. Som ovan nämnt hoppas jag att den blir lite mer omfattande än vad brandväggen är; fast ändå...den gör bra ifrån sig (iallafall på att spärra mina applikationer titt som tätt).

Lustigt hur Microsoft alltid blir stämda för att konkurrenterna inte kan göra något bättre, typiskt amerikanare. Implementationen som finns i te.x Windows Vista, går att välja bort....så jag förstår inte varför det gnälls varje gång...

Permalänk
Inaktiv

Får dom göra sådär? O.o

Permalänk
Medlem

fan va härligt, hoppas det är bra och resurssnålt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Är det bara jag som tycker om brandväggen i Windows XP/Vista?

Lätt att ställa in och ställer inte till med ofog :).

Permalänk
Medlem

Microsoft och gratis i samma mening? Har jag nog aldrig sett förut...

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Det finns nog för och nackdelar.

Förelar:
- Vi slipper spekulera i hurvida det är antivirusföretagen själva som släpper virus (historiskt har det ju faktisk hänt).
- Vi slipper bråka med en fyrkantig supportorganisation och strulande uppdateringar (för oss som hamnat i den situationen) från 3:e-part leverantör.
- Vi får ett skydd som är väl införstått i systemets uppbyggnad och kan interagera med Defender och brandväggen i större utsträckning; IDS IDP.

Nackdelar:
- Minskad kokurrans kan medföra försämrad kvalité.
- Blir följden färre spelar på marknaden och några produkter försvinner så blir det svårt att mäta funktionaliteten och få ett kvitto på hur säkert det verkligen är.

Vi kan nog fylla på en hel del här. Men den största vinsten som jag ser det är ändå att det finns väldigt många där ute - i hela världen, alltså - som kör utan eller föråldrade virusskydd som utnyttjas i botnet för spam och allehanda attacker.
Genom att erbjuda gratis skydd kommer man förhoppningsvis kunna komma till rätta med dessa problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Är det bara jag som tycker om brandväggen i Windows XP/Vista?

Lätt att ställa in och ställer inte till med ofog :).

Du spelar inte så mycket datorspel, eller hur? Windows-brandväggen är en plåga för alla som spelar och/eller lanar. Så fort man ändrar några nätverksinställningar så aktiverar den sig själv och orsakar alla möjliga knäppa nätverksproblem. Som tur är går den att stänga av permanent!

Permalänk
Medlem

Men varför ens försöka? Det kommer inte fungera med ett gratis anti-virus program, den marknaden är redan tagen av andra program som fungerar bra. Men för de mindre erfarna/hemanvändaren kanske det kan ha någon som helst funktion. Dock så känns det som att alla virus skapare kommer anpassa sina virus till att slippa förbi just WinAntiVirus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naradin
Men varför ens försöka? Det kommer inte fungera med ett gratis anti-virus program, den marknaden är redan tagen av andra program som fungerar bra. Men för de mindre erfarna/hemanvändaren kanske det kan ha någon som helst funktion. Dock så känns det som att alla virus skapare kommer anpassa sina virus till att slippa förbi just WinAntiVirus

Jo, det är ju bättre MS lägger sig ned och dör i ställer för att försöka lösa ett problem, eller hur?

Nu är det just mindre erfarna/hemanvändaren som är det stora problemet. Ingår virusskyddet i framtida OS så kommer vi slippa många problem med botnets, malwares osv, och det är en väldigt bra anledning tycker jag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Fördelen är väl alla personer som INTE ens har antivirus installerat och säger: Virus? Näää jag är inte sjuk.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Är ju bra för Svensson som inte är så haj på datorer som sitter med sitt föråldrade F-secure han fick med när han beställde bredband från telia.

Permalänk

Bra.

Har aldrig fattat varför Microsoft inte ska få skicka med programvara till Windows. Windows kostar ju ett par tusenlappar och nog fanken borde de få inkludera vad de vill?

Kan ett tredjepartprogram erbjuda en bättre produkt men till en liten extrakostnad kommer det ju sälja ändå till medvetna kunder.

Angående Windows brandvägg har den kanske strulat lite någon gång för mig, inget som inte löstes lätt och snabbt dock. Sedan har jag haft mångt större problem med andra brandväggar, ZoneAlarm är ett exempel.

Permalänk

Enligt mig är det då inte en dag för tidigt. Jag vet många som laddar ner och kör pirat versioner av bra antivirus program. Om nu MS gör detta bra vilket jag har mina tvivel på att det kommer vara i början. Det viktigaste är att användarna, vi, har tålamod med det. Jag vet att när peter solberg satte sig i en bil för första gången hade han inte en suck att mäta sig med rally världen med se vart han är nu.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Du spelar inte så mycket datorspel, eller hur? Windows-brandväggen är en plåga för alla som spelar och/eller lanar. Så fort man ändrar några nätverksinställningar så aktiverar den sig själv och orsakar alla möjliga knäppa nätverksproblem. Som tur är går den att stänga av permanent!

Jag spelar mycket och brandväggen har aldrig ställt till med problem för mig.

Permalänk
Medlem

Jippi!
Ska verkligen bli spännande att se hur det här blir.
Hoppas bara inte ondskefulla byråkrater försöker stoppa det, dom hatar verkligen alla Microsofts försöka att ge sina kunder bra funktioner.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

brandväggen i XP tycker jag räcker till mer än väl, e smidig å tar typ ingen kraft. Å jag lirar mycket.
Vista och dess alla nätverksinställningar å skit ska vi ju inte snacka om dock

Permalänk

Välkommet. Lyckas de få det väldigt resurssnålt kan jag tänka mig att faktiskt använda ett antivirusprogram.

Dessutom fungerar deras brandvägg bra - Windows Defender fungerar säkerligen också bra. Enda nackdelen jag har märkt med Windowsbrandväggen är att Age of Empires II är lurigt att spela i lokalt nätverk om det samtidigt finns en internetanslutning.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Så länge de erbjuder den gratis som frivillig nedladdning så kan väl inte (Anti)virus-företagen klaga på något vis, tidigare stämningar har ju omfattat medskickad ej borttagbar programvara, som de iof. har all rätt i världen att skicka med då man betalar bra med pengar för produkten.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naradin

Jag skulle nog säga tvärt om; varför har de inte gjort det tidigare. De kan implementera det på en helt annan nivå än vad AV företagen kan och har redan uppsatta kanaler för uppdatering, support etc. Ett antivirusprogram som kommer med nativ med OS:et kan optimeras på ett helt annat sätt och jag tror det kommer passa mycket bra in i MS tidigare säkerhetslösningar med windows update och brandvägg.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa. De samarbetar sida vid sida med Norton Antivirus i det här projeketet!

SteveB: Vi har mycket att lära oss från Symantec.

LWLALWLAL.

Permalänk

Första April idag eller?

Detta måste ju vara ett av årets ideer som kommer floppa mest! M$ är på väg utför!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Microsoft och gratis i samma mening? Har jag nog aldrig sett förut...

Ungefär samma reaktion här!

Permalänk
Medlem

Alla windows "säkerhets" funktioner borde vara ett tillval vid installation. Folk ska ju fritt få välja vad man vill ha installerat på sin dator.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Little Gamers har gjort en klockren serie om just det här

Permalänk

Hah, jag har väntat på det här! Värdet i detta för Microsoft ligger i all den information de får när antivirusprogrammet scannar av din dator, ett i OS'et integrerat antivirus har givetvis tillgång till bra mycket mer information än ett program från tredjepart. De senaste årenas 'tillskott' av DRM relaterad hård och mjukvara (TPM, TXT, COM..osv) ger i och med Windows7 och program av den här typen MS ett ovärdeligt verktyg för att 'sälja in' sitt OS och någon form av service till mediaproducenter. Och alla bara gapar och sväljer...hehe. Inte en chans att jag skulle installera det här.