WD Velociraptor VS SSD

Permalänk

WD Velociraptor VS SSD

Tiden är kommen, efter 8 års väntan och att core i7 släpptes nyligen har jag bestämt mig för att köpa ny dator!

Hade bestämt mig för att köpa en Velociraptor som systemdisk, men har också lekt med tanken att köpa en SSD istället.

Har också funderat på kombinera både HDD/SSD diskar, dvs 2st systemdiskar, en Velociraptor och en väldigt liten SSD för data som skriver/läser väldigt mycket och där man kan dra nytta av SSD prestandan och kan påverka systemets totalt prestanda. T.e.x page filen ? ,Eller hur kan man använda SSD disken effektivt, för att dra ut max prestanda ?
Hur som helst..man kan ju få små SSD diskar väldigt billigt numera.

Vad är det igentligen som talar emot och för SSD ?
Hade ju igentligen väntat att köpa en SSD tills Sandisk släpper sin nya serie som kommer nästa år...med det nya filsystemet som löser alla nuvarande problem samt 4 gånger snabbare prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Tiden är kommen, efter 8 års väntan och att core i7 släpptes nyligen har jag bestämt mig för att köpa ny dator!

Hade bestämt mig för att köpa en Velociraptor som systemdisk, men har också lekt med tanken att köpa en SSD istället.

Har också funderat på kombinera både HDD/SSD diskar, dvs 2st systemdiskar, en Velociraptor och en väldigt liten SSD för data som skriver/läser väldigt mycket och där man kan dra nytta av SSD prestandan och kan påverka systemets totalt prestanda. T.e.x page filen ? ,Eller hur kan man använda SSD disken effektivt, för att dra ut max prestanda ?
Hur som helst..man kan ju få små SSD diskar väldigt billigt numera.

Vad är det igentligen som talar emot och för SSD ?
Hade ju igentligen väntat att köpa en SSD tills Sandisk släpper sin nya serie som kommer nästa år...med det nya filsystemet som löser alla nuvarande problem samt 4 gånger snabbare prestanda.

Finns avrundat en miljard trådar om SSD på detta forum.

Kort och gott. Köp en SSD av god kvalitet (ex Intels svindyra SSDs) om du vill ha en tyst och snabb dator. Köp en Velociraptor om du vill ha ett något mer högljudd dator och aningen långsammare dator till ett vettigt pris.

SSD för OS/Program + Traditionella hårddiskar för lagring är mina rekommendationer i stora drag.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Jag gjorde valet i mitt system som jag satte ihop för ett par veckor sen att köra på två velociraptors i raid 0. Anledningen var att jag ville ha en systemdisk med bra prestanda och hyfsad storlek så man får plats med både WinDos, lite spel och en ubuntu. Kikade lite på SSD, men kom fram till att pris/prestanda inte är nere i "köpläge" för min del.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 3,4 Ghz, Asus P5e Deluxe, 4 x 2048 MB 1066 MHz DDR2, Asus GTX280, 2 x Velociraptor 150 gig (Raid 0), 2 x Samsung SP 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tvärtom.
Jag köpte Intels x25-e på 32GB. Och gud vad jag INTE ångrar det.
Den låter inget, den producerar knappt någon värme, och fyfan va det går fort att packa upp saker.
Systemet känns klart mycket rappare än när jag hade min raptor.

Hur som hellst... du kommer inte ångra dig om du köper SSD.

Det räcker gott med 32GB för systemet. Sen kan du köpa en x25-m om du behöver mer plats för spel osv.

Lagring har man väl en NAS till idag.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

Man behöver inte heller köpa de allra dyraste enheterna från Intel för att få utmärkt prestanda. Det finns oxå fullgoda alternativ från Mtron (deras MOBI 3000-serie) och Samsung (deras nyaste med 100/80 MB/s i läs/skriv prestanda i specifikationerna). Imation och OCZ har oxå "kopior" av Mtron resp Samsung diskar där den enda skillnaden är en ny klisterlapp på förpackningen. Det är först i servrar som Intels SSD verkligen presterar fullt ut (där man har större chans att fylla upp NCQ-kön).

Däremot rekommenderas inte någon av de allra billigaste enheterna som baseras på MLC-minnen, då det ännu inte finns någon bra kontrollerkrets som kan hantera MLC-minnen (möjligtvis bortsett från Intels). Därför faller de billigaste enheterna bort, t.ex. OCZ Core-serie, Transcend, SuperTalent, MicroStorage... listan kan göras väldigt lång.

Fördelen med SSD är mycket bättre läsprestanda, accesstiden är så pass låg att hårddisken inte längre blir flaskhalsen i Windows. Nackdelen är (1) den mindre storleken, även om det går att åtgärda om man är någorlunda datorvan, och (2) att det finns några riktigt dåliga enheter som drar ned helhetsintrycket utav SSDs, och (3) att SSD fortfarande är så pass nytt inom konsumentledet att många tror att alla SSD är skapa lika (de flesta är vana vid HDDar där man i 99 fall av 100 inte märker ngn skillnad mellan olika märken/modeller).

Mycket lite är känt om Sandisk nya FFS "filsystem", teorin är rätt men Sandisk har inte alltid lyckats med att implementera nya tekniker, de har å andra sidan lyckats med att sälja vidare deras patenterad teknik till andra tillverkare. Jag skulle i så fall lite mer på andra tillverkare som förhoppningsvis kommer implementera något liknande i deras nya kontrollerkretsar ngn gång tidigt på våren.

Permalänk
Medlem

köp två diskar(wd re3) och kör dom i raid 0

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Ok, är fortfarande intresserad av att kombinera SSD med Velociraptor, en lösning som tillsamans kan kosta runt 5000:-

Att ha en väldigt snabb SSD på typ 32GB för själva windows, och andra program kör jag med velociraptorn. Har också funderat på om det går att raida an SSD ocn en vanlig HDD ?

Hur som helst jag får tänka till väldigt noga hur jag ska fördela data på diskarna för att få ut max prestanda.

Då du inte nämner vilken Samsung serie och vad den heter har jag kollat mest på Mtron på prisjakt, ser att det finns två olika serier "mobi" och "pro", är det lönt att köra Pro serien som är något dyrare ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elflygarn
Jag gjorde valet i mitt system som jag satte ihop för ett par veckor sen att köra på två velociraptors i raid 0. Anledningen var att jag ville ha en systemdisk med bra prestanda och hyfsad storlek så man får plats med både WinDos, lite spel och en ubuntu. Kikade lite på SSD, men kom fram till att pris/prestanda inte är nere i "köpläge" för min del.

Intressant, jag hoppas att du inte kör med det vanliga kylflänsen, som ska tydligen vara ett "skämt" enligt silentpcreview.com , kör man utan den så har du världens tystaste mekaniska hdd

Om jag köper Velociraptor ska jag absolut beställa sån lösning dom har på bilden nedan..
http://www.silentpcreview.com/files/images/wd-velociraptor/no...

Permalänk

Jag rekommenderar att det första du gör är att du inventerar systemet så att du vet hur mkt "system-utrymme" du verkligen behöver.

+ Har du t.ex. kört vLite för att ta bort de delar från Vista som du aldrig använder? Du kan på så sätt krympa Vista med flera GB.

+ Har du testat ngn form av kloningsprogram för att göra en kopia av systempartitionen (såsom Acronis eller liknande)? Du kan än en gång "få tillbaka" många GB

+ Stänger du av datorn helt eller går du ned i viloläge? Om du aldrig använder viloläget kan du deaktivera det.

+ Har du ngt program som är särskilt stort? Jag använder ngt som heter Junction Points i XP, med det kan man flytta stora mappar från SSDn till min HDD och lura programmen att tro att de finns kvar på SSDn. Det här är något som finns inbyggt i NTFS så programmen behöver inte anpassas, allt tas om hand av Windows i bakgrunden. Det ska finnas något liknande med Vista, där ska man oxå kunna flytta enstaka filer om jag förstått det rätt.

+ Har du flyttat dina dokument till en separat partition? Dina egna dokument ska inte ligga på samma enhet som systemet. Om du behöver låg accesstid för dina dokument rekommenderas att du partitionerar upp SSDn, och använder en del för systemet och en annan för dina dokument. Särskilt stora dokument kan med fördel flyttas till en HDD m.hj.a. Junction Points.

Med den här typen av optimeringar kanske 32GB räcker för systemet, i vilket fall du kan byta ut VelociRaptorn mot en billig stor HDD istället, utan att tappa ngt i prestanda.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Immersion

Att ha en väldigt snabb SSD på typ 32GB för själva windows, och andra program kör jag med velociraptorn.

God idé.

Har också funderat på om det går att raida an SSD ocn en vanlig HDD ?

Värdelöst. "svagaste länken bestämmer" gäller...den ena skulle slöa ner den andra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Ursprungligen inskrivet av Immersion

Att ha en väldigt snabb SSD på typ 32GB för själva windows, och andra program kör jag med velociraptorn.

God idé.

Har också funderat på om det går att raida an SSD ocn en vanlig HDD ?

Värdelöst. "svagaste länken bestämmer" gäller...den ena skulle slöa ner den andra.

Jo nu när du säger det förstår jag logiken, att raida SSD med HDD är nog ingen god idé.

Hur som helst en annan aspekt jag inte tagit hänsyn till är hur pålitliga är dessa SSD diskar ?
Jag vet att dom har en kortare livslängd, typ 2 år. Men är det vanligt att dom t.e.x crashar som vanliga hårddiskar gör ?

Om man ska ha windows på den disken är det ju extra känsligt för korrumperad data.

Permalänk

Om nu dina hårddiskar ofta krashar är det kanske dags att investera i ett ordentligt nätaggregat eller skaffa aktiv kylning för dem.

SSD har precis som HDD inbyggt ECC (Error Correction Code), så om något går fel när data läses får Windows reda på det, och du lär få ett fönster som poppar upp med "error disk access: bad crc/ecc" felmeddelande. De har oxå Bad Block Management, om den skriver till ett block och ser att data inte kunde skrivas korrekt markerar den blocket som "trasigt" och flyttar all data till ett annat block, för att försöka igjen.

Livslängden är svår att förutse, att läsa från en SSD påverkar inte innehållet, skrivningar gör det däremot. Om man då använder enheten för systemenheten, som får ta hand om många ggr fler läsningar än skrivningar kommer enheten att leva... länge. Om man känner sig osäker har Mtrons enheter en fördel med 3 års garanti, i jmfrelse t.ex. med Samsung som bara erbjuder 1 år.

Om man vill kan man oxå begränsa antalet skrivningar till en SSD, det finns program som "fångar in" alla skrivningar som går till en valfri partition och sparar de temporärt i RAM. Sedan kan man välja mellan att manuellt skriva ned dem till det fysiska mediet, eller "kasta bort" dem när man stänger av datorn. För 32-bitars Windows XP finns EWF (Enhanced Write Filter), för 32-bitars XP/Vista finns SteadyState. Dessa två program är gratis och kommer från Microsoft. För 64-bitars finns ännu inget gratis alternativ vad jag vet, DeepFreeze ska finnas i 64-bitars har jag läst ngnstans men kostar som sagt. Jag har dock bara erfarenhet av EWF, men det fungerar väl för mig. Jag använder det inte primärt för att förlänga livslängden utan för att slippa onödiga skrivningar till systemenheten, och för att kunna komma tillbaka till ett "rent" Windows(-register) bara genom att starta om datorn.

Permalänk
Avstängd

ocz vertex ssd 30gb för systemdisk.
vraptorn för lagring.
bästa av två världar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ja, OCZ vertex disk är släppt dessutom. Fast kommer finns i bätter tillgänglighet i jan.

Kan verkligen rekommendera en sådan disk.

200/160 MBps ! 32MB i cache. ny kontrollkrets.

~130 usd för 30GB. räkna med 1500 1700 i SVerige.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

moire: Hur fungerar disken? Benchmarks? Reviews? Finns där ngn seriös testare som har testat enheten i IOMeter (där man kan få ut läs-IOPS, skriv-IOPS, genomsnitt- samt maxfördröjning vid skrivningar, värden som är mkt mer intressanta än rena överföringshastigheter när man använder SSDn för systemet)?

För jag antar att du har testat enheten själv (alternativt sett ngn review från ngn källa annan än OCZ, och inte bara nyhetssajter som kopierat pressreleasen) innan du rekommenderar den så starkt...

Missförstå mig inte här, jag säger inte att Vertex inte är ngt att ha, jag är dock alltid försiktig när tillverkaren inte visar några ordentliga benchmark-resultat, särskilt från SSD-försäljare som bevisligen ljuger med vad som döljer sig inuti en enhet. Seriösa reviews (alt egna tester) är det enda sättet att få riktig information idag. Tills dess bör man lägga till ngt i stil med "... men köp enheten bara i en ren nätbutik så att du har full ångerrätt och kan lämna tillbaka den om den inte fungerar tillfredsställande")

Permalänk
Medlem

Det är bara några få diskar som har problem ibland! .

Supertalent kommer med en liknande disc, har inte sett i speccarna att den har inbyggd cache dock. men annars verkar det vara samma grundenhet.

Här är lite samlade länkar på personer som testat ssd diskar i raid:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4466...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4779...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4666...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4546...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4468...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

De där testerna säger inte så mkt iom att Vertex-serien (enligt OCZ...) använder en helt annan kontroller än de som ingår i testerna. OCZ tillverkar själva inga enheter, de köper in en batch direkt från tillverkaren och sätter ett klistermärke på dem med deras egen logotyp. Det är, såvitt jag vet, ännu inget sagt om enheterna kommer från samma tillverkare som den tidigare modellen, eller om de kommer från en helt annan tillverkare. Därför kan man inte använda erfarenheter från en tidigare modell för att utvärdera de nyare, möjligtvis skulle man kunna jmfra prestanda IRL med de siffror OCZ publiserade för deras tidigare modeller, och anta att OCZ "putsar siffrorna" likadant för den nya modellen. OCZ har dock inte sagt mer om IOPS än att de "är väsentligt bätre än tidigare modell", men å ena sidan är det möjligt att de bara talar om läsningar, å andra sidan kunde de väl knappast bli sämre.

Gemensamt för testerna är att de använder dyra RAID-kort med onboard cache som buffrar skrivningar. Med onboard cache som buffrar skrivningar behöver inte skrivningarna gå direkt till enheten, och det är oxå därför man ser mkt bättre prestanda i de fallet. Däremot skulle jag inte säga att den lösningen alltid fungerar, om man har många enheter så skulle det möjligtvis kunna motivera ett köp av ett dyrt RAID-kort, men vad om man bara vill ha (behöver) en enstaka enhet? Vad gör man då?

Ännu är inget sagt om exakt hur den inbyggda cachen i Vertex fungerar, t.ex. om den verkligen används för att buffra skrivningar, om den bara används för att buffra läsningar, eller om den bara används för att hålla den data som krävs för wear-leveling. När jag frågade OCZ om cachen, svarade de att de var upptagna med att testa enheterna, och därför inte hade alla uppgifter tillgängliga ännu. (Det här var deras svar i förra veckan, dvs _efter_ den officiella releasen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion

Jag vet att dom har en kortare livslängd, typ 2 år.

Vart har du fått det i från? Vad jag har förståt så har dem längre livslängd än HDD.

Permalänk

Har läst på lite nu,

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

Efter jag läst det där och såg alla testerna blev jag väldigt övertygad om att jag inte ska köpa en MLC baserad SSD, utan det får bli en SLC. Om jag köper en fr det bli intel's X25-M, som kostar drygt 5200:-

Undrar också hur stor är SSD prestandan mellan XP och Vista, vet att det skiljer, windows 98 ska tydligen ha bäst SSD prestanda av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Har läst på lite nu,

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

Efter jag läst det där och såg alla testerna blev jag väldigt övertygad om att jag inte ska köpa en MLC baserad SSD, utan det får bli en SLC. Om jag köper en fr det bli intel's X25-M, som kostar drygt 5200:-

Undrar också hur stor är SSD prestandan mellan XP och Vista, vet att det skiljer, windows 98 ska tydligen ha bäst SSD prestanda av någon anledning.

Då gör du ett misstag.

Jag kan rekommendera att du köper en billiga SSD disk på endast 30GB för ca 1500 kr och testar själv. OCZ Vertex.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Finns avrundat en miljard trådar om SSD på detta forum.

Kort och gott. Köp en SSD av god kvalitet (ex Intels svindyra SSDs) om du vill ha en tyst och snabb dator. Köp en Velociraptor om du vill ha ett något mer högljudd dator och aningen långsammare dator till ett vettigt pris.

SSD för OS/Program + Traditionella hårddiskar för lagring är mina rekommendationer i stora drag.

Tro mig en Velociraptor låter INTE mycket. Köpte en 300GB Velociraptor för några dagar sedan och den är tyst som en mus. Mina gamla raptors lät som om en kinesisk smällarfabrik hade gått i eld.

SSD är enligt mig inte värt idag om man kollar på hur mycket det kostar. Och om du har en SSD som systemdisk så kommer OSet att gå snabbt som satan men allt annat utanför din SSD? Jo det går i "vanlig" HDD hastighet.

Vad vinner du på att packa upp en RAR-fil som är ca 1GB stor? mja kanske 1-3sek? Du kanske vinner 4-5sek på att boota upp vista. osv

Inte värt just nu som sagt pga kostnaden. Sen så slits en SSD ut snabbare än en HDD då det är FLASH minne. Men tillverkare har kommit ut med nya tekniker som tex SLC och MLC samt wareleveling som ökar livslängden.

Men då blir det jävligt mycket dyrare.

Jag säger kör på 1-2 velociraptors (beroende på om du ska köra RAID0). Och resten kan du köra feta fina WD Caviar Black diskar med 32MB cache.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Ja raptor diskarna är riktigt tysta VR då. Faktiskt tystaste disken då storagereview testade den ...

Har du behov av mycket HD plats så är VR att föredra.

Men klarar du dug på kanske 60GB så har du allt att vinna på att köpa en OCZ Vertex, eller samma produkt med annat namn.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ

SSD är enligt mig inte värt idag om man kollar på hur mycket det kostar. Och om du har en SSD som systemdisk så kommer OSet att gå snabbt som satan men allt annat utanför din SSD? Jo det går i "vanlig" HDD hastighet.

Vad vinner du på att packa upp en RAR-fil som är ca 1GB stor? mja kanske 1-3sek? Du kanske vinner 4-5sek på att boota upp vista. osv

Inte värt just nu som sagt pga kostnaden. Sen så slits en SSD ut snabbare än en HDD då det är FLASH minne. Men tillverkare har kommit ut med nya tekniker som tex SLC och MLC samt wareleveling som ökar livslängden.

Flash slits, mekaniska diskar slits, ssd räcker längre.
Orsaken till SSD och dess fördelar är att snabb tillgång tilld atan, en snabb desktop upplevelse där man slipper vänta på att programmet ska starta.
helt tyst,, svalare, drar mindre ström och tar mindre plats, kan monteras på ställen en mekanisk disk aldrig skulle kunna placeras.

Köper man slc baserad så kostar det.
Budget varianten är en MLC baserad vilket räcker för en vanlig datoranvändares behov.
Servermiljö ställer andra krav liknande processorer etc..

En slc ssd ska hålla 50 år.
skulle vilja se en mekanisk HD göra det.

så allt går snabbare med min användning av datorn, varför skulle jag då använda en slöare hårddisk som gör min vardag långsammare i det jag gör?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Alternativet åär ju att raida två MLC SSDs, då får du en ganska prisvärd lösning som är riktigt snabb.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Alternativet åär ju att raida två MLC SSDs, då får du en ganska prisvärd lösning som är riktigt snabb.

Prisvärd? Dom är ju lika dyra oavsett om man köper dom en och en eller två och mer.. om du menar RAID0 så lär inte det ge någon upplevd skillnad då accesstiden redan är superlåg, vilket är viktigast.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
En slc ssd ska hålla 50 år.
skulle vilja se en mekanisk HD göra det.

Skumt resonemang eftersom en dator sällan blir 3-5 år innan man byter komponenter. Idag är ju 500GB bugetdiskar för runt 500:-

En "normalpris" SSD kommer ju att rymma flera hundra GB redan om ett år och din nuvarande SSD kommer att betraktas som liten och slö redan då.

Skulle jag köpa en SSD blir det pga, den är tyst och blir inte varm. Snabbheten i Windows start eller programstarter blir visserligen kortare men är idag försumbar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Då gör du ett misstag.

Jag kan rekommendera att du köper en billiga SSD disk på endast 30GB för ca 1500 kr och testar själv. OCZ Vertex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Då gör du ett misstag.

Jag kan rekommendera att du köper en billiga SSD disk på endast 30GB för ca 1500 kr och testar själv. OCZ Vertex.

Har du verkligen läst testet som anandtech gjorde, vad det framgår så är ju alla diskarna förutom intel's i stort sett obrukbara i vissa sammanhang.
Det är ju inte alternativ ens, utan då är ju Velociraptor ett bättre alterntiv. Har hört mycket hype om OCZ Vertex, men jag skulle gärna se några test hur den jämför sig med Intel's, har du gjorts några test ännu ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Tro mig en Velociraptor låter INTE mycket. Köpte en 300GB Velociraptor för några dagar sedan och den är tyst som en mus. Mina gamla raptors lät som om en kinesisk smällarfabrik hade gått i eld.

SSD är enligt mig inte värt idag om man kollar på hur mycket det kostar. Och om du har en SSD som systemdisk så kommer OSet att gå snabbt som satan men allt annat utanför din SSD? Jo det går i "vanlig" HDD hastighet.

Vad vinner du på att packa upp en RAR-fil som är ca 1GB stor? mja kanske 1-3sek? Du kanske vinner 4-5sek på att boota upp vista. osv

Inte värt just nu som sagt pga kostnaden. Sen så slits en SSD ut snabbare än en HDD då det är FLASH minne. Men tillverkare har kommit ut med nya tekniker som tex SLC och MLC samt wareleveling som ökar livslängden.

Men då blir det jävligt mycket dyrare.

Jag säger kör på 1-2 velociraptors (beroende på om du ska köra RAID0). Och resten kan du köra feta fina WD Caviar Black diskar med 32MB cache.

Jo att köra 2 st Velociraptor i raid är ju också ett alternativ förståss, en lösning som kostar ungefär 5000. Hade ännu varit maffigt att ha en intel SSD som systemdisk, systemet hade flytit på riktigt bra då...

Jo jag vet att Velociraptor är världens tystaste disk om man inte kör med orginal kylflänsen som WD skickar med. Men kör man 2 st diskar ökar dock det totala ljudet det dubbla...det kan ju vara värt att tänka på.

Får fundera vidare på vad jag ska göra, som sagt det verkar som den enda vettiga SSD disken idag är Intel's som kostar som fan, men på lång sikt kan det nog vara värt det. Vi får se hur Vertex disken presterar har fortfarande inte sett några recensioner på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Alternativet åär ju att raida två MLC SSDs, då får du en ganska prisvärd lösning som är riktigt snabb.

Nej tyvärr, efter jag har läst testet på anandtech har det blivit ganska övertygad om att de billiga SSD diskarna som finns på marknaden inte håller mottet, det presterar extremt dåligt i vissa situationer, och accesstiden är totalt underlägsen Intel's, enligt mig är den enda riktiga SSD disken intel's.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Har du verkligen läst testet som anandtech gjorde, vad det framgår så är ju alla diskarna förutom intel's i stort sett obrukbara i vissa sammanhang.
Det är ju inte alternativ ens, utan då är ju Velociraptor ett bättre alterntiv. Har hört mycket hype om OCZ Vertex, men jag skulle gärna se några test hur den jämför sig med Intel's, har du gjorts några test ännu ?

Jo att köra 2 st Velociraptor i raid är ju också ett alternativ förståss, en lösning som kostar ungefär 5000. Hade ännu varit maffigt att ha en intel SSD som systemdisk, systemet hade flytit på riktigt bra då...

Jo jag vet att Velociraptor är världens tystaste disk om man inte kör med orginal kylflänsen som WD skickar med. Men kör man 2 st diskar ökar dock det totala ljudet det dubbla...det kan ju vara värt att tänka på.

Får fundera vidare på vad jag ska göra, som sagt det verkar som den enda vettiga SSD disken idag är Intel's som kostar som fan, men på lång sikt kan det nog vara värt det. Vi får se hur Vertex disken presterar har fortfarande inte sett några recensioner på den.

Nej tyvärr, efter jag har läst testet på anandtech har det blivit ganska övertygad om att de billiga SSD diskarna som finns på marknaden inte håller mottet, det presterar extremt dåligt i vissa situationer, och accesstiden är totalt underlägsen Intel's, enligt mig är den enda riktiga SSD disken intel's.

Du nekar kategoriskt SSD diskar nu utan att ens ha talat med personer som kör dem. Eller ännu hellre testat själv.

Att du ens vågar använda en hårddisk, vet du hur slöa de är under specifika unständigheter.... samma argument avänder du mot ssd...

Tur att jag inte tvingas använda din dator!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Du nekar kategoriskt SSD diskar nu utan att ens ha talat med personer som kör dem. Eller ännu hellre testat själv.

Att du ens vågar använda en hårddisk, vet du hur slöa de är under specifika unständigheter.... samma argument avänder du mot ssd...

Tur att jag inte tvingas använda din dator!

Så du menar alltså att anandtech bara pratar strunt ?
på anandtech är Intel den enda disken dom rekommenderar just nu.

och tro mig, du kommer vilja ha min datorn sedan!

Permalänk
Medlem

Om du litar så blint på Anandtech skulle du väl inte startat den här tråden?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Om du litar så blint på Anandtech skulle du väl inte startat den här tråden?

Jodå, men han får väl komma med motargument isånnafall, inte bara påstå att jag eller någon har fel och han har rätt. Om ni nu tror vad Anandtech skriver får ni gärna förklara deras felaktigheter.