Bootcam-Vista installeras ej.

Permalänk
Medlem

Bootcam-Vista installeras ej.

Hej. Har nyligen köpt mig en iMac 24" 3.06GHz, 4Gig ram, GeForce 8800 GS.
Är helnöjd med OSX Leopard, men spelutbudet är ju så att säga begränsat.
Så nu har jag köpt en 32 bitars vista skiva (visserligen OEM, men det ska ju funka utmärkt)
Men inte tusan går det att installera, har kört bootcamp assist och fixat en windows (bootcamp) partition på 50 Gig som syns på skrivbordet, stoppat i windows skivan och den visas på skrivbordet.
Men när jag ska starta om startar aldrig windows-installationen, jag hör hur skivan börjar läsas, men sen blir det tyst och jag fastnar vid en klassisk svart DOS skärm med ett blinkande vitt streck i övre vänstra hörnet.
Någon som har varit med om något liknande?

Windowsskivan har jag provat på min bärbara pc, så den är det inget fel på.
Det funkar att boota med OSX-skivan, så läsaren verkar ju ok.

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur det är med vista men med xp så måste man välja att snabb formatering ntfs, annars får man disk fel men om du har misslyckats så går du bara in på os x å tar bort partitionen å sen gör en ny å sen väljer man att formatera om partitionen.

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
jag vet inte hur det är med vista men med xp så måste man välja att snabb formatering ntfs, annars får man disk fel men om du har misslyckats så går du bara in på os x å tar bort partitionen å sen gör en ny å sen väljer man att formatera om partitionen.

Nu hänger jag inte riktigt med, formaterar i ntfs gör man ju när win installationen börjar, men jag kommer ju inte så långt. Eller menar du att jag ska formatera BOOTCAMP partitionen i skivverktyg i OSX?

Permalänk
Medlem

jaha du kommer inte till när alla drivrutinerna ladda in? hmm då vet jag inte :S nee men när jag fixade bootcamp så var jag tvungen att göra det flera gång för att jag valde fel sätt men om du inte kommer ens dit så vet jag in men testa å ta bort patitionen å gör en ny å kolla om det hjälper

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

prövat att starta upp datorn me skivan i o hålla ner C på tangentbordet? borde i o för sig vara samma sak som när bootcamp startar om åt en, men skadar inte att testa.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
prövat att starta upp datorn me skivan i o hålla ner C på tangentbordet? borde i o för sig vara samma sak som när bootcamp startar om åt en, men skadar inte att testa.

Att starta upp med "C" ger samma resultat>svart DOS-skärm med blinkande streck, har även startat upp med "alt" nertryckt och valt win-skivan, men även det ger samma resultat.

Permalänk
Medlem

hmm, om du installerar windows xp först då. o sen från windows xp startar vista installationen o skriver över XP? omständigt ja, men funkar det så kanske det kan lösa problemet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hmm, om du installerar windows xp först då. o sen från windows xp startar vista installationen o skriver över XP? omständigt ja, men funkar det så kanske det kan lösa problemet.

Har ju ingen lust att köpa xp också bara för att testa, och piratade versioner brukar inte funka på mac har jag läst, men rätta mig om jag har fel.

EDIT: Update.
Provade att boota med en Ubuntuskiva, men fick samma svarta skärm där, så det verkar vara nåt knas på Macens bootsystem. Men det funkar att boota med OSX-skivan, så jag vete fan....

Permalänk
Medlem

pirat funkar, å sen har du testat att göra om partitionen i os x?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
pirat funkar, å sen har du testat att göra om partitionen i os x?

Jag har testat att köra bootcamp assistenten igen, tagit bort och gjort en ny partion, men det hjälper inte. Jag tror inte att problemet ligger där, iom att det inte går att boota med en Ubuntu liveskiva heller. Kan det vara något knas i Macens "BIOS" som väl heter EFI?

Edit: Update

Är iallafall inte ensam om problemet http://discussions.apple.com/message.jspa?...7016569#7016569

Men jag får inte till det trots att jag testat alla lösningar som föreslås (tror jag)

Den här lösningen har jag inte provat ännu, för jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.

http://discussions.apple.com/message.jspa?...7016579#7016579

Kanske någon här med erfarenhet av parallels kan förklara lite
djupare.

Edit: PROBLEM LÖST.......

Efter mycket huvudbry och testande så sitter jag och skriver det här från Vista på min Imac.

Lösningen för mig var tydligen att koppla bort musen vid uppstart, visserligen hade jag testat det förut utan att lyckas, men efter ett antal ombootningar så testade jag igen, och då bootade äntligen Vista-skivan.

Får 5.6 på Windows Experience Index, det bör väl räcka för att spela lite.