Permalänk
Medlem

Överklockning av märkesdator!

Hej Sweclockers!
Jag har två stycken märkes datorer( hp och compaq, i stort sett samma komponenter på båda) som jag är lite sugen på att överklocka.
Har läst på någon sida att gamla hederliga bios överklockningen inte fungerar på märkes datorer. Är det någon här som har ett smidigt och säkert sätt att gå runt denna spärr? Tacksam för alla vettiga svar!

Permalänk
Medlem

Det funkar säkert på en del, men de flesta tillverkarna låser ju alla överklockningsalternativ så man inte ska kunna göra det, och du strimlar förmodligen garantin på produkten om du lyckas! Akta dig även för värmen då originalkylarna på märkesdatorer oftast suger, rejält.

Permalänk
Medlem

Om du byter moderkortet så kan du klocka - annars är chansen synnerligen liten!

HP o Compaq kan du glömma om du inte har något upplåst BIOS!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Tack för svaren !
Lucius, har du någon aning om var / hur man kan få tag på / fixa ett upplåst bios ?

Permalänk
Medlem

Ledsen, det har jag inte!

Privat tar jag inte i dessa med en tång ens - även om jag köper in ett stort antal av HP varje år till firman.

Bra datorer för kontor, både som servrar och klienter - håller bra, men för hemmamarknaden är de rätt kassa då man ofta ämnar att justera och uppgradera dem.

BIOS tillåter knappt basic-inställningar, man får vara glad att man kan justera klockan på dem.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Vila i frid

Har man en modernare HP/CQ som t.ex. tillåter 1066 eller 1333 i busshastighet men man har en 800 MHz Q-fsb installerad t.ex. E4300, E2180, E2200 etc kan man fuska till det med en BSEL-modifiering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Ledsen, det har jag inte!

Privat tar jag inte i dessa med en tång ens - även om jag köper in ett stort antal av HP varje år till firman.

Bra datorer för kontor, både som servrar och klienter - håller bra, men för hemmamarknaden är de rätt kassa då man ofta ämnar att justera och uppgradera dem.

BIOS tillåter knappt basic-inställningar, man får vara glad att man kan justera klockan på dem.

Okej, datorerna har kunnat köra vissa spel som var krävande när dem var nya ( 3 och 4 år sen) så dom har dugit som speldatorer med och jag har varit väldigt nöjd med dom.
Får tacka så mycket för svaren ändå

Och hasenfrasen, datorn är några år gammal så busshastighet på runt 800Mhz är mer rimligt. Datorn är dessutom AMD baserad.
Tack för svar