Datorbutikens kunder blir utan pengar

Permalänk
Melding Plague

Datorbutikens kunder blir utan pengar

Pengarna från Datorbutikens konkursbo kommer inte att räcka till för att ersätta vanliga kunder, informerar konkursförvaltaren om.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No shit. Det är sällan det blir pengar över åt konsumenterna efter en konkurs.

Permalänk
Medlem

Hade någon förväntat sig något annat?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller att det var särskilt många som hade förväntat sig en annan utgång...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Hade någon förväntat sig något annat?

Nej.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Nu ska ni inte gnälla över detta gott folk , ta lärdom i stället.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Helt seriöst igentligen. Vem ska stå till svars för något sånt här. Om jag t.ex handlat för 14 000 kr och förlorar dem. Det är inget man bara accepterar. Vem ska ersätta mig. Man kan se på det som stöld eller bedrägeri. Man måste väl ha något slags skydd som kund.

Permalänk
Medlem

Trist. Där jag plockade ihop min första hembyggda dator 1999. De hade ett rätt bra webbformulär för det där, som höll reda på kostnaden medan man plockade. Tråkigt att inte andra tagit upp det.

Permalänk
Medlem

Hur och varför förbetalar man om inte med kreditkort?
Känns som en otrolig minioritet som sysslar med sådan förbetalning, kan ju knappt vara en handfull?

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Har inte köpt något hos datorbutiken på många år, då de helt enkelt inte varit bra på många år.

Känns därför inte så konstigt att de gick i konkurs. Däremot kan man undra vad de som köpte saker hos dem tänkte, då priser/leveranshastigheter/support var så dåligt.

* trallar på deras irriterande låt.... hmmmhmhm.... datorbutiken.com*

Permalänk

Jaha för mig som betlar med visa bankkort så är det kört då. Fan känns ju inte kul men va fan kan man göra åt saken.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det känns som att ifall det hade blivit pengar över, så borde ekonomin varit i sin ordnig och en konkurs inte varigt nödvändig.

Men det är ju tråkigt att konsumenterna alltid kommer i sista hand men det är ju så det får bli.

Själv tycker jag att det är ens egen uppgift och kolla upp vem man handlar av.

Personligen förskottsbetalar jag aldrig nått dyrt för att spara in dom där sista kronorna på förskottsbetalning eller fraktkostnader eller fakturaavgifter osv.
Och om jag förskottsbetalar så ser jag till att det alltid är en 3e part med i bilden som kan ta smällen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Man kan se på det som stöld eller bedrägeri.

Ja, det kan man. Kruxet är att den som har bedragit dig/andra var en juridisk person, som har upphört att existera i o m konkursen. Det är det som är det fina med ett aktiebolag...

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Läste nånstans att nån betalat en dator på 11.000kr i förskott.
Tycker man borde känna till vilka risker det finns med förskottsbetalning.

Självklart finns det risker men allt.

Sen har ju DB aldrig haft mycket på lager därför har inte jag handlat där så ofta nu för tiden.
Har dom bara saker på lager i det nya DB som kommer så ska det gå bra.
Kan tänka mig och handla där då dom brukar vara biliga på saker mot tex komplett.
Fast dags och göra bonussystemet lite mer attraktivt kanske, Dubbel bonus kanske....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Läste nånstans att nån betalat en dator på 11.000kr i förskott.
Tycker man borde känna till vilka risker det finns med förskottsbetalning.

Jag förstår inte sånt här.
Varför inte postförskott eller kort ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Känns ju lite surt att dom inet kommer fåtebax sina pengar.

Fan amn blir ju arg för dom som blir utan sina pengar, T.ex dom som har sparat sin månads peng för att köpa dator och nu är dom av med allt, men vist det är rikser man tar när man betalar förskott, men det är ju surt som fan. och FD cehfen borde man ju fan krama som bara la ner sikten, okej nu sak ja inte vara sådan, han hade ju säkert anledning men ändå man blir ju bra förbannad, har ju itne handlat mkt där då ja tyckte att dom aldrig hade saker på lager och att man fick vänta innan dom fick det!

MVH

Citat:

Redigerad av MaLo: undvik att hota människor även om du inte menar det!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Varför är man så dum att man nånsin förskottsbetalar, oavsett vad man handlar och vart man handlar ifrån?
Absolut ingen kritik till de drabbade kunderna, men det är rätt känt att det inte direkt är det smartaste att förskottsbetala, skulle aldrig falla en själv i tanken.
Vill man köpa nånting betalar man smartast via faktura, brukar väl vara 14 dagar och uppåt, om detta ej är möjligt får man väl tänka till lite och vänta tills lönen kommer.
Klart att man kan behöva impulshandla nånting, men då ska man också vara medveten om att detta betalningsalternativ knappast är det smartaste.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De borde införa större kontroller på företag så att konsumenter vet hur företaget ligger till ekonomiskt. Visst finns soliditet på de flesta via prisjakt, men soliditet är ett värdelöst mått då ett företag kan vara på gränsen till konskurs och frotfarande ha en lysande soliditet!

Dags att tvinga företag lägga upp sin kassalikviditet så man kan se hur det egentligen ligger till?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Betalar man via visa kan man göra en reklamation till sin bank som sen skickar det vidare till visa och ibland får man pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. De skulle bryta mot lagen ifall de började betala ut till sina kunder innan stat och kreditinstitut.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Hur och varför förbetalar man om inte med kreditkort?
Känns som en otrolig minioritet som sysslar med sådan förbetalning, kan ju knappt vara en handfull?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jag förstår inte sånt här.
Varför inte postförskott eller kort ?

Jag tror ni har missuppfattat det här hur många av er handlar mer ett riktigt kreditkort och använder krediten? Hur många har ens ett kreditkort? Jag har det då inte, jag har ett visa kort som inte är kredit utan kopplat till ett bankkonto som pengarna dras från direkt och det tror jag är det som majoriteten här har.

För att klargöra: "Vanliga" visa/mastercard/... som är bankkort räknas inte som kreditkort och räknas således in bland dem som har förskottsbetalat.

Dock måste jag fråga en sak, är det inte så att pengar inte brukas dras från konton förrän sakerna har skickat och bara ligger som reserverade undertiden?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Varför är man så dum att man nånsin förskottsbetalar, oavsett vad man handlar och vart man handlar ifrån?
Absolut ingen kritik till de drabbade kunderna, men det är rätt känt att det inte direkt är det smartaste att förskottsbetala, skulle aldrig falla en själv i tanken.
Vill man köpa nånting betalar man smartast via faktura, brukar väl vara 14 dagar och uppåt, om detta ej är möjligt får man väl tänka till lite och vänta tills lönen kommer.
Klart att man kan behöva impulshandla nånting, men då ska man också vara medveten om att detta betalningsalternativ knappast är det smartaste.

Förskottsbetalning är ett smart sätt och slippa postförskottavgift m.m.
Kunderna kan väl knappast "få skylla sig sjäv" idiot, dom har väl inte en aning om att sveriges största datorhandlare hade problem med ekonomin.
Knappast så att datorbutiken gick ut med ett pressmedelande och meddelade samtliga kunder att "nu är det bäst ni beställer mot fraktura eller postförskott för vi kanske går i konkurs".

Sen for the record så sålde inte datorbutiken saker emot fraktura som tex creatix.se osv.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

4000kr*konkurs=0kr

Beställde ett grafikkort, och nu kommer dommen att man förlorat alla pengar. Vilken lagom julklapp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Dock måste jag fråga en sak, är det inte så att pengar inte brukas dras från konton förrän sakerna har skickat och bara ligger som reserverade undertiden?

Det *borde* vara så ja, men det finns många som inte agerar så..
Webhallen t.ex. drar pengarna omgående, oavsett lagerstatus.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

VARFÖR, säg mig VARFÖR folk är så J*vla idiotiska och köper grejer från datorbutiken, när de:

1. Inte har någonting i lager
2. Usel support
3. DYRT
4. Ja man har ju hört folk klaga på dem

Jag har inte handlat där på ett år av orsakerna ovan. Och att man i ett sånt läge också direktbetalar, otroligt.

Permalänk
Medlem

Inte så otippat direkt.

Jag förstår dock inte hur man tänker när man slänger iväg tusentals kronor i förskottsbetalning om jag ska vara ärlig.
Faktura på 10-14 dagar har ju de flesta butiker. Annars så är ju postförskott ett alternativ, med en kostnad på 60-70:-, bara dumsnålt att inte använda sig av det.
Men givetvis tråkigt för de som förlorat sina pengar.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Oj va förvånad man blir.. med så stora skulder och så många som handla in i det sista.. riktigt tråkigt för er alla som inte får något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
VARFÖR, säg mig VARFÖR folk är så J*vla idiotiska och köper grejer från datorbutiken, när de:

1. Inte har någonting i lager
2. Usel support
3. DYRT
4. Ja man har ju hört folk klaga på dem

Jag har inte handlat där på ett år av orsakerna ovan. Och att man i ett sånt läge också direktbetalar, otroligt.

Datorbutiken var en av de billigare ställena att köpa datorkomopnänter på?

Att betala i förskott när man vet att det går dåligt för ett företag så borde man kanske tänka om?
Själv betalar jag väldigt sällan förskott när jag "e-shoppar".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Förskottsbetalning är ett smart sätt och slippa postförskottavgift m.m.
Kunderna kan väl knappast "få skylla sig sjäv" idiot, dom har väl inte en aning om att sveriges största datorhandlare hade problem med ekonomin.
Knappast så att datorbutiken gick ut med ett pressmedelande och meddelade samtliga kunder att "nu är det bäst ni beställer mot fraktura eller postförskott för vi kanske går i konkurs".

Sen for the record så sålde inte datorbutiken saker emot fraktura som tex creatix.se osv.

Ungefär lika smart som att springa ut på ett övergångsställe utan att se sig för eftersom bilarna enligt lag ska stanna , det är ett onödigt riskbeteende . Använd postförskott FFS då rör det er inte ryggen om paketen slarvas bort av posten eller kidnappas av utomjordingar , konstigt att vissa anser sig vara så fattiga att dom inte har råd med postförskotten men att skicka iväg tusentals kronor i förskott det går bra.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phyt0N
Datorbutiken var en av de billigare ställena att köpa datorkomopnänter på?

Att betala i förskott när man vet att det går dåligt för ett företag så borde man kanske tänka om?
Själv betalar jag väldigt sällan förskott när jag "e-shoppar".

Jag tycker inte det, inte när man jämför med dustin/inet/alina. Dessutom så BLIR det mycket dyrare, om man tex ska köpa en dator så har de inte alla grejer i lager. Det är en stor faktor.