Nya MacBook Modellerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Nu var du inte så bitter längre! haha

haha jo jag var bitter tills jag startade MBP riktigt nice MEN f yfan va varm den blir :s kanske för att jag installerar windows xD men ändå man bränner sig nästan

å toffe thx

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
haha jo jag var bitter tills jag startade MBP riktigt nice MEN f yfan va varm den blir :s kanske för att jag installerar windows xD men ändå man bränner sig nästan

å toffe thx

Min är varmare i Windows än i OSX. Dock inte så att man bränner sig, dock är området från mitten ut till vänster ovanför tangentbordet ganska varmt. Inte så konstigt med tanke på att modekort, processor och båda GPU:erna och tillhöranade kylflänsar sitter ungefär i det området.

Jag upplever dock denna nya Macbook Pron som väldigt tyst och snäll, mycket snällare och stabilare fläktgång än min gamla Macbook (Merom).

En liten sak du kan tänka dig är att alla kommandon som du använder CTRL + något, kan du istället använda CMD + något. Det brukar fungera bra, Sen kan man skriva tecken med både SHIFT+knapp eller ALT+knapp eller också SHIFT+ALT+knapp vilket ger dig många tecken att leka med.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Min är varmare i Windows än i OSX. Dock inte så att man bränner sig, dock är området från mitten ut till vänster ovanför tangentbordet ganska varmt. Inte så konstigt med tanke på att modekort, processor och båda GPU:erna och tillhöranade kylflänsar sitter ungefär i det området.

Jag upplever dock denna nya Macbook Pron som väldigt tyst och snäll, mycket snällare och stabilare fläktgång än min gamla Macbook (Merom).

En liten sak du kan tänka dig är att alla kommandon som du använder CTRL + något, kan du istället använda CMD + något. Det brukar fungera bra, Sen kan man skriva tecken med både SHIFT+knapp eller ALT+knapp eller också SHIFT+ALT+knapp vilket ger dig många tecken att leka med.

aha de där är bra att veta xP men har du fått högerklickande att funka i windows?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Att den är varmare i windows än i OSX är för att fläktdrivisarna inte är lika bra, så fläktarna går inte lika snabbt i windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
aha de där är bra att veta xP men har du fått högerklickande att funka i windows?

Högerklick fungerar väldigt dåligt i Windows med den nya pekplattan. Ett sätt att få det att fungera är att köra Windows genom VMware Fusion/bootcamp.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Högerklick fungerar väldigt dåligt i Windows med den nya pekplattan. Ett sätt att få det att fungera är att köra Windows genom VMware Fusion/bootcamp.

nu förstår jag inte VM / bootcamp? vad menar du då? ska man välja bootcamp lr? ska installera VM senare idag så jag kanske listar ut den själv xP

Visa signatur

Permalänk

Hur fungerar drag-n-drop egentligen nu när hela plattan är en knapp??

Sen har jag alltid undrat vad ctrl egentligen gör på en mac, den känns så onödig då allt görs med cmd istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe

Den funkade skit bra när man trycker med 3 st fingrar i windows med bootcamp xD
Men windows verkar mkt ostabil t ex internet funkar inte när man använder nätverksladd :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Hur fungerar drag-n-drop egentligen nu när hela plattan är en knapp??

Sen har jag alltid undrat vad ctrl egentligen gör på en mac, den känns så onödig då allt görs med cmd istället?

Jadu bra fråga.
Jag har bindat några funktioner dit då den ændå existerar, men orginal anvænds den inte mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet tyvärr inte något som kan hjälpa dig direkt, men jag märkte faktiskt igår att min MBP också betedde sig lite konstigt efter använt mitt 3G-modem (också Huawei E220) i den. Den hängde inte sig direkt men först så ville den inte stanna i vänteläge efter jag kopplat ur modemet och skulle ha datorn i väskan ett tag så jag fick starta om datorn så att jag kunde få den att stanna i vänteläge - fine.
Några timmar senare så körde jag lite med modemet igen och efteråt så kopplade jag ner, kopplade ur modemet och satte datorn i vänteläge.. fungerade bra denna gången. Tredje gången, en timme senare så gjorde jag samma sak, surfade en stund och sen satte datorn i vänteläge. När jag kom hem visade det sig dock att den inte ville starta från vänteläge igen så jag fick hålla nere knappen så att den stängdes och sen starta upp den från början. Detta är den första gången jag märkt någon som helst instabilitet från datorn så det kan ju faktiskt vara så att Huawei E220 har något problem med de nya Macbookarna (endast Pro?).

Kan tillägga att jag kör med drivrutinerna som finns på modemet, var hittar jag de färskaste drivrutinerna?

Nu verkar jag ha löst mitt problem med hjälp av Apples support. Det var någon textrad i någon systemfil som det var vajsing med, och sen fixandet av det så har internet fungerat fint och datorn har inte hängt sig. I Disk Utility kan man testa det, kör Repair Disc Permissions.

Jag såg förresten igår att Huawei E220 endast har en maxhastighet av 3,6mbit under Mac OSX. Det finns uppdatering att ladda ned hos Tre för att få upp hastigheten till 7,2mbit, men det finns endast till Windows. Nya drivrutiner finns du på tre.se / kundsupport / bredband / "var finner jag drivrutiner till Mac?", men det är möjligt att det är samma som finns på modemet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag då äntligen fått min macbook den är helt underbar

jävla massa uppdateringar bara ^^ sedan blir det till att tweka och personifiera den

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
Nu har jag då äntligen fått min macbook den är helt underbar

jävla massa uppdateringar bara ^^ sedan blir det till att tweka och personifiera den

Vad är de för tweks man bör göra med en macbook? min kommer imorgon eller fredag som de ser ut nu.

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
Vad är de för tweks man bör göra med en macbook? min kommer imorgon eller fredag som de ser ut nu.

Byter wallpaper

Ej tweak men helt klart värt att lägga nån timme på (som linux användare sen 11år tillbaka):
Konfigurera upp Terminal (bash + $HOME/.profile med allt man är van att ställa in i .bashrc i linux)

Installera XCode från OSX skivan & lägga på DarwinPorts och vips är det (nästan) som att sitta i Linux fast på steroider och ett modernt desktop

Permalänk
Medlem

vad är det jag har missat med quicksilver? spotlight har ju fler å välja och qs och sl är ju lika snabba lr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
Byter wallpaper

Ej tweak men helt klart värt att lägga nån timme på (som linux användare sen 11år tillbaka):
Konfigurera upp Terminal (bash + $HOME/.profile med allt man är van att ställa in i .bashrc i linux)

Installera XCode från OSX skivan & lägga på DarwinPorts och vips är det (nästan) som att sitta i Linux fast på steroider och ett modernt desktop

Aha okej, inget för mig då som aldrig suttit i Linux

/Northrider

Permalänk
Medlem
Citat:

/Northrider,

nej asså sånna små saker wallpaper program, utseende m.m.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
Byter wallpaper

Word! Allt detta är ett måste. Heter ju dock "MacPorts" nu för tiden för att vara lite petig.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Word! Allt detta är ett måste. Heter ju dock "MacPorts" nu för tiden för att vara lite petig.

Vad gör dessa tweaks för smått å gott då?

Permalänk
Medlem

Datorn verkar inte ha något mot lite vågor i alla fall. Har gungat o skakat flera dagar i sträck (är ute på atlanten på väg till NY). Skärmen håller sig stabilt i upprätt läge trots sjögången.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Vad gör dessa tweaks för smått å gott då?

Det gör så att man kan använda terminalen ordentligt. MacPort är ett paket med massa källkodspaket utav open source-program som egentligen finns till Linux/BSD. http://www.macports.org/

Detta ger dig möjlighet till massa bra program. Dock är det nog inget du kommer behöva om du inte känner till det..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och nu fortsätter sagan, idag dök det upp två stycken MB's med posten...
Ska se om en av dom är min eller om det är två andra datorer som levererats.
Börjar så smått tappa förtroendet för Applestore....

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Och nu fortsätter sagan, idag dök det upp två stycken MB's med posten...
Ska se om en av dom är min eller om det är två andra datorer som levererats.
Börjar så smått tappa förtroendet för Applestore....

Haha!!! Kunde du lösa ut båda två? Låter ju som ett kap

Permalänk
Medlem

Jodå, det var inga problem att få ut båda...
Fast, är en alldeles för ärlig person och tycker inte det är värt det att skita ner sig för småpengar så har pratat med Apple och skickar tillbaka den ena...

Båda som dök upp var dock rätt, den ena var den jag beställt från början och som fastnat någonstans och den andra var utbytesdatorn dom skickat för den första som var en felleverans...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Jodå, det var inga problem att få ut båda...
Fast, är en alldeles för ärlig person och tycker inte det är värt det att skita ner sig för småpengar så har pratat med Apple och skickar tillbaka den ena...

Båda som dök upp var dock rätt, den ena var den jag beställt från början och som fastnat någonstans och den andra var utbytesdatorn dom skickat för den första som var en felleverans...

Hehe, ja då var det bara att välja den som såg bäst ut antar jag?
Jag skulle också skickat tillbaka båda, men jag skulle givetvis granskat båda jävligt noga och skickat tillbaka den som verkade sämst
Finns ju alltid nåt skit med datorerna..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Så där UPS killen ringde nyss, 10min senare stod han vid dörren och nu har man lite att göra en fredag så här Snabb leverans och inget strul alls med UPS mm för min del. Beställde i måndags strax före 16 och levererad nu fredag före kl 12.

/Norhtrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Så där UPS killen ringde nyss, 10min senare stod han vid dörren och nu har man lite att göra en fredag så här Snabb leverans och inget strul alls med UPS mm för min del. Beställde i måndags strax före 16 och levererad nu fredag före kl 12.

/Norhtrider,

ringde han till dig? isf så är riktigt dåligt av ups å ringa vissa å inte alla...

ps. jag undrar om spel till os x är ner bantade lr? för jag installerade hl2 å det var riktigt konstigt :S lr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp han ringde 15min innan han kom, han frågade så klart innan om jag var hemma och om de gick bra att komma osv.. hel nöjd med min. Inga snea tageneter eller skärm som faller ner av sig själv och har haft igång den sedan jag packade upp den och inte en hängning men och andra sidan så har jag inte gjort några tyngre saker än systemuppdateringar (som gick fort jämfört med windows update) installerat firefox men märkte en sak där, för att gå bakåt eller framåt genom 3st fingrar på styrplattan funkar de inte!! är de så att FF inte har de stödet eller? i Safari och övrigt i datorn funkar de. Skall installera Office2008 snart sen vista i bootcamp (behövs för en del program/spel).

Ps! budet var nog inte UPS själva då de inte var någon UPS bil men kan ha fel alt. så är de annan budfirma som hjälper UPS här uppe i Östersund MEN har sett UPS bilar kört runt här i stan förut så tveksamt ändå.

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

....
.... installerat firefox men märkte en sak där, för att gå bakåt eller framåt genom 3st fingrar på styrplattan funkar de inte!! är de så att FF inte har de stödet eller? i Safari och övrigt i datorn funkar de. Skall installera Office2008 snart sen vista i bootcamp (behövs för en del program/spel).

....
/Northrider,

Verkar inte vara inbyggt stöd i FF för multitouchplattan. Det finns dock i senaste betan så tills nästa version borde det finnas officiellt stöd för detta.

Det här ska tydligen fixa det i alla program: http://wcrawford.org/2008/02/28/everytime-i-think-about-you-i...

Permalänk

Så har beställt en

MacBook 13-inch
2.0GHz Intel Core 2 Duo
Mini DisplayPort to VGA Adapter
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
Keyboard (local) & User's Guide (local)
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

Dock inte via hemsidan utan via ett företag som min arbetsgivare har som kontakt. Får se hur lång tid det tar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Verkar inte vara inbyggt stöd i FF för multitouchplattan. Det finns dock i senaste betan så tills nästa version borde det finnas officiellt stöd för detta.

Det här ska tydligen fixa det i alla program: http://wcrawford.org/2008/02/28/everytime-i-think-about-you-i...

Okej, vad bra att det är på gång i alla fall!

/Northrider,