Permalänk
Medlem

PHP Boktips!

Hej, jag letar efter någon bra php bok som är för den helt gröna.
Gärna någon nyare, eftersom språk utvecklas hela tiden, eller kanske inte är lika noga med php? HTML åker ju på en del förändringar då och då känns det som.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skippa bokidén och läs w3schools.com-guiderna.

Permalänk
Medlem

Har ingen gröngölings-bok på lager tyvärr, men när du känner dig lite mer insatt bör du prova "Essential PHP Security" (www.phpsecurity.org).

Det bästa tipset jag kan ge är att börja koda. Använd www.php.net för att hitta de funktioner du behöbver. Sedan frågar du Google (eller här) om du får problem.

Permalänk

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163608006
tror jag ska vara bra, jag har "PHP 4"-boken skriven av samma författare och den går igenom från grunderna. Tex, hur du får en lokal php-server att fungera och hur du skriver ett "hello world"-script.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Jesper Eks böcker är något man ska akta sig för..
Dock aldrig fått ett argument riktigt bara att han är "n00b" typ, några fler tips?
Engelska eller svenska spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Håller med azzie kolla igenom w3schools, när du är klar med det så kan du tillräkligt för ett mindre projekt. böcker brukar göra sina exempel hopplösa(stora och omständiga). Minimalistiska exempel is the shit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xack
Jag har hört att Jesper Eks böcker är något man ska akta sig för..
Dock aldrig fått ett argument riktigt bara att han är "n00b" typ, några fler tips?
Engelska eller svenska spelar ingen roll.

Ja, han har skrivit ett par riktigt dåliga böcker, men "PHP 4"-boken är iaf riktigt bra. Den handlar bara om PHP och svävar inte iväg (som hans bok om linux gjorde). Den tar upp det mesta en nybörjade behöver veta som hur man tex tilldelar en sträng ett värde, till databaser osv.
Mao, det mesta man behöver för att skriva sina scripts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xack
Jag har hört att Jesper Eks böcker är något man ska akta sig för..
Dock aldrig fått ett argument riktigt bara att han är "n00b" typ, några fler tips?
Engelska eller svenska spelar ingen roll.

Nackdelen med Jesper Ek's böcker är att man förstår precis allt, men man lär sig ingenting.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för mig att jag tyckte PHP 4 Programmering var helt ok som nybörjarbok när jag läste den nån gång på stenåldern. Jesper Ek är iaf bättre än Jan Skansholm enligt mig.

Permalänk
Medlem

PHP 5 av Jesper Ek. Men du måste kompletera säkerheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukaxx
PHP 5 av Jesper Ek. Men du måste kompletera säkerheten.

Nej! Enligt mig är det inget bra köp. Köpte den för att lära mig från grunden, men det var inte till mycket hjälp faktiskt. Koden förstod man, men jag förstod inte helheten i allt och det är inte bra förklarat VARFÖR man gör så osv. Det är alltså svårt att se något samband i det hela. Jag kanske bara är allmänt dum, men jag skulle inte köpt den här boken i alla fall.

Permalänk

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1590598628

Tar upp alla grundläggande prylarna samt även liten inblick i PEAR m.m

Som alla andra redan har påpekat så är dock php.net och google en riktig vinnare.

Permalänk
Medlem

Redan börjat pilla runt lite lätt, började med att läsa igenom w3schools små guider sen läst runt på lite olika ställen. Blir nog att jag håller mig till google, tack för alla tips ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukaxx
PHP 5 av Jesper Ek. Men du måste kompletera säkerheten.

Har Jesper Ek någonsin skrivit en bra bok ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Är själv en bokfantast och läser böcker när det väl finns några, men för just PHP och de andra språken jag kan (se signaturen nedan) så har jag endast använt mig av språkens officiella manualer. Enligt mig har det gått riktigt bra, men när jag skulle gå vidare i min utveckling så läste jag faktiskt några olika böcker. Bla. en om MySQL och PHP, samt en om OOP och en annan om RegExp (sedan har jag även kollat lite i en bok om jQuery). Men jag har tyvärr inte betalat ett öre för någon av böckerna så jag vill helst inte slänga ut pdf-filerna här på forumet, dock så kan jag ge er namnen på böckerna:

  • Object-Oriented-Programming-with-PHP5
    Learning.PHP.and.MySQL.2nd.Edition.Aug
    mastering-regular-expressions
    Learning-jQuery

Visa signatur

Arch Linux - Simplicity, code-elegance and minimalism.

Permalänk
Medlem

Jag kan tippsa om Beginning PHP and MySQL from novice to professional av W. Jason Gilmore och sedan Pro PHP när du känner för lite mer avancerade begrepp. Den första boken fungerar också bra som en referens när du snabbt vill kolla upp något.

Permalänk
Medlem

Beginning PHP5 av Dave W. Mercer, Allan Kent, Steven D. Nowicki, David Mercer, Dan Squier, Wankyu Choi with Heow Eide-Goodman, Ed Lecky-Thompson, Clark Morgan
från Wrox
"Beginning PHP5 is a complete tutorial in PHP5's language features and functionality, beginning with the basics and building up to the design and construction of complex data-driven Web sites. Fully functioning applications are developed through the course of the book. Other features of the book include installation guide and troubleshooting tips, introduction to relational databases, practical working examples and applications, and a detailed language reference. "
888sidor

ISBN: 978-0-7645-5783-5

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.