Val av märke på Nvidia 260?

Permalänk
Medlem

Val av märke på Nvidia 260?

Hej,
Jag som alltid varit ett ASUS fan vill gärna höra vad andra tycker. Jag har själv ingen aning om ASUS är bland de bättre eller sämre, men jag har alltid köpt moderkort samt grafikkort från denna tillverkare och har alltid varit nöjd.

Nu har jag skaffat ett ASUS P5Q Pro moderkort och nästa investering är ett Nvidia GTX 260 grafikkort, då är frågan vilket märke man skall gå på. Jag jag fortsätta min trend eller ska jag gå mot något annat?

Finns ju en uppsjö, ASUS, Gigabyte, MSI, XFX, Gainward osv...

Detta är med tanke på support, kvalitet, ljudnivå, värme & kyla, garantier osv...

Permalänk
Avstängd

Ska du ha ett GTX260 är det 216-modellen du ska titta på. Gigabytes variant kostar från 2800kr och uppåt - övriga 216 är dyrare (3000kr och uppåt). Om du inte vill lägga ut 2800kr + frakt.

Nu säger jag det som alla andra säger (och som Nvidia-folk inte gillar):

Köp ett HD4870 från Powercolor istället, det är en riktigt sweet deal:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=332480

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ska du ha ett GTX260 är det 216-modellen du ska titta på. Gigabytes variant kostar från 2800kr och uppåt - övriga 216 är dyrare (3000kr och uppåt). Om du inte vill lägga ut 2800kr + frakt.

Nu säger jag det som alla andra säger (och som Nvidia-folk inte gillar):

Köp ett HD4870 från Powercolor istället, det är en riktigt sweet deal:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=332480

Vad är det som är sweat deal då?
Pris, prestanda?

Har hört att det blir mycket varmare än ett nvidia kort samt att ati har problem med drivare?

Permalänk
Medlem

EVGA gör dom bästa nVIDIA korten, kolla: http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=GTX%20260%20EVGA&bn=10...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Mina favoriter är Gainward och EVGA.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Vad är det som är sweat deal då?
Pris, prestanda?

Har hört att det blir mycket varmare än ett nvidia kort samt att ati har problem med drivare?

HD4870 från Powercolor har en relativt bra kylare och verkar stabilt.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Vad är det som är sweat deal då?
Pris, prestanda?

Har hört att det blir mycket varmare än ett nvidia kort samt att ati har problem med drivare?

HD4870 är betydligt mer prisvärt. Man kan tycka att det är många som har problem, men det är oftast "skit bakom spakarna". Många har gått över från Nvidia till ATI, och är inte vana vid drivrutiner osv. Sen måste man tänka på att ju fler som köper ett grafikkort, desto fler problem läser man om på forum!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Vad är det som är sweat deal då?
Pris, prestanda?

Har hört att det blir mycket varmare än ett nvidia kort samt att ati har problem med drivare?

Mycket mer fps per krona.

Sen är de varma med referenskylaren, Powercolor har en egen - mer effektiv - kylare.

Jag har inte haft några drivarproblem än så länge iaf (om man bortser från lite småbråk med 8.8-rutinen när HD48 precis släppts).

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

men låter inte PCS varianten en hel del? står så lite här o var men jag vet inte.

i övrigt kan jag väll hålla med om att du får mer för pengarna om du köper ett 4870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordmax
men låter inte PCS varianten en hel del? står så lite här o var men jag vet inte.

Varvtalet på fläkten kan sänkas i CCC tills man hittar en bra balans mellan temperatur och ljudnivå.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Vad är det som är sweat deal då?
Pris, prestanda?

Har hört att det blir mycket varmare än ett nvidia kort samt att ati har problem med drivare?

Sett till pris och prestanda är HD4870 bäst. För att slå det med några % i snitt måste du upp på ett GTX 260 med 216 shaders men då kostar det som sagt 700kr mer och det är det absolut inte värt.
Pixmania har ett riktigt bra erbjudande på Sapphires kort med en bra kylare
http://www.pixmania.com/se/se/1344930/art/sapphire-technology...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Vad är det som är sweat deal då?
Pris, prestanda?

Har hört att det blir mycket varmare än ett nvidia kort samt att ati har problem med drivare?

Knappast.Värmeproblemet är en myt som nvidiaägare gärna talar högt om hela tiden.Men det finns inga värmeproblem,många 48XX kort idlar runt 70-80 grader och går upp till runt 85-90 vid full load och då är ändå alla 48XX speccade att klara runt 110 grader innan dom kraschar.Så tro inte på några hjärnspöken och rena fantasier som folk gnäller om innan du har testat ett av 48XX korten själv,nämnde jag att mitt powercolor 4870X2 inte ens hörs när jag lastar på fullt med call of duty 4 i maximum settings i 1920x1440 upplösning?
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Sett till pris och prestanda är HD4870 bäst. För att slå det med några % i snitt måste du upp på ett GTX 260 med 216 shaders men då kostar det som sagt 700kr mer och det är det absolut inte värt.
Pixmania har ett riktigt bra erbjudande på Sapphires kort med en bra kylare
http://www.pixmania.com/se/se/1344930/art/sapphire-technology...

Samma "bra" kylare som på 4850X2 är "extremely load and distracting" enligt recensionen. Förvisso bara en fläkt men lär inte vara någon höjdare ändå. Sen ska man inte handla av pixmania.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
nämnde jag att mitt powercolor 4870X2 inte ens hörs när jag lastar på fullt med call of duty 4 i maximum settings i 1920x1440 upplösning?

Du glömde nämnde att du har problem med hörseln om du vill få det till att 4870X2 är tyst under full belastning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Knappast.Värmeproblemet är en myt som nvidiaägare gärna talar högt om hela tiden.Men det finns inga värmeproblem,många 48XX kort idlar runt 70-80 grader och går upp till runt 85-90 vid full load och då är ändå alla 48XX speccade att klara runt 110 grader innan dom kraschar.Så tro inte på några hjärnspöken och rena fantasier som folk gnäller om innan du har testat ett av 48XX korten själv,nämnde jag att mitt powercolor 4870X2 inte ens hörs när jag lastar på fullt med call of duty 4 i maximum settings i 1920x1440 upplösning?
MvH albanen

fast jag tycker nog att det är så oftas att ATI har sämre kylare på sina kort som tenderar mer värme och högre ljud dock är det ju inget problem direkt går ju ganska smidigt att byta ut fläkten.

ska väl tilläggas att Nvidia har en del såna kort oxå typ 8800gt som jag själv sitter på men det är inte lika vanligt hos Nvidia som hos ATI.

Permalänk
Avstängd

Självklart byter man fläkten om man inte gillar ljud - det finns inga knäpptysta stock-kylare (utom passiva då).

En Accelero S1 + en 120mm-fläkt gör kortet väldigt svalt och helt tyst - för under 300kr.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Lyssna på pingvin.

Alla grafikkort i den här klassen låter, men det är bara när du spelar. Även 4870 i original var det tystaste kortet i 4xxx serien. Det går självklart inte att jämföra med när samma kylning skall kyla två processorer samtidigt - mfm.

Inga problem med drivrutiner här.
Inga problem med ljudet här heller, precis som Alban.
Inga problem med hörseln heller.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Samma "bra" kylare som på 4850X2 är "extremely load and distracting" enligt recensionen. Förvisso bara en fläkt men lär inte vara någon höjdare ändå. Sen ska man inte handla av pixmania.

Läs en test med kortet i fråga istället för att vräka ur dig ogrundad fakta.

"The usage of VaporX technology also was a great addition to the cooling solution of the HD4870 Toxic, as it was able to keep the temperatures in check and allowed for quieter operation while it was idling as well as when it was under full load"
http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd4870toxic/...

"in the case of our test system it wasn't particularly notable over the general noise level of the machine."
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Har Pixmania extremt bra pris på något så tvekar jag inte att köpa därifrån, är vissa som haft lite krångel vid returärenden men det brukar lösa sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Hej,
Jag som alltid varit ett ASUS fan vill gärna höra vad andra tycker. Jag har själv ingen aning om ASUS är bland de bättre eller sämre, men jag har alltid köpt moderkort samt grafikkort från denna tillverkare och har alltid varit nöjd.

Nu har jag skaffat ett ASUS P5Q Pro moderkort och nästa investering är ett Nvidia GTX 260 grafikkort, då är frågan vilket märke man skall gå på. Jag jag fortsätta min trend eller ska jag gå mot något annat?

Finns ju en uppsjö, ASUS, Gigabyte, MSI, XFX, Gainward osv...

Detta är med tanke på support, kvalitet, ljudnivå, värme & kyla, garantier osv...

Så vitt jag vet så tillverkar tyvärr ännu ASUS bara GTX 260 med 192 SP ännu.
Dock så finns de andra riktigt bra tillverkar, men billigast GTX 260 med 216 SP är från Gigabyte. En alldeles utmärkt tillverkare av både moderkort och grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Så XFX 260 på dustinhome kanske är den nya 216 SP versionen?