Problem med HD4870 hjälp!

Permalänk
Medlem

Problem med HD4870 hjälp!

Hallå!

Har fått mina nya datorkomponenter, och har nu byggt ihop min dator. De här är de komponenter jag har använt:

PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 1GB

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB

Asus M3A79-T Deluxe, AMD 790FX+SB750

Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS

AMD Phenom X4 9950 Black Edition

Men det är nånting som är knas med grafikkortet, eller nått annat, för ofta när jag ska starta datorn så snurrar fläkten på grafikkortet just när jag trycker på datorn, och sedan stannar den. Likaså om jag håller in reset knappen så snurrar fläkten, och ibland så startar grafikkortet, men långt ifrån alltid. Däremot så brukar den gå igång direkt om man har ryckt batteriet eller flyttat på jumpern så BIOS har blivit återställt. Kan ju tilllägga att jag inte har klockat eller nått. Men när datorn väl går så fungerar den bra, har aldrig hängt sig eller dött.

Nu undrar jag förstås om det är nån som har nån aning om vad det kan vara?

Mvh// Mathz

Permalänk
Avstängd

Glapp i någon kabel? Dåligt BIOS? Testat med annat grafikkort?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Precis som P1nGviN så tycker jag själv att det låter som glapp i kabeln. Prova med ett annat grafikkort så gör det säkert susen!

Visa signatur

#1. Black Ops.
#2. Dragon Age 2.
#3. Heroes 3.

Permalänk
Avstängd

Om jag förstår dig rätt så är problemet att fläkten går upp i varv och inget annat. Är det några andra syptom?
Min fläkt på 4870 spinner också loss vid uppstart för att sedan vara väldigt tyst så den kan vara helt normalt.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

nää.... problemet är att den börjar snurra när man trycker på datorn, för att sedan efter typ en sekund stanna av helt, samma sak om man håller in reset-knappen...... ibland går den igång, och då är det inga problem..... jag har spelat lite crysis på kortet, och det fungerade skitbra..... och det där jag sa om återställa BIOS kan vi nog glömma, provade just, och det tog ett tag innan jag fick igång kortet.
Provade just med ett annat kort, och de startade utan problem

Permalänk

kolla om man kan ställa in fläktens inställningar i bios, av/på mm.
vet dock ej om funktionen finns.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

hmm....... Nu har jag provat de mesta som jag kan komma på, men utan resultat..... får väll bli att ringa till komplett på måndag då...... surt som fan när man har nya grejer...

God Jul

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med mitt grafikkort, sapphire HD4870 512MB.
Efter ungefär 1 minut så kommer det upp svarta små fyrkanter över hela skärmen och det slutar fungera.
Min fråga är om någon vet vad det kan vara? OBS händer bara i gta 4

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Medlem

Guden2: dåliga drivrutiner till grafikkortet.
Testa dessa om du har XP:
http://www.filehippo.com/download_ati_catalyst_xp/4779/

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

XabieL, detta är en mycket vanligt problem med just Sapphires version av HD4870 512MB. Jag har själv ett och har EXAKT samma problem som guden2, i exakt samma spel. Jag har suttit det senaste dygnet och försökt flasha mitt grafikkort som tydligen ska lösa problemen, men det har gått käpprakt åt skogen pga att programmet som ska formattera USB-minnet ej fungerar som det ska. Det är såååå irriterande. Men i alla fall så är jag ganska säker på att det inte är drivrutinsfel när det gäller just Sapphire HD4870 512MB

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
XabieL, detta är en mycket vanligt problem med just Sapphires version av HD4870 512MB. Jag har själv ett och har EXAKT samma problem som guden2, i exakt samma spel. Jag har suttit det senaste dygnet och försökt flasha mitt grafikkort som tydligen ska lösa problemen, men det har gått käpprakt åt skogen pga att programmet som ska formattera USB-minnet ej fungerar som det ska. Det är såååå irriterande. Men i alla fall så är jag ganska säker på att det inte är drivrutinsfel när det gäller just Sapphire HD4870 512MB

Tkr du ska skita i att flasha från usb minnet ? Du kan ju göra de inne i windows !

Det är ju piss enkelt. De har ja gjort med mitt iaf

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem

Jo jag försökte göra med ATIwinflash men när jag kör "run as administrator" och sätter igång det så försvinner bara programmet så fort som det startar. När jag startar utan "run as administrator" så startar den flasha men den går bara runt runt runt hade på den hela natten. Det kommer upp en ruta under också som påpekar att man måste köra run as administrator och det är väl den som blockar flashningen antar jag. Funderar GTA IV för dig? Haha jag är så sugen på att spela det.

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Avstängd

Du ska flasha i Windows 98 och inget annat

Ladda ner HP USB-format tools och windows 98 bootfiles.

Formatera NTFS och gör en DOS-startupdisk (med Win98 filerna).

Formatera

Starta om datorn och flasha i 98.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XabieL
Guden2: dåliga drivrutiner till grafikkortet.
Testa dessa om du har XP:
http://www.filehippo.com/download_ati_catalyst_xp/4779/

Har inte xp, har vista 32-bitar och catalyst 8.9. är det det som är felet tro?
Men jag tänkte vänta till onsdag då catalyst 8.12 kommer.

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Medlem

TAAACK PINGVIN! Nu funkade det ju att flasha, dock så får jag upp något bootsect när jag försöker boota windows igen men det är väl något annat problem:( Alltid dessa problem med datorer..

EDIT: Fixade det problemet och nu efter flashningen så har jag spelat GTA IV över 1h utan problem! Tidigare kunde jag spela 3 sekunder:P. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond