Jag dammade också av min gamla laptop :D

Permalänk

Jag dammade också av min gamla laptop :D

Detta är min gamla Thinkpad 365XD från 96
Pentium 122Mhz 40Mb ram 1gig hdd

Datorn bredvid är laptopen från min spec

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

äh, 120MHz är väldigt nytt

Den klarar ju av Win95 eller Win98, min skit på 33MHz klarar av Win3.1... om den gick igång vill säga

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Oooh! Var kommer rutan som länkar till massa tidningar? Vill minnas att jag hade samma sak på en dator jag hade, minns inte vilket program som fixade det dock. Föregångare till widgets?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Oooh! Var kommer rutan som länkar till massa tidningar? Vill minnas att jag hade samma sak på en dator jag hade, minns inte vilket program som fixade det dock. Föregångare till widgets?

Det var väl bara active desktop vad jag minns? Hade också en sån ett tag på win95-tiden.

Permalänk

Då passar väl jag också på att damma av en gammal laptop. Dock är den inte så dammig då den legat i en byrålåda.
Gör det i den här tråden istället för att skapa ytterligare en...
Gillar ni det inte är det väl bara att flytta.

Det är alltså den till vänster det gäller
Den högra är bara för jämförelse (och nätverksuppkoppling)

med dockningsstation, utan batteri

med batteri, utan dockningsstationen

Baksida med batteri. Här finns allt som man inte använder, PS/2 port, vga-port, ir-port, tv-ut, RS232, skrivarport...

dockningslåda med cd-spelare, högtalare, plats för extra batteri och någon form av scsi bakpå.

256-färgers SVGA-skärm. Responstid som en död räv.

För de som är intresserade:
Compaq Armada 4120
Pentium 120mhz
32Mb EDO RAM
Fujitsu HD 1.0GB
Grafikkrets: cirrus logic [några siffror] 0,5MB minne. Måste vara det sämsta jag nånsin stött på. Pallar inte ens en NES-emulator.
Batteri som är original, håller konstigt nog i ~15-20 minuter.

Tack hej.

(nej jag är fortfarande inte asdfgh, de som är ansvariga här kan ju svara på eposten jag skickat ett antal gånger och fixa mitt konto)

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Om inte jag minns fel (vilket är stor chans) så är det där ett påfund som kommer med internet explorer 4. Har också lyckats få dit den där för längesen.

Permalänk

man kan typ uppgradera windows 95 till det som skulle ha blivit windows 97 med ie4, dvs ett litet försmak på 98 men ändå gamla 95, vilket jag har gjort och då får man även active desktop på "köpet".

På min farsas jobb så hade han en släpbar IBM med orange plasmaskärm som dom tyvärr har slängt nu, samt en gammal 486a som jag brukar skrämma i gång när jag kommer dit

486an måste man ta ur disken o knacka den i bordet för att huvudena inte ska fastna i landing zone ^^

Edit: jag dammade inte heller av min dator, brukar plocka fram den lite då o då, samt att jag har den i en übersnugg datorväska hela tiden ^^

asdfgh, vad är det för modell på din "nya" dator ?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor

asdfgh, vad är det för modell på din "nya" dator ?

Emm, den till höger eller vänster?

Jag kom just på att jag har en snygg väska till compaqen, som jag nu har till hp/compaqen. Skulle kanske ha lagt upp en bild på den också.

När jag körde win 95 föressten, så hade jag alltid nåt plus-paket. Kommer inte ihåg allt som ingick men det gjorde 95 mycket bättre iallafall. Inget som ni känner igen?

mvh

edit: a du har också en pentium m 725! Du kanske vet hur låg spänning man kan ge den innan den blir instabil? (vid 600 - 1592mhz)
Tycker min är lite varm och konstig nänligen, den kan gå upp i 65+ (@800mhz) utan att nåt händer, och sen helt plötsligt så drar fläkten igång på max och håller sig där i flera minuter även om tempen sänkts mer än tillräckligt...

Visa signatur

Signatur raderad.

Permalänk
Medlem

åh.. en gammal ibm stinkpad

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asdfgh
Emm, den till höger eller vänster?

Jag kom just på att jag har en snygg väska till compaqen, som jag nu har till hp/compaqen. Skulle kanske ha lagt upp en bild på den också.

När jag körde win 95 föressten, så hade jag alltid nåt plus-paket. Kommer inte ihåg allt som ingick men det gjorde 95 mycket bättre iallafall. Inget som ni känner igen?

mvh

edit: a du har också en pentium m 725! Du kanske vet hur låg spänning man kan ge den innan den blir instabil? (vid 600 - 1592mhz)
Tycker min är lite varm och konstig nänligen, den kan gå upp i 65+ (@800mhz) utan att nåt händer, och sen helt plötsligt så drar fläkten igång på max och håller sig där i flera minuter även om tempen sänkts mer än tillräckligt...

Det finns faktiskt Plus! for windows 95
du svarade aldrig vad det var för modell på din nya dator, antar att du bara spelade dum??
jag kör min i 1,6 ghz i 1.02v och 600mhz 0.7v stabilt, blås ur fläkten, det samlas en massa skit där
Kolla upp HP:s hemsida om senaste bios också, väldigt lätt att uppgradera, bara o köra direkt i windows, brukar i vanliga fall inte lite på sånt men i detta fallet har man inget val

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
åh.. en gammal ibm stinkpad

You shall go to hell!
Den luktar faktiskt gott, dessutom är den inte dålig
Fattar inte vad vissa har emot IBM, skulle hellre kalla dom för "glorypads"

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Det finns faktiskt Plus! for windows 95
du svarade aldrig vad det var för modell på din nya dator, antar att du bara spelade dum??
jag kör min i 1,6 ghz i 1.02v och 600mhz 0.7v stabilt, blås ur fläkten, det samlas en massa skit där
Kolla upp HP:s hemsida om senaste bios också, väldigt lätt att uppgradera, bara o köra direkt i windows, brukar i vanliga fall inte lite på sånt men i detta fallet har man inget val

Ja det är väl bara till 95 det finns Plus!?

Nej jag spelade inte dum, du sa "nya" så då visste jag itne vilken du menade

Men HPn är en compaq nc4010.
http://www.dustin.se/pd_5010070759.aspx
fast stämmer inte helt, finns både tv-ut och sd-kortläsare...

Visa signatur

Signatur raderad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asdfgh
Ja det är väl bara till 95 det finns Plus!?

Nej jag spelade inte dum, du sa "nya" så då visste jag itne vilken du menade

Men HPn är en compaq nc4010.
http://www.dustin.se/pd_5010070759.aspx
fast stämmer inte helt, finns både tv-ut och sd-kortläsare...

Plus! finns till 98 också, har faktiskt en skiva med det
Nää jag syftade på att din HP är ca 3-4 år gammal

Kom på att plus finns till xp också, kanske finns till ME också?

Visa signatur

Permalänk

göttans med lite Retro!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

För de som är intresserade:
Compaq Armada 4120
Pentium 120mhz
32Mb EDO RAM
Fujitsu HD 1.0GB
Grafikkrets: cirrus logic [några siffror] 0,5MB minne. Måste vara det sämsta jag nånsin stött på. Pallar inte ens en NES-emulator.
Batteri som är original, håller konstigt nog i ~15-20 minuter.

Wow, jag har också denna dator i min samling!
Jag har dock bara 16 mb ram
Har även ett 33,6 PC-cardmodem
dock verkar plasten ha torkat och spruckit så bärhantaget inklusive strömmatningen ifrån batteriet inte är tillförlitlig men sitter jag helt stilla så räcker det nog 15-20 min för mig med (orginal)
CD-Romen har tyvärr också lagt av

Jag har hört att denna modell kostade över 40 000:- när den var ny