Datorbutikens kunder blir utan pengar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag är en "militant" postförskottare!

Jag skulle aldrig betala för något som man inte har i handen...

Då är vi två.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

förlorade faktiskt inga pengar & stort plus att jag hann utnyttja mina poäng för en intel termosmugg =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Bogey - Jodå, nya datorbutiken.com med Niklas Sandgren vid rodret vet definitivt vad som är bra för verksamheten, för kunderna, och för varumärket datorbutiken.com, och en stor del ligger i ett fokus på låga kostnader, kundnytta, och både kort- och långsiktig lönsamhet.

I detta nya koncept får det inte plats några dyra lokalhyror, butikslokaler eller annat som inte direkt kommer kunderna till del i någon form - vanligtvis i form av lägre priser.

Niklas Sandgren som förestår det nya datorbutiken.com har uttalat sig i flera sammanhang kring var har anser det hela gått snett, och ord han använder ofta är "kundnytta" och "kundfokus".

Du kommer dock inte undan mig så enkelt som du tror... Jag känner starkt för verksamheten och "mina" kunder och tror benhårt på Niklas koncept "Back to Basic", och kommer att erbjuda mitt stöd för detta nya koncept "pro bono" tills vidare, eller tills Niklas tycker jag blir för "dryg"

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Avstängd

DBMannen-

Var ska det nya Datorbutiken ha sitt lager? Är det samma lokaler som förra?
Ska det vara ett eget lager eller allt ifrån CapTech?

Permalänk

Ska bli skit intressant när nya DB drar igång!!
Kanske har dom bra erbjudanden från början för att få igång det hela.

Radeon 4870 för 1799kr haha

Ska bli spännande och surfa runt på deras sida och se priserna på saker.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

En fråga man kan ställa sig är ju varför folk är så förbaskat naivt blåögda och väljer att betala i förskott? O.o

Skulle aldrig falla mig in o göra det.

Permalänk

Ni som säger att vi kunder som betalat i förskott kan "skylla oss själva"...har ni ens någon aning om vad ni pratar om?

Hur skulle ni göra om ni förlorade 28 000 på ett förskottköp hos just datorbutiken.com?!

Jag är själv där nu och lär aldrig se de här pengarna, jag får visserligen ta konsekvenserna av det och se till att beställa allt på postförskott numera men ni kan väl åtminstone komma med nåt bättre än "ÄGDA!" eller "Skyll er själva för fan".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
En fråga man kan ställa sig är ju varför folk är så förbaskat naivt blåögda och väljer att betala i förskott? O.o

Skulle aldrig falla mig in o göra det.

Kan vara så att de annars gör av med alla sina pengar och har inga kvar när varorna kommer fram.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Nej åt helvete med denna tjuverksamhet. Vill inte se det namnet dyka upp igen. Andra former.....? Det skiter jag i, har man blåst personer medvetet ska allt som har med namnet db försvinna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jag förstår inte sånt här.
Varför inte postförskott eller kort ?

Postförskott är bra, visst men det finns ju dom som hällre "sparar pengarna"

Grejen är att man måste betalt med KREDITKORT för att få tillbaks av banken, och kredit = ränta så det gör inte alla sörru.

Permalänk
Avstängd

Det enda man stör sig på är besserwissernas kommentarer när andra har förlorat sina besparingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Nej åt helvete med denna tjuverksamhet. Vill inte se det namnet dyka upp igen. Andra former.....? Det skiter jag i, har man blåst personer medvetet ska allt som har med namnet db försvinna.

När du förstår hur det fungerar med konkurser är du välkommen tillbaka.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker synd om dom som torskat stålar, dock så andades hela verksamheten konkurs redan för någon månad sedan om man läste litegranna om vad som var på gång, det var ju rätt uppenbart och bland annat av det skälet har jag inte handlat något alls av db på ett tag. Man lär sig av sina misstag sade nån vis man säkert för länge sedan.

Till nya DB, en stor orsak till att jag valde att handla på andra ställen var att DB körde med samma skit som t.ex TBH.se där man inte ser ordentlig lagerstatus på varor och man inte får sakerna skickade samma dag eller dagen efter man lägger en förskottsbeställning. Råkade ut för en riktig soppa hos TBH.se där jag fick vänta i veckor på varor jag redan betalt, aldrig i hela mitt liv kommer jag handla hos en firma som inte har sakerna i lager igen, spelar ingen roll om jag får betala 5% mer eller ej. Lär av den visdomen. Står det 8+ i lager så handlar jag, står det 1-3 dagar leverans så handlar jag inte, det handlar om tydlighet och hur man bedriver sin verksamhet, jag litar inte ett dugg på företag som inte är solida nog att lagerhålla sina varor man säljer, bara det säger en hel del om hur framtida garantiärenden osv kan tänkas behandlas, som kund hamnar man otroligt lätt i kläm mellan butik och leverantör samt att man ofta får vänta onödigt länge på varor och går nåt snett där då sitter man rejält i skiten som kund och kan få vänta i veckor. Komplett.se eller inet.se och andra firmor kör en bra och tydlig verksamhet som man kan känna förtroende för, lär av dom. Kundnytta osv är fina ord att slänga omkring sig men det är tyvärr vatten värt just nu, hela varumärket datorbutiken är otroligt skadat, jag gjorde en enkel förfrågning bland mina vänner och inte en enda vare sig på arbetet eller privat sade sig vara villiga att handla av ett företag som inte ens klarar av att lagerhålla sina varor så man vet vad man får och NÄR man får det när man beställer, framförallt mot förskott. När jag frågade om just datorbutiken garvade dom flesta av dom bara, tyvärr...

Jag önskar i alla fall nya ledningen lycka till i alla fall, hoppas ni lyckas reda upp soppan förra ledningen ställt till med. Det är alltid bra med fler företag som bedriver seriös verksamhet, framförallt för mig som kund om man ser till konkurrens. Dock dröjer det innan jag rekommenderar er igen tills dess jag ser att ni lagerhåller varor och inte beställer av gross för att skicka vidare för det säger så mycket om likviditet och liknande (spelar kanske inte roll vid beställning men ur garantihänseende så spelar det enorm roll). Jag tycker verkligen att man i dagsläget kan kräva att ha sina varor inom 2-3 dagar från det att man beställer och betalar, jag ser flera firmor som fixar det, ser ingen orsak till att db inte skulle kunna fixa det om man lade manken till och verkligen satsar hårt på att framstå som en trovärdig stabil leverantör igen.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Trodde sensmoralen var: Betala med kort
Ser att det är någon i tråden som försöker övertyga folk att det bara är kreditkort som går att reklamera med. Så är det alltså inte.

Nej nej att metala med Postförskott är det ända rätta om man vill vara säker.
du ser paketet, du betalar... orka betala nått man inte ser.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

kommer aldrig att köpa en data produkt från dessa skojare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niake
kommer aldrig att köpa en data produkt från dessa skojare

Nej det kan ju bli svårt eftersom dom har gått i konkurs

Permalänk
Medlem

Folk som beställde därifrån får helt enkelt skylla sig själva, det kom upp flera artiklar ett bra tag innan konkursen på diverse sidor om att det gick dåligt för Datorbutiken

): haha

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Ja, jag var ju bombsäker redan när vi fick veta om konkan att pengarna skulle inte räcka till kunder. Inget konstigt med det - kännde på mig även då att DB hade inte mycket tillgångar kvar... aj aj...inget bra julklapp det här inte till Er som drabbats...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Med anledning av vad Nautilus011 säger - vad är det som får någon att tro att förskottsbetalning går fortare? Det är snarare tvärtom.. Förskottsbetalning tar normalt 3 bankdagar innan den redovisas, en kortbetalning går omgående.

jag tror att en del väljer förskottsbetalning därför att det "låter" som om att det går snabbare.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Under väldigt lång tid före konkurs, har db framstått som ett mycket tveksamt företag. Med all tänkbar tydlighet har det framkommit att det är läge att vara försiktig vid köp. MEN, de som har råd att slänga upp en fet penning för datorprodukter, är också ofta de som kanske jobbar mycket, och därför inte har tid att sitta på detta och andra forum och lusläsa alla nyheter och konsumenttrådar. "Skyll dig själv"-inställningen tycker jag därför känns osympatisk.

Dbmannen: Det var ett bra inlägg förstainlägg i tråden, där du försöker reda ut vad som är vad när det gäller betalningsmetoder och deras respektive säkerhet. Kanske kan någon konsumentkunnig moderator skriva något liknande och lägga som sticky i forumets konsumentdel?

Till dem som ideligen framhåller PF som det enda rätta, kan jag säga att jag sparat kanske 500-1000kr (eller mer, orkar inte räkna) genom att under åren betala med mitt betalkort. Händelsevis kostade mitt nyinköpta grafikkort ett belopp i det intervallet. (Fast jättehögt köpbelopp i kombination med jättedjup lågkonjunktur kan förstås motivera de 50-100 kronorna i PF. Man får väga köpbeloppet mot konjunkturläget eller "branschläget".)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

'Skyll dig själv' tycker jag är helt fel uttryck. Snarare 'Sånt händer' eller på engelska 'Shit happend' är ett bättre uttryck.

Risken att ett bolag man handlar av, går i konkurs är inte speciellt stor men den finns alltid där. 'Skyll dig själv' passar bättre när man vet att det mycket väl kan gå åt helvete men man chansar ändå.

Och till ovanstående talare; Jag vet inte vad du talar om. Jag har alltid sett DB.com som 'en av de tre stora'. Dvs Dustin, Komplett och Datorbutiken som de självklara valen. Att DB.com gick i konkurs kom för mig som en mindre chock. Inte för att jag förlorade några pengar men att jag alltid sett dem som ett pålitligt och stabilt företag.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Ja, verkligen synd för er som åkt på den. Men låt det bli en läxa, förskottsbetala aldrig. Antingen kreditkort (inte bankkort) så kreditföretaget får ta smällen, postförskott så posten får ta smällen, eller faktura.

Att ge dom pengar innan, utan någon som helst garanti är inte så smart.

Citat:

Nej nej att metala med Postförskott är det ända rätta om man vill vara säker.
du ser paketet, du betalar... orka betala nått man inte ser.

Det här stämmer ju inte heller, inte alls säkert att posten låter dig titta på paketet / inuti paketet innan du betalar.
Bättre isf med faktura, du betalar efter du kikat på varan. Eller med kreditkort, du betalar i slutet på varje månad.

Permalänk
Medlem

Det finns en risk med att förskottsbetala, det vet alla. Vad är problemet?

Spela inte spelet om du inte har råd att förlora

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Inaktiv

Detta leder till ett hårt slag mot förtroendet för E-handel. Sen förstår jag inte varför det finns så många cyniska och skadeglada människor här i forumet. Istället för att trampa på de som redan ligger. Hur många här skulle kunna rent av acceptera att.. hoppsan då förlorade man 20k för att datorbutiken.com gick i konkurs?

Medkänsla är det som saknas på detta förum idag. Vad är det för fel med er människor?

Permalänk
Medlem

Postförskott har aldrig kostat mer än 50-75 kr..? Om man lägger ut 20 000 kr på en dator, vad gör den extra pengen..?

Jag handlar ALLTID med postförskott. Jag skulle aldrig få för mig att betala för saker som inte ens skickats till mig..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se ett test med mest prestanda per krona.

Blev visst lite fel där... flytta gärna inlägget till "Månadens prestandadator december"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Detta leder till ett hårt slag mot förtroendet för E-handel. Sen förstår jag inte varför det finns så många cyniska och skadeglada människor här i forumet. Istället för att trampa på de som redan ligger. Hur många här skulle kunna rent av acceptera att.. hoppsan då förlorade man 20k för att datorbutiken.com gick i konkurs?

Medkänsla är det som saknas på detta förum idag. Vad är det för fel med er människor?

Det är barn det rör sig om och det samt kombinationen av att vara "anonym" på internet leder till att dom inte tänker sig för.
Eller också rör det sig om idioter och oavsett vilket förtjänar bägge ingen respekt då de tyvärr totalt verkar sakna empati.

Mycket tråkigt för de som blev drabbade av konkursen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Har man lite vetskap om vad som pågår i världsekonomin så bör man ju alltid tänka på att vara något så när kall med vad man köper. "Skyll dig själv" är grovt men ändå realistiskt, däremot om ett företag är aktivt men samtidigt plågas av nedgångar då måste fokus riktas mot kunden i tid. Tyvär är de väl många yngre som blivit av med tusentals dyrbara och besparade pengar. Välkommen till världen, så här funkar de! Kanske inte de man vill höra som 13-16-åring men realistiskt nog kan de vara för jävligt.

Konsekvenser är förstås något man får ta hur dyrt och plågsamt de än kan sluta, en sits som många hamnar i och man förbannar ju allt i in i de sista.

Men i vilket fall, en riktig "helvetespresent" till julklapp i dessa tuffa industritider. =/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tycker synd om de som förlorat sina pengar.

Har själv handlat en hel del på förskottbetalning, kanske inte just från DB.com då. Efter att ha sett den här smällen så blir det bara faktura och postförskott i fortsättningen.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår att det inte alltid är lätt att skaffa en kreditkort, speciellt om man är yngre och inte är "kreditvärdiga". Då återstår det postförskott (ev. faktura).

Sweclockers är Sveriges största forum med datorrelaterade ämnen. Det skulle kunna vara bra om det fanns en "e-handel för dummies" eller nåt dylikt.