Någon som har erfarenhet av HP-PA / HP-UX och 3D?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av HP-PA / HP-UX och 3D?

Hej, hej!

Är det någon här som har använt HP's PA arkitektur och HP-UX (HP's UNIX variant)?

Jag är nyfiken på de här lite ovanliga systemen. Har förstått att HP-UX är i princip omöjligt att få tag på, så om man inte får tag på en maskin med HP-UX förinstallerat, så får man ta och köra Linux eller BSD.
Detta leder mig till huvudfrågan; hur är det med 3D-accelerationsstöd under Linux? Googlade lite och hittade några pressreleaser om att HP hade annonserat Linux-stöd för fx5/fx10 grafikkorten. Är det här något som gemene man har tillgång till kanske?

Jag hoppas på att kunna dra igång ett system med ett fx10 pro grafikkort och kanske få igång blender eller nått annat kul program under Linux. Är detta en omöjlighet?

tack för svar! / s2f

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på en del med PA-Risc och tipset är nog att försöka köpa HP-UX-skivor via typ Ebay.
Licenserna är speciella då de inte kommer med skivorna, utan med själva maskinen. Var ett tag sedan
jag höll på med linux under PA-arkitekturen men skulle gissa på att 3d-stödet är okej, men kanske inte
lika bra som under HPUX.

Permalänk
Medlem

Låter bökigt det där... tror inte det blir nått av för min del. Skivor på ebay var dyrt! Fortfarande lite sugen dock, men hårdvaran är ju inte direkt någon nätt liten sak, och jag har ingen direkt användning av den förutom för att stilla min nyfikenhet och nördighet.

Synd, eftersom maskinen jag tänkte köpa verkar vara ett riktigt kap; PA-8700+ processor, 3gb RAM, fx10 pro grafik och diskar för 995:-. Tips till den intresserade: finns på blocket!