Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Beställde min den 25/11 och fick den idag den 27/11... Riktigt snabbt jobbat av Apple och UPS. UPS ringde till och med och frågade om jag var hemma innan han kom.. Gick riktigt smidigt!

oj, mot mig var ups riktigt jävliga! En kille ringde upp mig flera gånger och fråga om jag var hemma(i fredags), sen sa jag att jag skulle iväg vid 14 och det vore bra om dom kunde komma innan dess, men det kunde dom inte lova. Sen ordnade jag med granne som fick nycklar och skulle ta emot den, men ups kom aldrig. när jag ringde på måndagen sa dom att någon hade ringt och sagt att jag ville hämta den, men kunde inte svara på vem som gjort det. så det slutade med att jag fick åka och hämta den själv eftersom dom tidigast kunde leverera den på tisdag...

men hur som helst, datorn är iaf fiiin

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Tjaba.

Jag tänkte köpa en Macbook 13" och skrota min gamla stationära dator helt. Slänga in alla hårddiskar i ett NAS och köra på det viset. Dock så vill jag kunna koppla in macen i en 22" skärm OCH en 40" samsung-lcd, dvs. precis som jag har det kopplat i dagsläget. Är det möjligt att köra två skärmar till en liten macbook?

Edit// Skärmen går på DVI-DVI och tv¨n på DVI-HDMI.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Tjaba.

Jag tänkte köpa en Macbook 13" och skrota min gamla stationära dator helt. Slänga in alla hårddiskar i ett NAS och köra på det viset. Dock så vill jag kunna koppla in macen i en 22" skärm OCH en 40" samsung-lcd, dvs. precis som jag har det kopplat i dagsläget. Är det möjligt att köra två skärmar till en liten macbook?

Edit// Skärmen går på DVI-DVI och tv¨n på DVI-HDMI.
Tack på förhand.

Det finns ju en sladd att köpa till macbooken så att man kan koppla in t.ex. Apples 30" skärm, och då ser jag egentligen inga problem att kunna stoppa in två mindre skärmar heller?
Med sladden, som kostar typ 850:- om man köper den tillsammans med macbooken, får du ut två DVI-utgångar. Det borde då heller inte vara några problem att använda sig av en DVI -> HDMI-kabel på ena kontakten och en DVI - > DVI till andra kontakten.
Borde inte vara några probelm vad jag kan se?
I och med att det går att köpa en adapter så man kan koppla in dubbla skärmar till macbooken så borde den ju ha stöd för det? Eller?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hur är grafik prestandan egentligen både på den vanliga MacBooken o Pro:n?? alltså vad kan man spela i verkligenheten?? är jävl*** taggad på en MacBook nämligen!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Det finns ju en sladd att köpa till macbooken så att man kan koppla in t.ex. Apples 30" skärm, och då ser jag egentligen inga problem att kunna stoppa in två mindre skärmar heller?
Med sladden, som kostar typ 850:- om man köper den tillsammans med macbooken, får du ut två DVI-utgångar. Det borde då heller inte vara några problem att använda sig av en DVI -> HDMI-kabel på ena kontakten och en DVI - > DVI till andra kontakten.
Borde inte vara några probelm vad jag kan se?
I och med att det går att köpa en adapter så man kan koppla in dubbla skärmar till macbooken så borde den ju ha stöd för det? Eller?

Någon sådan adapter finns väl inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Det finns ju en sladd att köpa till macbooken så att man kan koppla in t.ex. Apples 30" skärm, och då ser jag egentligen inga problem att kunna stoppa in två mindre skärmar heller?
Med sladden, som kostar typ 850:- om man köper den tillsammans med macbooken, får du ut två DVI-utgångar. Det borde då heller inte vara några problem att använda sig av en DVI -> HDMI-kabel på ena kontakten och en DVI - > DVI till andra kontakten.
Borde inte vara några probelm vad jag kan se?
I och med att det går att köpa en adapter så man kan koppla in dubbla skärmar till macbooken så borde den ju ha stöd för det? Eller?

Nej, en sån adapter finns inte. Det finns en Dual-Link DVI-adapter.. men det är fortfarande bara en DVI-port (med stöd för 2560x1600 upplösning då). Det finns tyvärr inte någon smidig lösning för två externa skärmar vad jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Hur är grafik prestandan egentligen både på den vanliga MacBooken o Pro:n?? alltså vad kan man spela i verkligenheten?? är jävl*** taggad på en MacBook nämligen!!

De har samma prestanda som i motsvarande "PC"-laptop. 9400M G är lite vassare än 8400M GT, beroende på spel/applikation så är det mer än lite vassare.
9600M GT är som ett "upphottat" 8700M GT. Sök runt lite på google så hittar du säkert något roligt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
De har samma prestanda som i motsvarande "PC"-laptop. 9400M G är lite vassare än 8400M GT, beroende på spel/applikation så är det mer än lite vassare.
9600M GT är som ett "upphottat" 8700M GT. Sök runt lite på google så hittar du säkert något roligt.

Okej tack ska söka:)

Permalänk
Medlem

Fortfarande superbt nöjd med min leksak.
Jag frågade en kille på macoteket när jag var där om han visste något om MiniDisplayPort -> HDMI. "Kommer aldrig komma" sa han. Detta påstående följdes av "MiniDisplayPort stöder inte ljudutgång".
"Men det gör den", sa jag.
"Jaha" svarade killen.
Går nog inte till Macoteket igen...

Frågan är när detta kommer :S Är lite sugen på att koppla..
Undrar även med vilken slags kontakt man ska koppla från ljudutgången för att få ut 5.1 ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Fortfarande superbt nöjd med min leksak.
Jag frågade en kille på macoteket när jag var där om han visste något om MiniDisplayPort -> HDMI. "Kommer aldrig komma" sa han. Detta påstående följdes av "MiniDisplayPort stöder inte ljudutgång".
"Men det gör den", sa jag.
"Jaha" svarade killen.
Går nog inte till Macoteket igen...

Mini DisplayPort stödjer inte ljud - menDisplayPort gör det…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Mini DisplayPort stödjer inte ljud - menDisplayPort gör det…

Baserat på vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Baserat på vad?

Wikipedia? Google?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Wikipedia? Google?

länk? Och inte till google...

..Näe. Saken är att jag letat och letat, och fått indikationer på att åt ena sidan ska det finnas stöd för ljud, och andra sidan ska det inte finnas. Tydligen vet man inte riktigt.. På Wikipedia står det faktiskt på ett ställe att mDP stöder ljud, och på ett annat att den inte gör det... vilseledande.

Än så länge finns i alla fall ingen konverterare från mDP till HDMI, men det lär väl komma.
Personligen tror jag att mDP egentligen borde klara ljud, eftersom DisplayPort gör det, och att kalla en annan port för mini DisplayPort utan att ha samma egenskaper..?

Permalänk

Gamla macbook pro vs nya macbook!
Dustin erbjuder APPLE MACBOOK PRO C2D 2.5 2GB/250 SD BT APX 15.4
för lite drygt 15k. Nya Macbook 2.4, 4 gig för cirkus 14-15k
Hjälp mig välja!

Permalänk
Medlem

Jag är helt ny användare av Mac och MacBook, men har suttit på andra MacBooks, och just nu sitter jag på 13,3"aren, som är min egna. Sedan jag fick den i torsdags har jag inte haft en enda dugg att tycka illa om!
Skulle inte vilja ha en av de äldre modellerna för att:
Styrplattan är ju helt underbar på de nya! Man kan göra såå mycket med den!
Allt är så gediget! Inget jäkla plastbygge, utan allt är snyggt och stilrent. Älskar skärmens utseende (med glas hela vägen ut), bakgrundsbelysta knapsatsen, strömkontakten som är magnetisk, OS X and so on.

Jag tror du tjänar på att skaffa den nya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
Gamla macbook pro vs nya macbook!
Dustin erbjuder APPLE MACBOOK PRO C2D 2.5 2GB/250 SD BT APX 15.4
för lite drygt 15k. Nya Macbook 2.4, 4 gig för cirkus 14-15k
Hjälp mig välja!

Om du inte måste ha backlit keyboard borde du ta Nya MacBooken på 2.0 Ghz och ta 4 Gb minne.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
Gamla macbook pro vs nya macbook!
Dustin erbjuder APPLE MACBOOK PRO C2D 2.5 2GB/250 SD BT APX 15.4
för lite drygt 15k. Nya Macbook 2.4, 4 gig för cirkus 14-15k
Hjälp mig välja!

Macoteket säljer ut gamla modellen av MBP för 13995:- Skulle ta den före en ny Macbook vilken dag som helst. http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1437957&pro... kolla där.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
Macoteket säljer ut gamla modellen av MBP för 13995:- Skulle ta den före en ny Macbook vilken dag som helst. http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1437957&pro... kolla där.

hurså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
hurså?

Hmmm inte helt med på frågan men svarar ändå... Först och främs saknar nya macbooksen firewire sen har dom ett fult svart tangentbord vilket jag inte gillar. Förra MBP modellen är enligt mig den snyggaste men det är väl en smaksak iofs.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Gamla MBP för 14?! Lätt!

Skärmen på dessa är väldigt bra, och MATT. För er som reser/jobbar mycket från olika fik etc etc så är detta vääääldigt viktigt.

Största fördelen med nya MBP är bättre byggkvalitet.... du har dock fortfarande byggkvalitet i toppklass med gamla MBP.

8600M är väl fortfarande bättre än nya graffet i MBP?

Har en MBP 2G och känner inget behov av att byta.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

jo, grafikkortet är bättre i de gamla.. personligen fastnade jag just för byggkvalitén. Älskar den. Finns inget som kan få mig att ändra mig.

Permalänk

Står själv i valet och kvalet i val av min första Mac. Blir mest musikproduktion, bildredigering samt lite strö-spelande.

Har kikat på gamla MBP, samt olika konfigurationer av den nya 15". Det jag frågar mig är ifall det är värt ~2100:- för 2,4-2,53GHz samt 256-512 grafikminne...

Sedan börjar jag också att fundera kring huruvida stor prestanda skillnad/kvalitetsskillnad det är mellan den gamla och den nya MBP, skiljer ju ändå ca 6000:- . Vad får jag för de pengarna?

Dessutom, vad gäller grafik kortet i den gamla MBP (8600 M), har man ej haft problem med defekta sådana kort? Eller blandar jag ihop den med 8600GT?...

Skulle vara trevligt att höra lite + och - ifrån någon Mac-användare som gått ifrån gamla MBP till den nya!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raddjuret
Dessutom, vad gäller grafik kortet i den gamla MBP (8600 M), har man ej haft problem med defekta sådana kort?

Det stämmer bra. Det verkar som att majoriteten av 8600m-kretsarna är defekta från fabrik.
Det finns ett officiellt erkännande på Apple's hemsida angående detta:

http://support.apple.com/kb/TS2377

Deras lösning på problemet är de kostnadsfritt reparerar datorn om man skulle drabbas, även om garantin gått ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk

8600M är väl fortfarande bättre än nya graffet i MBP?

8600M (gamla MBP) är inte bättre än 9600M (nya MBP). Dock piskar ett 8600M ett 9400M som sitter i MacBooken.

Permalänk
Permalänk

Nu hade min MacBook kommit till Sthlm, nu måste den komma till GBG också. Snart så.

Permalänk
Medlem

Den åkte först till stockholm, för att sen skickas ner till Gbg? skumt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Gamla MBP för 14?! Lätt!

Jo, men som student så får man ju nya för 16k är inte så mycket som skiljer i pris.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Den åkte först till stockholm, för att sen skickas ner till Gbg? skumt

Det var inte via Apple store utan via en annan. Hoppas den kommer imorn bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raddjuret
Står själv i valet och kvalet i val av min första Mac. Blir mest musikproduktion, bildredigering samt lite strö-spelande.

Har kikat på gamla MBP, samt olika konfigurationer av den nya 15". Det jag frågar mig är ifall det är värt ~2100:- för 2,4-2,53GHz samt 256-512 grafikminne...

Sedan börjar jag också att fundera kring huruvida stor prestanda skillnad/kvalitetsskillnad det är mellan den gamla och den nya MBP, skiljer ju ändå ca 6000:- . Vad får jag för de pengarna?

Dessutom, vad gäller grafik kortet i den gamla MBP (8600 M), har man ej haft problem med defekta sådana kort? Eller blandar jag ihop den med 8600GT?...

Skulle vara trevligt att höra lite + och - ifrån någon Mac-användare som gått ifrån gamla MBP till den nya!

För musikproduktion funkar en äldre MBP som en dröm. Har själv 2,2 c2d modellen och kör lätt 60-70 spår i Logic med diverse pluggar och mjukinstrument. Om datorn börjar krokna så är det ju bara bounca ut lite spår för att frigöra kapacietet.

Nya MB går bort om man ska jobba med musik eftersom det inte finns nån FW port. Jag slår ett slag för modell äldre iaf!

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Köpte en MBP idag. Så långt jag har hunnit testa den så är jag riktigt nöjd. Upplevde ett litet missljud från vänster fläkt men verkar helt borta nu. Den ville först heller inte varva upp fläktarna när jag började belasta den. (Körde igång två stycken yes > /dev/null som belastar CPUn till 100%) datorn gick upp till cirka 87°C enligt iStat Pro. Fläktarna varvade inte upp och jag stängde av efter ett litet tag då jag inte ville koka den för mycket. Men nu när jag har instalerat VMware Fusion och körde lite med min virtuella maskin så varvade fläktarna igång.

Min far köpte en MB i samma veva. Den är riktigt trevlig också.

Skärmen är klart bättre på MBP än på MacBooken dock har MacBooken bättre skärm än föregående modellen.

Batteriluckan glappar ungefär 1mm när man trycker i vänstra hörnet på datorn. Det är samma på MacBooken, batteriluckan glappar ytterst lite när man trycker på den. Jag hade förväntat mig att det skulle vara värsta glappet efter vad folk sagt. Det är inte så farligt.