Min iBook G4 känns slö. Tips och trix sökes.

Permalänk
Medlem

Min iBook G4 känns slö. Tips och trix sökes.

Köpte mig en iBook G4 för några år sedan och jag tycker att den känns tämligen slö numera. Installerade om Mac OSX härom året och slängde i mer minne i den härom veckan. Problemet är att jag tycker att den känns seg när man till exempel surfar. Sidor som bygger på Flash är ruskigt sega och att till exempel spela poker i Svenska Spels webbpokerklient är det inte tal om.

Min första tanke var att det kanske är det inbyggda grafikkortet som drar ner prestandan. Det är ju inte mer än 32mb ram som är delat med ram-minnet.

Går det att öka tilldelningen av minne till grafikkortet? Jag har i dagsläget 1280mb ram så att öka tilldelningen om det är möjligt hade ju inte varit några konstigheter.

Det är en iBook G4 1,2ghz, 1280mb ram, 30gb hdd och ett radeon 9200 (om jag inte minns galet.)

Tips och trix för att minska segheten är välkommet.

Permalänk
Medlem

iBook har separat grafikkort som inte använder RAM-minnet.

Däremot är det tyvärr så att flash är totalt värdelöst på allt annat än Windows. Har du ännutill en klen iBook är det inte konstigt att det går lite trögt.

Permalänk
Medlem

Prova installera Flash 10 http://get.adobe.com/flashplayer/ - kan hjälpa mot prestandaproblem i flash.

Det kan även vara värt att köpa en ny hårddisk till datorn , det brukar göra en stor skillnad i äldre datorer (dock inte i Flash).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Installera ett flashblocker-plugin.

Permalänk
Medlem

Kanske man kan stänga av lite fancy saker i inställningarna till Flash. Det galna är att man inte kan göra det i datorn, utan man måste gå in på deras särskilda hemsida för att via den kunna ändra det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian