TLB-bugg i Core 2 och Core i7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Då skulle jag nog få vara utan server, mig veterligen har alla moderna processorer buggar.

Dessa kan dock delas in i kategorierna "lösta", "olösta" och "lösta, men till högt pris".

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen programmerare men, kan inte nån med ond avsikt skriva en kod som avsiktligen använder errata buggen för att krasha system?
Vad vet jag .. en tanke bara

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Ingen idé att fortsätta tjafsa. "Buggen" är inte vidare allvarlig av anledningen till att existerar det ett problem så är det tydligt att mjukvarutillverkaren har ansvaret, dvs buggen är i OS'et (felkod). Självklart är det dåligt av Intel att inte dokumentera detta bättre, men den viktigare frågan är nog vilka som inte känner till "buggen2.

Citat:

Nu är jag ingen programmerare men, kan inte nån med ond avsikt skriva en kod som avsiktligen använder errata buggen för att krasha system?
Vad vet jag .. en tanke bara

Nu är inte jag utvecklare heller men klarar man av att ändra så att OS'et snackar med proppen på ett sätt som den inte borde göra så finns det betydligt lättare saker att göra för att ta ner burken, typ stänga av den.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Problemet är redan fixat sen det upptäcktes i Core 2. I bios.

Boris: Ska man vara sån så kan man också säga att det är meningslöst att diskutera med forumets största AMD-fanboy.

Använd gärna någon form av argument.

Du säger att virtualisering inte är speciella testförhållanden. Allt jag säger är att du medvetet vinklar det, för det räcker inte med att köra virtualisering för att få fram buggen.

Permalänk

Det här kommer bara sluta i någon form av pajkastning mellan AMD och Intel boysen.

Jag är så glad så länge produkten funkar perfekt för mig, och når upp till mina förväntningar. Varför kasta paj, problemet är väl redan löst eller ? Jag börjar bli trött på att forumet har förvandlats till aa.. jag vet inte .. När man ser ääh, intel är bättre pga det och det .. amd är bättre pga det o det .. Då blir man faktiskt trött på det här .

Det är bra att ni diskuterar, men sånt inlägg som jag såg nyss,

"Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Ska man vara sån så kan man också säga att det är meningslöst att diskutera med forumets största AMD-fanboy. "

Snälla, lägg ner .

Och det här ville jag bara skriva av mig, inget illa mot nån .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

-Boris-, vad är det för speciella testförhållanden som krävs? Mig veterligen är det inte änns virtualisering men det används som exempel pga den höga lasten. Det gäller både servervirtualisering som serverbaserad applikationsvirtualisering.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
-Boris-, vad är det för speciella testförhållanden som krävs? Mig veterligen är det inte änns virtualisering men det används som exempel pga den höga lasten. Det gäller både servervirtualisering som serverbaserad applikationsvirtualisering.

Det uppstår endast vid väldigt speciella skrivningar till L3, chansen är större att det uppstår vid virtualisering. Men hittills har det inte hänt utanför AMDs laboratorium vad jag hört.

Permalänk
Medlem

Dessutom kom det tidigt ut patchar till linux som inte försämrade prestandan. Vad är då skillnaden mellan Intels och AMDs TLB? Dubbelmoral är det värsta jag vet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Dessutom kom det tidigt ut patchar till linux som inte försämrade prestandan. Vad är då skillnaden mellan Intels och AMDs TLB? Dubbelmoral är det värsta jag vet.

Det är väl liksom ett hopplöst läge att diskutera ifrån eftersom vi vet för lite, men jag håller med om att det är lite märkligt. Om patchen, som dessutom kom nästan direkt efter att uppgiften om buggen släppts, kunde implementeras i Linux borde det väl inte ha varit omöjligt att lyckas med detsamma i övriga operativsystem. På så sätt fanns egentligen inge prestandaförlust att tala om heller. Det konstiga var också att i jämförelse med Intel var AMD mer öppna om problemet, något som vanligen brukar resultera i bättre förtroende, men i det här fallet blev utgången den motsatta.

Branschen är trasslig och lite skum ibland. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Permalänk
Avstängd

En bug är en bugg, den ska inte finnas där oavsett hur ovanlig och omfattande den är. Den påverkar oavsett om det är lite eller mycket. Intel använde AMD's TLB bug som marknadsföring för sina egna vilket jag tycker är väldigt fel. Tycker AMD ska ta del av kakan och ge tillbaka med dubbel kraft. Rätt ska vara rätt så dom inte gör om det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
TLB-buggen var väl inget problem för AMD heller?
Högre sannorlikhet att träffas av blixten än att drabbas av buggen...

Stämmer men spinoffmaksinen hos andra företag gjorde det större än vad det var. Sen var snöbollen i rullning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det uppstår endast vid väldigt speciella skrivningar till L3, chansen är större att det uppstår vid virtualisering. Men hittills har det inte hänt utanför AMDs laboratorium vad jag hört.

Har du någon fakta? Skulle va intressant att läsa på. Speciella skrivningar har jag inte hört så mycket ifrån, snarare väldigt hög belastning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
En bug är en bugg, den ska inte finnas där oavsett hur ovanlig och omfattande den är. Den påverkar oavsett om det är lite eller mycket. Intel använde AMD's TLB bug som marknadsföring för sina egna vilket jag tycker är väldigt fel. Tycker AMD ska ta del av kakan och ge tillbaka med dubbel kraft. Rätt ska vara rätt så dom inte gör om det.

Hur menar du att något som är dåligt dokumenterat blir en bugg?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Vänta nu, det är samma bugg sim i core 2, men Intel orkade inte fixa den till i7? Eller hade dom glömt bort den sen förra året och glömde att fixa den?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hur menar du att något som är dåligt dokumenterat blir en bugg?

Som du själv skrev ovan kan mjukvara kodas för att förhindra att buggen "aktiveras". Självfallet finns buggen där oavsett eftersom den är bunden till hårdvaran. Ifall dokumentationen är utförlig, transparent och lätttillgänglig blir det självfallet enklare för mjukvaruutvecklare att förebygga potentiell fara med buggarna.

Intel har så långt jag sett bra dokumentation vad gäller den långa listan på errata för t ex Core 2. Problemet var snarast att de höll tyst om de allvarligaste ända tills Theo började undersöka saken och flög i taket (kanske omotiverat?).

Det är i mina ögon snarast detta förhållande som är märkligt:
- var tyst och marknaden har fortsatt förtroende
- var öppen och all världens överdrivna historier kommer på jakt efter dig

Samt:
- vad gäller den ene så späs det på i massmedia
- vad gäller den andre dyker det direkt upp lugnande besked

Det påverkade köp i min närhet, där som det visade sig totalt omotiverat spinn gav utslag i mindre optimalt köp av hårdvara. Inte särskilt lyckat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Nu är jag ingen programmerare men, kan inte nån med ond avsikt skriva en kod som avsiktligen använder errata buggen för att krasha system?
Vad vet jag .. en tanke bara

Teoretiskt så borde det väl vara möjligt? Men å andra sidan så är ju trots allt även tidsresor faktiskt fullt möjliga i teorin. Praktiken är en helt annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
- vad gäller den ene så späs det på i massmedia
- vad gäller den andre dyker det direkt upp lugnande besked

Egentligen har jag inte läst på så mycket att jag borde uttala mig, men bara för att både denna och amds ökända bugg ligger i tlb finns det väl inget som säger att de är lika allvarliga och lika svåra att rätta till. Om det snabbt och smidigt kommer biosuppgraderingar som löser problemet finns väl ingen anledning att gnälla i massmedier, men om man, liksom amd, tvingas använda någon prestandasänkande nödlösning kan situationen vara en annan.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen "bug" det är ett oaccepterat tillstånd som kan provoceras fram om man inte känner till hur den reagerar i speciella händelseförlopp. Precis som alla system krashar vid x/0 så får man skriva regler för att undvika detta. Det är inget konstigt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Dessutom kom det tidigt ut patchar till linux som inte försämrade prestandan. Vad är då skillnaden mellan Intels och AMDs TLB? Dubbelmoral är det värsta jag vet.

Skillnaden är ju om något helt fantastiskt enorm.

AMDs fix bestod i en patch som medförde mycket sämre prestanda. Det spelar ingen roll om buggen hade kunnat kringgås i OSet eller om den bara händer en gång på miljarden om man har femton instanser av ICQ ladddat. Det som spelar roll är prestandasänkningen som blev buggens följd, onödig eller ej - osannolik eller ej.

Om intel *tvingas* fixa detta på ett sätt som kostar lika mycket prestanda som AMD så är det ingen större skillnad, men om man ska utgå från denna nyhet så är ju inte det fallet.

Om det sen visar sig att den enda skillnaden är att AMD har större krav på sina processorer så är det en helt annan sak. Men tills någon kan visa att så är fallet så spelar dessa buggar inte alls i samma liga.

Känns som ordvalet i nyheten var lite olyckligt, folk verkar ha fått för sig att det är exakt samma bugg

Permalänk
Medlem

Det är bara ringa Anticimex och fråga om de har något bra sätt att fixa TLB Bug..
De fixar de mesta....

Se bara till att hyresvärden har avtal med Anticimex först..Då kommer de snabbt och sprutar lite medel på prollen....

Permalänk
Medlem

Do Core i7s have a Phenom-like TLB issue? No, says Intel

Intel svarar...

Citat:

Update: Snyder has sent us a new statement that makes the situation even clearer:

The "AAJ1 Clarification of TRANSLATION LOOKASIDE BUFFERS" document is a SPEC CLARIFICATION, and is simply a pointer to a previous document written in April 2007.

SPEC CLARIFICATION AAJ1 was initially added due to an issue on the Intel® Core 2 Duo processor which was previously corrected with a BIOS update; this issue does not impact the Nehalem Family of CPUs. There are errata on the Intel® Core i7 processor that relate to the TLB. These all relate to improper translations or error reporting, and all of those that impact functionality have been fixed via BIOS updates prior to Core i7 launch.

(The emphasis is Intel's.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
TLB-buggen var väl inget problem för AMD heller?
Högre sannorlikhet att träffas av blixten än att drabbas av buggen...

Om du läst nyheten så VAR de ett problem för AMD. Så stort att dom va tvungna att fixa de hårdvarumässigt.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är lite tråkigt att ingen gick ut och förklarade det här när AMDs bugg kom. Då var det inte alls lika förtydligat att det inte var något att bry sig om. Och man fick alltid förklara för folk att det inte var farligt.

Små doser amfetamtin kan öka läs- och skrivförmågan väsentligt hos många sexåringar som har svårt att koncentrera sig ordentligt.

Jag tror han syftade på en tok speedad sexåring som tror att han/hon förstår mer än vad han/hon egentligen gör och drar därför förhastade slutsatser

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Skillnaden är ju om något helt fantastiskt enorm.

AMDs fix bestod i en patch som medförde mycket sämre prestanda. Det spelar ingen roll om buggen hade kunnat kringgås i OSet eller om den bara händer en gång på miljarden om man har femton instanser av ICQ ladddat. Det som spelar roll är prestandasänkningen som blev buggens följd, onödig eller ej - osannolik eller ej.

Om intel *tvingas* fixa detta på ett sätt som kostar lika mycket prestanda som AMD så är det ingen större skillnad, men om man ska utgå från denna nyhet så är ju inte det fallet.

Om det sen visar sig att den enda skillnaden är att AMD har större krav på sina processorer så är det en helt annan sak. Men tills någon kan visa att så är fallet så spelar dessa buggar inte alls i samma liga.

Känns som ordvalet i nyheten var lite olyckligt, folk verkar ha fått för sig att det är exakt samma bugg

Intels fix ger 10-15% sämre prestanda och de måste fixa detta eftersom felet är hårdvarumässigt. Tror inte Intel kommer komma ut med en ny "line" av processorer för att fixa detta problemet. Fixen påverkar främst bandbredden så lär vara intressant att se. Även om TLB buggen råkar vara gammal är det ingen som sagt om det test på processorn är gjord med eller utan bugg. Intel gjorde som AMD och la över fixen till moderkortstillverkarna - inte säkert att all får en fix i huvudtaget.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Sedan kan vi titta på hur exempelvis tredjepart ser på saker, här är ett utdrag från IBM, som nyligen bytt releasemetoder, samt hur de ser på buggar:

"...realizing that having a specific SP to recommend to customers that want to maintain the most stable environment and do not plan on moving up to a new SP before moving to a new TL, we would recommend using the SP that roughly would be delivered in the same time frame as the CSP. We would recommend planning around SP3."

Mjaha?

"This is not to say that other Service Packs in the TL are less stable than SP3, but because the TL has been out a few months and any major issues have usually been identified by that point in time, and there is still more than a year left for service, SP3 is a good one to target..."

Perfekt. Otippat att alla större företag skeppar buggar i sina initiala produkter, kanske därför man kan uppdatera proppar och annat med mikrokod i efterhand? JAAA!! DET ÄR DET JU!

Skönast är ändå inställningen att servicepack 3 efter ny TL ska ses som "stabil". Haha, grabbarna grus kan dom.... Undra vad alla kids som spelar spel från steam och torrenttrackers (läses: fått en dator av pappa) skulle ha för åsikter om Microsoft/AMD/Intel gick ut med samma riktlinjer?

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Skillnaden är ju om något helt fantastiskt enorm.

AMDs fix bestod i en patch som medförde mycket sämre prestanda. Det spelar ingen roll om buggen hade kunnat kringgås i OSet eller om den bara händer en gång på miljarden om man har femton instanser av ICQ ladddat. Det som spelar roll är prestandasänkningen som blev buggens följd, onödig eller ej - osannolik eller ej.

Du kanske missförstod det en aning. I Linux visade det sig direkt att någon AMD fix behövdes inte, eftersom det inte var allvarligare än att det löstes på mjukvaruinvå.

Vad gäller Intels bug får vi väl se. Att Intel säger att deras bugg inte är lika allvarlig väger inte särskilt tungt, om man nu inte blint litar på Intels objektivitet.

Hursom blir det intressant att följa upp den här historien.

Permalänk
Medlem

Ja asså, man skall alltid avvakta nyaste tekniken tills dess den bevisat vad den går för. Låt andra ta buggarna och avvakta tills de avlusats.

Ex. Seagate 1.5TB, somliga SSD, Core i7.

Permalänk
Medlem

Fasst som jag skrev, oavsett om fixen behövdes eller ej så drabbades de flesta av den. Bara för att ett fåtal personer kunde gå förbi prestandaförsämringen så försvann ju inte direkt problemet med att den absoluta majoriteten fortfarande led av prestandaförsämringen (för det var ju det som blev problemet, och inte själva buggen i sig - beroende på hur man ser på det). Det är det som är skillnaden.

Men som sagt, om det visar sig att intel kräver en liknande patch så spelar de plötsligt i samma liga. Men att spekulera i att så är fallet nu och i samma mening anklaga swec och andra sidor att intel kommer för lätt undan jämfört med AMD är ju om något obefogat.

Ska som sagt bli intressant att se hur detta utvecklar sig, men tills dess så är det lite för tidigt att dra slutsatser, anser jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Intels fix ger 10-15% sämre prestanda och de måste fixa detta eftersom felet är hårdvarumässigt. Tror inte Intel kommer komma ut med en ny "line" av processorer för att fixa detta problemet. Fixen påverkar främst bandbredden så lär vara intressant att se. Även om TLB buggen råkar vara gammal är det ingen som sagt om det test på processorn är gjord med eller utan bugg. Intel gjorde som AMD och la över fixen till moderkortstillverkarna - inte säkert att all får en fix i huvudtaget.

Eftersom du är den första som har några siffror på prestandaförsämringen (och först att påstå att intels fix ö.h.t. ger någon prestandaförsämring) så antar jag att du har källa på det också.

Permalänk

Amd gick ut med phenombuggen då den var allvarlig nog för att de skulle riskera gigantiska skadestånd utifall att den upptäcktes. Amd är inte idioter som öser ut milljarder för att vara snälla. Men många vet ju förstås bättre än Amd och säger att den aldrig kunde hända. Det går liksom inte ihop. Men frågan är om fixen behövdes för ickeserver varianterna, troligen inte.

Intelbuggen kan hända om någon skriver ett eget OS utan att skriva in en liten snutt extra intelkod. Känns inte som samma sak direkt. Men ändå lite oproffsigt av intel.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

För att citera intels Erratum PDF, "Due to this erratum, the Overflow bit in the MCi_Status register may not be an accurate indication of multiple occurrences of DTLB errors. There is no other impact to normal processor functionality"
Skillnaden mellan AMD´s TLB bug och Intel´s bug är stor, AMD bug hänga CPUn medans Intels bug inte gör det.

För den som orkar läsa
http://download.intel.com/design/processor/specupdt/320836.pd...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tette
För att citera intels Erratum PDF...

Skillnaden mellan AMD´s TLB bug och Intel´s bug är stor, AMD bug hänga CPUn medans Intels bug inte gör det.

För den som orkar läsa
http://download.intel.com/design/processor/specupdt/320836.pd...

Du kollar på fel erratum. Hela den långa listan är alla olika buggar. Den det uppenbarligen handlar om är AAJ42. Den kan vid speciella scenarier orsaka "unpredictable behaviour", vilket kan tolkas som allt mellan att applikationen som kör instruktionen kraschar till ren katastrofal krasch.

Lösningen som anges är en BIOS fix. Om den orsakar försämrad prestanda vet jag inte, men det borde väl också snart bli känt.