Nya MacBook Modellerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
Nej va soft, det måste jag testa, är det meckigt?

Installera via bootcamp som vanligt så hittar parallells resp. fusion det av sig själv sen i stort sett.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
I inställningarna för trackpad kan du slå på "Dragging", då dubbelklickar man fast håller kvar andra klicket för att liksom "låsa" klicket så att det går att markera.
Tog en stund för mig att vänja mig men nu går det riktigt smidigt med det sättet.

Merci Beaucoup!

Visa signatur

I'm just a sweet transvestite from Transsexual, Transylvania.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med Sudden Motion Sensor i de nya macarna? hittar inget på deras hemsida nämligen =P

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cadiper
Någon som vet hur det är med Sudden Motion Sensor i de nya macarna? hittar inget på deras hemsida nämligen =P

SMS sitter även i de nya Macbookarna.

Läs gärna mer om SMS här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
SMS sitter även i de nya Macbookarna.

Läs gärna mer om SMS här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor

Ahh tack så mycket

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk
Medlem

football manager 2009 + nya macen = sant

Hallå mac-vänner, min gamla acer håller på å trilla sönder å samman, och behöver snarast en ny. Jag har fastnat för nya macbook (den vanliga, alltså inte pro) som heter: APPLE MACBOOK C2D 2.0 2GB/160 SD BT APX 13.3#, den verkar riktigt bra. allt verkar topp men jag är osäker på det här med om man kan lira spel på den. brinner oerhört för Football manager som nyligen släppt årets version, frågan är om man kan spela fm på den? det finns ngt slags grafikkort i macen men jag kan absolut ingenting om det.

Kan ngn hjälpa mig med denna fråga? ingen vinter utan fm - så är det bara!

Hittade kraven för FM09:
Processor: - Vista - 2.0GHz, XP - 1.4GHz
Minne: Vista - 1GB, XP - 512MB
Grafikkort - 128MB Nvidia FX 5900 Ultra, ATI Radeon 9800, Intel 82915G/82910GL eller bättre.

länk till macens prestanda: http://www.dustinhome.se/pd_5010195818.aspx

Permalänk
Medlem

Re: football manager 2009 + nya macen = sant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hj22ei
Hallå mac-vänner, min gamla acer håller på å trilla sönder å samman, och behöver snarast en ny. Jag har fastnat för nya macbook (den vanliga, alltså inte pro) som heter: APPLE MACBOOK C2D 2.0 2GB/160 SD BT APX 13.3#, den verkar riktigt bra. allt verkar topp men jag är osäker på det här med om man kan lira spel på den. brinner oerhört för Football manager som nyligen släppt årets version, frågan är om man kan spela fm på den? det finns ngt slags grafikkort i macen men jag kan absolut ingenting om det.

Kan ngn hjälpa mig med denna fråga? ingen vinter utan fm - så är det bara!

Hittade kraven för FM09:
Processor: - Vista - 2.0GHz, XP - 1.4GHz
Minne: Vista - 1GB, XP - 512MB
Grafikkort - 128MB Nvidia FX 5900 Ultra, ATI Radeon 9800, Intel 82915G/82910GL eller bättre.

länk till macens prestanda: http://www.dustinhome.se/pd_5010195818.aspx

Du kommer kunna spela FM09 på Macbooken

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Känner att jag behöver uppgradera till 4gb i min fina macbook alu.. Hur är det nu för tiden. Passar minnen från någon specifik tillverkare bättre än andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Känner att jag behöver uppgradera till 4gb i min fina macbook alu.. Hur är det nu för tiden. Passar minnen från någon specifik tillverkare bättre än andra?

Det spelar inte roll så länge du köper rätt modell, dvs. SO-DIMM DDR3 1066MHz. Corsair har haft Mac-märkta minnen (DDR2) som man kunde köpa om man ville känna sig extra säker.. har dock inte sett såna i DDR3-utformning ännu. Hur som helst, vilket märke som helst funkar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ni som nyligen köpt era macs, har ni köpt till försäkring? I så fall, genom Apple, eller från något annat håll?
Bör man köpa försäkringen? Är ju så fruktansvärt dyr!

Permalänk
Medlem

Ett tips. Köp försäkringen via ebay om du ska köpa. Gäller globalt så länge det är macbooks om jag inte fattat helt fel. Du kommer ner till kanske 1200:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Ett tips. Köp försäkringen via ebay om du ska köpa. Gäller globalt så länge det är macbooks om jag inte fattat helt fel. Du kommer ner till kanske 1200:-.

Jaha, så den försäkringen är inte bunden till datorn?

Permalänk
Medlem

Ja och nej. Du köper försäkringen och registrerar den till din dator.. Vilket man kan göra upp till ett år efter nyköpet av datorn.

Permalänk
Medlem

Ja och nej. Du köper försäkringen och registrerar den till din dator.. Vilket man kan göra upp till ett år efter nyköpet av datorn.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad tror ni om prisutvecklingen på DDR3-minnen?
Jag ska beställa en Macbook och då följer ju 2GB med.. Jag klarar mig tills vidare på 2GB, men 4GB ska definitivt i.. Är det värt att vänta med att stoppa i 4GB eller ska man köra på det direkt?
Jag menar DDR2-minnen är ju snorbilliga idag.. Hur lång tid tog det för dem att gå ner i pris?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tänker köpa en Pro om ett par veckor och funderar också på minnen. Med studentrabatt så blir Apple-minnen ca 100 kr billgare än 2x 2 GB från Komplett. Kommer troligtvis att vänta med att köpa minnen i någon månad.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Men ni som ska köpa minnena, ska ni bara köra OS X klarar ni väl er ett bra tag? Jag tänkte vänta tills om kanske ett halvår.. då lär ju priserna fallit en hel del?

Permalänk
Medlem

Jag tänker gå över så mycket som möjligt till OS X. Det finns dock några program som bara finns till Windows som jag kommer använda. Jag kommer att installera XP då jag tycker det fungerar bättre än Vista för mig.

Jag har kommit över 2 GB allokerat när jag haft flera minneskrävande program igång samtidigt, men jag hoppas att 2 GB räcker i någon eller några månader i alla fall.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Men då bör du ju klara dig ett bra tag på 2GB.. XP kräver ju inte så mycket...
Dock vet jag inte hur mycket som krävs för att köra t.ex Fusion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Men då bör du ju klara dig ett bra tag på 2GB.. XP kräver ju inte så mycket...
Dock vet jag inte hur mycket som krävs för att köra t.ex Fusion?

Ska du lira spel t.ex. behöver du ju med. Samt att kör du Fusion t.ex. kan du enkelt använda upp 2 Gb.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att Air kostar knappa 14 tusenlappar, varför denna prissänkning?
Dock tror jag att jag vill ha den bättre prestandan som kommer med MacBooken..

**edit**
Finns för närvarande någon eTicket ute? Har anmält mig till Apples eNews, men inte fått något mail..
Slänger nog iväg min beställning imorrn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Nu ser jag att Air kostar knappa 14 tusenlappar, varför denna prissänkning?
Dock tror jag att jag vill ha den bättre prestandan som kommer med MacBooken..

**edit**
Finns för närvarande någon eTicket ute? Har anmält mig till Apples eNews, men inte fått något mail..
Slänger nog iväg min beställning imorrn

Den kostar ju mer än 14000 på apple.se? Var har du sett den? Säker på att det inte är den äldre? Såg att vissa sålde den äldre för 13.800 nått.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Den kostar ju mer än 14000 på apple.se? Var har du sett den? Säker på att det inte är den äldre? Såg att vissa sålde den äldre för 13.800 nått.

Jaha sorry, visste inte att den var uppgraderad.. Det är på Macoteket, och det är den äldre.

***EDIT***

Så där!! Då har man slängt iväg en beställning på 2,4 GHz Macbook, utan vidare konfigurering.. Har externt minne, och köper mer RAM senare. Leveranstiden blev ju snabbare om man lät det vara. mellan 27e nov och 1a dec.
Nu ska jag väl iväg till Macoteket och köpa lite tillbehör bara.

Permalänk
Medlem

Vet någon om den ens finns kombot ctrl + shift i os x så att man kan markera ett ord, som i windows?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
Vet någon om den ens finns kombot ctrl + shift i os x så att man kan markera ett ord, som i windows?

alt + shift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ForseN
alt + shift

damn fattar inte att jag missade det thx iaf!!! har försökt å hitta den kombon blev nästan galen

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

coolt! beställt idag tisdag 25/11, beräknad leverans 27/11!
snabbt värre!

Hoppas det inte blir några förseningar bara..

Permalänk
Medlem

Då har jag fått min nya macbook.. Måste bara säga att den känns sjukt gedigen.. Grym kvalitetskänsla i chassit och skärmen är riktigt bra.
(Jag fick panel 9C8C)
Sjukt luft från min gamla macbookskärm..
Jag har dock en liten skramlande batterilucka jag med.. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det.. har inte pillat på det än för att se om det går att fixa till..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

jaha, jag har också fått hem macbooken. Apple är ju bara för bra. Wow!

Inget fel att antyda på, enda är väl att jag stör mig lite på att det inte verkar finnas något som behöver fixas i ordning när datorn sätts på. Uppdatera, installera och voila. Klart.
Nu ska jag bara lära mig trackpaden..

I'm happy!

Permalänk
Medlem

Måste tillägga igen att detta verkligen är den bästa mac som apple spottat ut.. Den är jävligt responsiv och snabb, och riktigt hög byggkvalitet. Okej, tangentbordet drar väl ner en aning samt batteriluckan som skramlar lite, men annars har jag verkligen inget att anmärka på.

Gillar den här ljussensorn som justerar ner ljusstyrkan när det är mörkt i rummet. Slipper man göra det själv

Beställde min den 25/11 och fick den idag den 27/11... Riktigt snabbt jobbat av Apple och UPS. UPS ringde till och med och frågade om jag var hemma innan han kom.. Gick riktigt smidigt!

Visa signatur