Hur sätter man kvanttillstånd?

Permalänk
Medlem

Hur sätter man kvanttillstånd?

Jag har kommit på en jättebra uppfinning, men tyvärr har jag stött på ett litet problem när uppfinningen ska realiseras. För att min uppfinning ska fungera måste jag kunna sätta ett givet kvanttillstånd och jag vet inte hur man gör detta. Kan någon som är lite skillad inom fysik hjälpa mig med detta?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Har det inte något med saltgurka att göra? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Haha... antingen skämtar ni eller så fattar jag ingenting Hursomhelst, roligt!

Permalänk

Kan man fråga vad det är uppfinning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Har det inte något med saltgurka att göra? Eller är jag helt ute och cyklar?

kan d inte alls, men d handlar typ om partikelfysik:)

Ilja: Om du preciserar dig lite i ett pm till mig kan jag ta upp det me min fysik lärare, han ä yber pro:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Ilja: Vad sägs om att du förklarar vad kvanttillstånd är innan du ber om hjälp? Ger ju alla som inte vet vad det är en chans en större chans att hjälpa dig! Kom igen, ge en Bamse-version av kvanttillstånd eller vad du kalla det nu! Lilla-Skutt kan vara elektronen osv...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Re: Hur sätter man kvanttillstånd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har kommit på en jättebra uppfinning, men tyvärr har jag stött på ett litet problem när uppfinningen ska realiseras. För att min uppfinning ska fungera måste jag kunna sätta ett givet kvanttillstånd och jag vet inte hur man gör detta. Kan någon som är lite skillad inom fysik hjälpa mig med detta?

Sök t.ex. på 'qubit' (quantum bit) så får du nog lite tips på olika sätt det kan realiseras.

Det "enklaste" sättet är väl att ha en atom/jon där du väljer ut en bunt nivåer som representerar dina kvanttillstånd och sedan använder lasrar för att excitera atomen/jonen till dessa tillstånd. Om jag inte minns fel brukar man använda olika hyperfinnivåer i grundtillstånden hos atomer/joner eftersom dessa är relativt stabila (helt stabila? Jag minns inte riktigt hur övergångsreglerna är ).

För att sätta kvanttillstånd får du då använda lasrar på så sätt att du exciterar atomer/joner till sådana tillstånd att de med stor sannolikhet deexciteras till de tillstånd du vill åstadkomma.

Disclaimer;
Jag är inte särskilt säker på vad jag säger. Atomfysik är lite väl mycket över min nivå och jag har klarat mina två kurser inom ämnet endast med hjälp av i princip varje gud som någonsin hittats på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Ilja: Vad sägs om att du förklarar vad kvanttillstånd är innan du ber om hjälp? Ger ju alla som inte vet vad det är en chans en större chans att hjälpa dig! Kom igen, ge en Bamse-version av kvanttillstånd eller vad du kalla det nu! Lilla-Skutt kan vara elektronen osv...

Han frågade ju efter någon som "kan lite om fysik". Vet du inte vad kvanttillstånd är så kan du antagligen inte tillräckligt mycket inom ämnet för att hjälpa till Annars: Wikipedia.

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här artikeln: http://www.iop.org/EJ/article/1742-6596/31/1/044/jpconf6_31_0...

De har en idé. Referenserna kan säkert leda dig vidare.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Känns som det kan bli revolutionerande det här...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Kan du inte berätta lite mer om din uppfinning, hade varit spännande!

Vi lovar att inte sno idén!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

*lovar lovar lovar*

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Jag lovar att inte ta den!

*pengar!*

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Ska du bygga en kvantprocessor får du skicka ett ES till mig :).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Känns som det kan bli revolutionerande det här...

En revolutionerande trolltråd som gott för långt?