Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MinSko
Den här attityden är det mest underhållande med mac-användare. Psykologerna har ett namn för fenomenet, det kallas "Stockholmssyndromet", och är den psykologiska process som får många kidnappningsoffer att börja försvara sina kidnappare.

Tydligen är det så att vissa människor inte kan leva med den psykologiska pressen det innebär att erkänna att något man saknar makt att förändra är dåligt. För att må bättre redigerar de hellre sin verklighetsuppfattning så att det dåliga blir bra, och svart blir vitt. Kidnapparna är schysta killar egentligen, säger de. Visst, de gör något dåligt, men det är bara för att de kämpar för en god sak.

Mac-användare är nästan alltid sådana. Apple can do no wrong.

Förklaringen är enkel. När man väl bestämt sig för att hålla sig till mac (vanligen för att man inte står ut med något av OS-alternativen), har man inget val annat än att köpa Apples hårdvara. Om man då skulle erkänna att denna är behäftad med fel, om än aldrig så blygsamma, skulle man vara tvungen att leva med en känsla av maktlöshet. Denna maktlöshet är SANN, dvs. felet finns faktiskt där, och du har faktiskt inte makt att göra något åt det. Du måste alltså lära dig att leva med felet, på det ena eller andra sättet. Det finns ingen sätt att undvika detta dilemma.

Okej..? Vad bra att du kan applicera en stereotyp på en grupp människor du inte har någon som helst aning om. BRA GJORT! Internetpsykologi när den är som bäst. Var i mitt inlägg hittade du att jag INTE stör mig på kanten? Var hittar du mitt stockholmssyndrom? Stoppa tillbaks dom där du hittade dom iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kultism var min gissning

Då tycker jag du ska hålla dig till att det är din gissning och inte ha det som din egen lilla sanning och rättesnöre - för det är att bygga fantaslott av en hönsfjäder.

Jag anser kommentaren "Äh..." summerar mina upplevelser av kanten på nya alubooken efter att ha provat den lite och sedan läst om folk som känner farhågor. Och det var ju det tråden började med så svaret borde vara högst relevant - förutom för viss typ av tokigt folk som har en fantasi som skenar iväg som en amfetaminpåverkad häst i sken med eld i baken...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Roligt att se att folk faktiskt tar illa upp av det MinSko skrivit.

Jag såg det mer som en rolig grej. Satt och skrattade i många minuter

Antar att vissa personer känner sig träffade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Roligt att se att folk faktiskt tar illa upp av det MinSko skrivit.

Jag såg det mer som en rolig grej. Satt och skrattade i många minuter

Antar att vissa personer känner sig träffade

Nej jag blir irriterad av hans pretantiösa långdragna pseudopsykologiska svammel.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

Efter ha arbetat med macbooken jag fick idag kan jag säga att jag inte märker av kanten det minsta.

Permalänk
Medlem

Har kör med min macbook unibody i flera veckor nu och det är inga problem alls med mina iPlasters på handlederna

Btw mycket underhållande tråd!

Permalänk
Medlem

Den senaste modellen av MacBook har inte lika vass kant som plastbooken har. Dock störde jag mig inte på att plastbooken hade en vass kant efter någon dag, det är mest en vanesak, den känns vass först men man vänjer sig fort, tänkte aldrig mer på att den var vass efter någon dag.

Permalänk
Medlem

Kanten är väl inte så farlig? det man är orolig för är att kanten slits och får fula märken...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

hehe, skär upp handlederna? :D:D mina är då intakta efter två års användande av min macbook har inte ens reflekterat över att det är en skarp kant, tror att jag inte ens rör den när jag har händerna på tangentbordet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det var tamejfan det roligaste jag läst på ett tag. MinSko, du har lyckats producera humor

Ännu roligare blir det när folk tar illa upp

Jag blev själv lite misstänksam när ett inlägg plötsligt sträcker sig över hela skärmen. Visst kan man kalla det pretentiöst. Jag kallar det ambitiöst och jävligt kul.
Bra jobbat!

Är inte själv Mac-användare (håller mig uppdaterad om vad som händer på "the dark side" ), men jag måste tillägga att vassa kanter har jag på min HP laptop också. Ju längre stund man sitter, desto värre blir det. Men så kan det ju bli med bordskanter och musmattor som är för långt från bordskanten t.ex.

Permalänk
Musikälskare

MinSko är min hjälte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är så sällan riktigt humor humor kommer fram här!
Fint att det kan komma ett snäpp över "KÖP EN DILLDO ÅT HENE"

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

... mycket text ...
<b0bzor!> Försöker ge sken av att svara ärligt på frågan. För att vinna sympati erkänner han först att felet existerar, men poängteras genast att felet inte är något problem trots allt. Han fortsätter sedan på den inslagna vägen i föregående inlägg, genom att inte endast bekräfta att de som upplever ett problem är gnällspikar, utan även bygga på anklagelsen med att de troligen lider av andra personliga brister också. De äter för lite vitaminer, säger han.

Detta är mycket kreativt! Kulter brukar alltid anklaga sin fiende för att vara dum, lat, ful, ondsint osv. Detta är välbeprövade klassiker. Men att antyda andlig ofullkomlighet genom att säga att någon äter för lite vitaminer är genialt nyskapande i kultbranchen!

Sedan avslutar han som pricken över i med att förlöjliga fienden ytterligare, genom att hävda att vem som helst kan fixa problemet själv med en fil. Den som inte vill göra detta är alltså antingen lat eller inkompetent. I vilket fall som helst är hans synpunkter inte värda att lyssna på.

(Signal för kultledaren, denna medlem är extremt skicklig i subtil verbal manipulation, och kan till och med vara en kandidat till efterträdare så småningom.)

<b0bzor!> Lägger sin ansenliga vikt bakom det sista påståendet. En vanesak är vad det är. Memorera noga denna programmering: Det är en vanesak.

... mycket text ...

Mycket intressant inlägg och en annorlunda syn på det hela. Jag anser dock att du tar det hela på för lite stort allvar, jag skämtade lite för att jag personligen inte är så känslig för såna här saker. Även om jag håller med om att kanten i denna frågan är vassare än många andra kanter så är det inget problem i mina ögon.

Jag anklagar inte min "fiende" för saker egentligen, i alla fall inte med någon allvarlig tanke bakom. När det passar i sammanhanget och ger saker och ting en "roligt twist" så kan jag säga såna här saker, som i detta fallet. Gäller både uttalandet om vitaminer och filandet. Jag anser inte att man är mindre kompetent eller lat för att man inte fixar saker själv, alla är olika bra på olika saker. Jag kan tänka mig att betala någon för att renovera mitt hem eller laga min bil medans jag gärna fixar dator- eller elektronik-lösningar själv. Tvärt om så finns det människor som låter andra göra det som de inte kan men som och andra sidan kanske kan renovera ett hus eller laga en bil. Alla har sin plats och man är inte mindre värd för att man inte kan fixa saker själv. Återigen, se det oseriösa i uttalandet. Dessutom är det väl inte särskillt smart att kalla folk för kultanhängare som "ser ner på andra"? Du ser ju uppenbarligen ner på folk som försvarar sina val. Aningens hyckleri där.

Det kvittar egentligen hur mycket "kultprogrammering" det handlar om så är faktiskt det mesta vi människor gör/står ut med en vanesak, vi är sådana och kommer förmodligen vara så lång tid fram över. Människan har anpassat sig många gånger genom åren.

Tycker dock att du drar alla över en kant och att likna Mac-användare vid kultanhängare är lite väl drastiskt måste jag säga. Det finns precis samma typer utav folk i andra "läger" som t.ex. Windows- eller Linux-användare, de utövar samma typ av argument och uttalandaen som många i t.ex. denna tråden. Det är bara till att bläddra runt i lite trådar här på Apple-delen utav forumet för att hitta folk som går in och "rantar" om att Mac-användare är trögfattat folk som bara vill ha en enkel och snygg dator. Tyvärr är det så. Anser du att någon som förespråkar t.ex. Volvo eller kanske Burger King också är en form utav kultanghängare om de säger att Saab-folk inte fattar något eller att McDonalds pomme frites är sunkiga?

Som en sidnotis så kan jag påpeka att jag faktiskt tycker att Apple är ett ganska ont företag som sysslar med en hel del vendor-lockin och andra fulknep som de kan göra för att dom sitter i den situationen som de faktiskt gör. Dock gör Apple en väsentlig skillnad mot t.ex. Microsoft - de gör något som jag faktiskt är nöjd med, något som fungerar som jag vill och har funktioner som passar mig. Självklart så kan inte allting fungera perfekt och det finns nackdelar med att vara Mac-användare, men jag personligen hittar fler fördelar än nackdelar för tillfället. Det är möjligt att detta ändras igen och att t.ex. Linux växer upp och blir moget för konsumenter, jag är inte den som är fast "bara för att". Jag använder trots allt Windows, Red Hat, Solaris (mer sällan), Ubuntu och Mac OSX i princip dagligen då jag jobbar med de första och kör Ubuntu, OSX hemma, jag trivs i det mesta även om jag saknar vissa funktioner på vissa ställen.

Nu blev mitt inlägg mycket längre än vad jag från början tänkt.. men men.

Piece out!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Jag tror snarare att det var han som skämtade och du som tog det på för stort allvar (om man ska gå efter längden på ditt svar)...

Permalänk
Medlem

Inga problem alls på min macbook med aluskal.. Aldrig ens noterat över kanten på den. Man skär verkligen inte upp några handleder på den iaf

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Jag tror snarare att det var han som skämtade och du som tog det på för stort allvar (om man ska gå efter längden på ditt svar)...

Jo det är i och för sig möjligt, men eftersom han gjorde mer personpåhopp och andra "roligheter" än vad någon annan egentligen gjorde så tyckte jag faktiskt att ganska kränkande uttalanden även om jag håller med om att det var ganska komiskt skrivit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Inga problem alls på min macbook med aluskal.. Aldrig ens noterat över kanten på den. Man skär verkligen inte upp några handleder på den iaf

Word. Hade jag inte hört/sett sådana här diskussioner så hade jag nog aldrig tänkt på saken.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Efter att ha använt både den plastbooken och min nya aluminumbook så står det klart för mig att plastkanten känndes "störig" och vass till skillnad från aluminium som jag inte tänker på.

Plastkanten kunde dessutom spricka och på så sätt skapa ännu mer "störningar".