Permalänk
Medlem

lan på gång

Hej nu var det dags att sätta i hop ett lan innan jul tyckte jag och några grabbar.

Då är det så här att vi har en 24 ports dliink switch och en dator som router.
Sist vi lanade så fick vi inte i gång router programet som vi tankade ner (hette pfens tror jag) i alla fall då så bryggade vi bara nätverks korten i datorn genom windows så funkade det. Men då så laggade det massa på internet.
jag tror att vissa datorer tog allt av det nätet som fans.

Kan det va som min teori?

om nån Skulle kunna skriva en guide till pfens hur man konfigurera det och får det att funka.
Eller om det finns ett annat gratis program man kan använda så får ni gärna rek.
vi kommer va ca 18 st och har 24megabit internet.

ps skriv så man förstår har inte stor kunskap inom nätverk.

Mvh Erik:)

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Finns en guide för Pfsense som swec har skrivit. Det finns också en guide här i forumet som en användare har skrivit. Testa att söka ifall du inte redan har tittar på dem.

Permalänk
Medlem

Den använde jag första gången då fick jag det inte att funka som det skulle:(
måste gjort nåt fel.

men om jag skulle få i gång det är det bra att starta så delar han ut allt själv inga inställningar eller nåt`?

jag är just bara ute att den ska dela ut 20 ip och dela ut jämmt inter net så det inte laggar. Kan nån berätta hur man fixar det?

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Be dem som sitter på nätet att inte tanka så mycket!

Permalänk
Medlem

skaffa m0n0wall, dra igång traffic shape, samt välj "share bandwith equally on lan"

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III