Permalänk

powermac

Tjenare allesammans!
Jag är lite små sugen på att skaffa en mac och en IMAC har jag länge funderat på med intel CPU.
men jag har även kollat lite på powermacarna med dubbla G5 cpuer
i ärlighetens namn nu hur bra hänger en sån med i dagens läge om man jämnför med en Imac 20" alu (den billigaste på apple store)

och det är dubbla G5 1.8-2.0ghz båda burkarna har 2 gig i minne=)

och kommer nästa OSX version stödjas av G5 cpun?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att du håller dig borta från allt som inte har en Intel processor då dom kommer sluta stödja dessa maskiner och Snow Leopard förväntas bara fungera på dessa maskiner.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Många program som endast fungerar på intel-macar också. Plus att G5:orna inte är några fartmonster, har suttit en del med en Powermac som hade 4x2,5GHz och den var verkligen inte imponerande.

Permalänk
Medlem

rent hastighetsmässigt hänger de me hyffsat bra i vissa opplicationer. problemet som jag ser det är att fler o fler program görs och kommer göras intel native, alltså äre ju tveksamt hur programstödet blir i framtiden. likaså kommer väll inte nästa OS X, snow lopard stödja powerpc processorer. de program som fortfarande hänger med rätt bra på powerpc kommer väll även bli snabbare på intel när de blir mer o mer skrivna för att bara funka på intel processor.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ska du köra OS X så är det ju intel som gälelr i dagsläet som redan förklarats.
Sedan linux så är det ju en fördel också med tex nvidia ellet ati kort då drivrutiner primärt utvecklas fortast där även om det igäntligen inte vart ett problem om dom vart hellt öppna och inte haft nån maskinspecefik kod alltså för intel i386 assembler tex villket jag visserligen inte vet om dom ahr men har sett sådan problem med anndra drivrutiner även om dom vart öppna mer eller mindre.

Men kör man linux tex och gilalr som jag lite andra architecturer så är det väl iget störe fel på G5 och då Power PC 970MP som är dualcore varianterna. N uvet jag inte om apple säljer några 2.5Ghz varianter. IBM vad ja vet tilvlerkar iget över 2Ghz pga värmeproblemen med ca 100W pär chip men apple sålde ju vattenkylda varianter villket en bekant har och han är nöljd. Dock har han säkert köpt sig en intel baserad nu ha ska då alltid ha senaste mackarna

Men so msagt kör man linux så skulle jag kunan tänka mig en med 2st 970MP men att betal hutlöst för dom är det väl knappst värt.

970 är ju kraftig på papper och med en IPC på 5. C2D klarar 4 instrucktioner men fin ju i högre frikvenser och sedan är det ju bara i teorin med. I pracktiken beror det ju mycket på hur optiemrad mjukvaran är.

Går säkert å hitta bra quad core baserade 2.5Ghz varianter beg om man så vill leka med dom. med linux så borde ju en sådan med ett nvida kort fungera rätt OK ett tag i alla fall. Så länge nvidia väljer att stödja PPC.

men ska du ha en dator för att göra nått vettigt med den så är nog intel klart lättast att sattsa på.

Permalänk
Medlem

Bättre att hålla sig till Intel macar nu för tiden. Har en Dual 2.0 G5 och den hänger fortfarande med men den är verkligen inget monster på någon front. Starkaste grafikkortet min klarar är 6800 Ultra DDL för AGP och det är inte mycket det heller så att köra spel som finns native på PPC, typ Blizzards grejer är ingen dans på rosor. Som du nämner har maskinen du sneglar på 2x 1.8-2.0 ghz så den kan antagligen ha AGP den med. Ingen spelmaskin med andra ord.

Jag ska ge min ett eller två år till som huvudmaskin vid grafik och musikjobbande men sen blir det antagligen en mac pro. Logic trögar till ibland när det är mycket som händer så ska du använda en G5 för kreativt arbete idag tror jag du hellre ska fundera på en mac pro eller dagens imac.