Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Virus i datorn?

Har bara haft problem sedan jag installerade nya versionen av AVG-Antivirus

För 2 dagar sen bytte jag från 7.5 till version 8.0. Dock var jag inte så uppmärksam och ströp internet anslutningen under detta fönster på en kanske 5 minuter vilket verkar vara tillräckligt?

Nu så fort processen "explorer.exe" går igång under uppstart får jag en varning av AVG 8.0 att det är ett virus i datorn med ett namn som ser helt random ut typ; "eh356dxbnggxxe.exe" som exempel.

Har testat att göra en full virusscan på hela datorn, då fick jag en träff så jag tog bort 3st där. Sedan en full scan med Ad-Aware då fick ja upp lite trackers och cookies som jag tog bort på en gång.

Nu varje gång jag drar igång firefox kan jag få upp 3 pop-ups med inte allt för trevliga sidor, samt varje gång MSN går igång händer samma sak. Pop-ups kommer även upp utan någon speciell anledning är värt att notera.

Kör med Windows XP SP2, och Mozilla Firefox som browser.

Så vad kan problemet vara och hur får jag bukt med det?

EDIT: Kör med Firefox 2.0.0.4 om det spelar nån roll.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Uppdatera ditt Firefox till version 3.0.4 (dvs allra senaste) och ladda hem o installera Malwarebytes Anti-Malware för att söka igenom ditt system yttligare. Sök gärna igenom din dator med hjälp av Kaspersky Online Scan. Om KOS hittar hot som varken Malwarebytes, Ad-Aware, eller AVG detekterar, ladda då hem Kaspersky Internet Security 2009 och installera det istället för AVG. Läs mer här om hur du avinstallerar ett antivirus-program korrekt inför nästa säkerhets-paket.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Använd comodo internet security det är grymt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zitow
Använd comodo internet security det är grymt.

Det må vara grymt, men är deras antivirus-program pålitligt och säkert?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Formatera och installera om. Enda sättet du kan vara helt säker på att du fått bort din trojan.

Permalänk
Medlem

Ominstallera datorn till vista. Sen installera avast. Sen får du aldrig mer virus någonsin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Ominstallera datorn till vista. Sen installera avast. Sen får du aldrig mer virus någonsin

Haha, ]-[ELMET där har du lite fel.
Mig veteligen finns det MÅNGA bättre program.

Jag har använt Avast så länge jag kan minnas och tycker det räcker till vanliga hemanvändare, men då du säger att man aldrig får några mer virus är att ta i med hårdhandskarna.

Jag tror att sunt förnuft är det bästa skyddet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Ominstallera datorn till vista. Sen installera avast. Sen får du aldrig mer virus någonsin

Hehehe... Nää, det har du säkert rätt i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det må vara grymt, men är deras antivirus-program pålitligt och säkert?

Japp, det funkar bra, du kan ju testa o se vad du tycker?
Jag rekomenderar i alla fall.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zitow
Japp, det funkar bra, du kan ju testa o se vad du tycker?
Jag rekomenderar i alla fall.

ja tror nog edgren har testat det..

om du inte uppmärksammat hans underbara säkerhetspaket tråd tycker jag du ska göra det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Formatera och installera om. Enda sättet du kan vara helt säker på att du fått bort din trojan.

Är du säker på att han inte ska spränga maskinen i tusen bitar också, för att vara säker?