Slippa tv-licensen i ett Comhem hus.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
En fråga, rapporterar comhem då till Radiotjänst?

Vad jag vet är det inte avgiftesbelagt at ha ett abonnemang. Utan det är själva tv-mottagare, digitalbox, tv etc. som är avgiftsbelagt?

(exempelvis har de flesta i lägenheter i göteborg comhem inkluderat i hyran även om de inte har en tv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vad jag vet är det inte avgiftesbelagt at ha ett abonnemang. Utan det är själva tv-mottagare, digitalbox, tv etc. som är avgiftsbelagt?

(exempelvis har de flesta i lägenheter i göteborg comhem inkluderat i hyran även om de inte har en tv)

Men om jag alltså beställer ett paket från Comhem tillhörande en box, rapporterar dom då detta till radiotjänst?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Låt SVT24 var okodad, koda och ta sedan betalt för underhållnings(?)-kanalerna SVT1 och SVT2... (Självklart ett frivilligt abbonemang)

Allsång på skansen är knappast samhällsinformation jag tycker alla svenskar med en TV ska krävas att betala för. SVT24 skulle sedan finansieras på skattesedeln. Då får alla svenskar gratis opartiska(?) nyheter och okodad samhällsinformation.

Ett bra förslag faktiskt, en juvel bland allt strunt man läser (inte bara här) om frågan. Men Sverige är inte direkt ensamma om att ha detta system, faktum är att det är rätt så vanligt i Europa. Till exempel har Storbritannien precis samma system som vi har här i Sverige, ungefär samma avgift, samma typ, samma undantag för diverse apparater och samma regler gällande mobila apparater som till exempel mobiltelefon. Och det förekommer till och med samma typ av 'häxjakt' som gameresource antyder i Storbritanien också; "You may be visited by a TV Licensing enquiry officer if TV Licensing suspect you do not have a television licence or if you have not responded to an enquiry letter or licence reminder." Källa:http://www.adviceguide.org.uk/index/your_world/communications...

Det känns mer som att det är lite rebelliskt att, inte bara klaga och gnälla på allt man inte håller med om utan också att ta steget fullt ut och aktivt delta i en protestkampanj om orättvisorna att man bör göra rätt för sig genom att inte betala. Men för att vara helt ärlig handlar det i 99 procent om ren snålhet att inte betala, inte en protest om att systemet inte fungerar - för det gör det faktiskt. Trängselskatt fungerar också, liksom parkeringsböter.

Edit:
Förresten, strider inte denna tråd över paragraf 8 i forumreglerna? Fast då måste väl å andra sidan vägran om att betala tv-licens klassas som ett brott, och det skulle väl vara gränsfall. Men ändå.

Permalänk
Medlem

köpte min tv på mediamarkt, dom vet om att jag har den, använder den dock ENBART till klonad skärm, ingen tvbox inkopplat eller nånting alls. tänker skita i fakturan, vad säger man när/om dom kommer till dörren? (det går att sa tvn från ytterdörren.)

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
köpte min tv på mediamarkt, dom vet om att jag har den, använder den dock ENBART till klonad skärm, ingen tvbox inkopplat eller nånting alls. tänker skita i fakturan, vad säger man när/om dom kommer till dörren? (det går att sa tvn från ytterdörren.)

Du behöver ju inte öppna,, eller säg som det är " Det där är min dator skärm"

Sen ber du de komma in så kan du illustrera när du surfar på stora skärmen

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
köpte min tv på mediamarkt, dom vet om att jag har den, använder den dock ENBART till klonad skärm, ingen tvbox inkopplat eller nånting alls. tänker skita i fakturan, vad säger man när/om dom kommer till dörren? (det går att sa tvn från ytterdörren.)

Är den såld som "tv" har den med största sannolikhet en inbyggd mottagare, och genom att inneha en sån är du skyldig att betala för Lasse Berghagens uppehälle. Vad du faktiskt använder skärmen till spelar ingen roll alls.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

...jag ska säga att dom för komma och kolla hur jag använder den, vilken dag som helst utan förvarning eftersom att jag inte använder tv alls som skrivet.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
...jag ska säga att dom för komma och kolla hur jag använder den, vilken dag som helst utan förvarning eftersom att jag inte använder tv alls som skrivet.

Jag tror du misslyckades med att läsa och förstå vad jag skrev. Ingen bryr sig vad du använder tvn till, det är själva innehavet och därmed den teoretiska möjligheten att ta del av svts sändningar som gör dig betalningsskyldig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Se även radiotjänsts lista med vanliga frågor: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/

Edit:
En annan vanlig föreställning är att man kan modifiera sin tv för att slippa avgiften. Där säger dock radiotjänst så här:
"Företag och föreningar (juridiska personer) som har tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas genom att kanalväljaren kopplas från tv-mottagaren, i enlighet med lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet."
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Foretag/Vanliga-frago...

Inget för privatpersoner alltså.

Permalänk
Medlem

Flyttade för andra gången nu för ca 1 år sedan
(I min förra bostad så bodde jag med en annan och den personen, som stod skriven på lägenheten, var det som betalade. Jag räknas som inneboende då och nu)
Då var dom minst sagt pigga på att anmäla mig för tv innehav.

Dom varken ringde, skickade brev eller informerade på något annat sätt utan det bara kom dubbla räkningar samtidigt.
Självklart ringde jag upp med detsamma och berättade som det var så det gick lätt att ordna upp.

Ska se om man kan försöka slippa den under nästa flytt eftersom jag tillhör en av dom som inte tittar på tv överhuvudtaget. Ända som finns är nyheter och det räcker med dagstidningarna

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Inaktiv

Köper man en tv utan någon sorts mottagare i behöver man inte betala tv-avgift (just för den tv:n förstås )

Permalänk

Jag har förmed att jag har läst lagen och att den sa något om att obrukbar eller undanställd tvmottagare inte behöver betala. Och en tv med endast analog mottagare skulle ju inte behöva betala eftersom att den är obrukbar idag då analoga tvsignaler inte längre sänds ut.

Sökte lite och joo jag hade rätt

Citat:

Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Har upphävts genom lag (2005:537).

5 § Skyldighet att betala TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2006:798).

Skulle ju kalla detta en säker källa
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1989:...

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte skall betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2006:798).

Läs 6 § 4. En analog mottagare måste ju räknas som obrukbar eller hur? Även om man har sönder sin mottagare så är den ju brukbar. Om dom ringer på min dörr så ber jag dem snällt att visa hur fan min mottagare är brukbar (har bara analoga mottagare).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
En analog mottagare måste ju räknas som obrukbar eller hur? Även om man har sönder sin mottagare så är den ju brukbar.

Det kan man tycka, men räkna inte med att det är så enkelt. I företagsfallet ovan måste till exempel bortkopplandet av kanalväljare skötas av fackman:
"Vid plombering ska tv-mottagaren lämnas in till en fackman (radio- och tv-handlare) som avlägsnar kanalväljaren. Ett intyg på detta skickas till Radiotjänst tillsammans med sedvanlig avanmälan om att tv-innehavet har upphört."

Permalänk
Inaktiv

Netto behövde ju betala tv-avgift för tv-apparater dom hade till salu...

Permalänk

I vilket fall som helst så är en analog mottagare obrukbar och de gånger de har varit på mig så har jag pratat omkull dem med de argumentet och om de som snacka som vanligt inte ens själva vet hur den faktiska lagen är så hänvisar jag dem dit.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

det där om att man inte behövde betala om mottagaren va obrukbar gällde inte privatpersoner eller? annars äre ju bara att skruva ut den o säga att man råkade sätta sig på den.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Står ju ingenstans att det inte gäller privatpersoner vad jag kan se. Paragraf 5 lär ju inte ha något med paragraf 6 att göra.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Jag har förmed att jag har läst lagen och att den sa något om att obrukbar eller undanställd tvmottagare inte behöver betala. Och en tv med endast analog mottagare skulle ju inte behöva betala eftersom att den är obrukbar idag då analoga tvsignaler inte längre sänds ut.

Fel. Analogt sänds fortfarande i kabelnätet, tex Comhem.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Köper man en tv utan någon sorts mottagare i behöver man inte betala tv-avgift (just för den tv:n förstås )

Det är ju inte heller en TV i den rätta bemärkelsen, utan snarare en monitor

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Det är ju inte heller en TV i den rätta bemärkelsen, utan snarare en monitor

Mja...kanske är sant, jag vet inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Fel. Analogt sänds fortfarande i kabelnätet, tex Comhem.

Detta är knappast några officiella sändningar och hur fan ska man få Comhem signaler om man inte bor i ett comhem område.

Comhem abonnenter=Undantag

Jag tallar om majoriteten av befolkningen och för majoriteten av befolkningen är en analog mottagare "obrukbar" som det sägs i Svea Rikes Lag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det skrämmer mig att majoriteten tycks tycka att "SVT E SKIT" och därmed (rätta mig om jag har fel) föredra TV3, Kanal5 och annat ploj.

Jag ogillar också hela konceptet med tv-licens, radiotjänst etc, men av det som visas på TV så går väl ändå 90% av det som är vettigt på just SVT?

Permalänk
Medlem

Jag har ej "com hem hus", men jag tror tvn har inbyggd tv mottagare analogt och även digitalt, men jag kan inte kolla på tv då jag varken har kabel till att göra det eller ett digital tv kort. har fått hem en räkning, vad händer om jag skiter i den, kommer dom hit eller får jag bara massa nya påminnelser?

hatar detta, min monitor är bara klonad till datorn, varför ska jag betala för något jag inte använder eller kan använda i dagsläget?

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Detta är knappast några officiella sändningar och hur fan ska man få Comhem signaler om man inte bor i ett comhem område.

Comhem abonnenter=Undantag

Jag tallar om majoriteten av befolkningen och för majoriteten av befolkningen är en analog mottagare "obrukbar" som det sägs i Svea Rikes Lag.

Så att Comhem når ut till drygt 2 miljoner kunder är en skitsak, lägg på alla andra små aktörer och privata föreningar så är nog den siffran fördubblad.

Så att säga att en tv med analog mottagare är obrukbar är bs, det beror givetvis på om man har tillgång till kabelnätet eller ej.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Fortfarande har majoriteten av Sverige inte möjlighet att bruka en analog mottagare och SVT sänder inte ut några analoga kanaler längre..... Så om man inte bor i ett comhemhus (som majoriteten av Sverige) eller ett annat hus som använder sig av den urgammla analoga tekniken så är en analog mottagare obrukbar ja. Sverige har 9 miljoner invånare och 2 är inte äns närma majoriteten.....

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vill ni slippa att få Radiotjänst efter er så gör ni något av följande.

1. Köper ni i butik, köp endast kontant och uppge inte namn eller något annat som de kan identifiera er med.
2. Köp på nätet, de stora IT-återförsäljarna rapporterar inte till Radiotjänst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Det skrämmer mig att majoriteten tycks tycka att "SVT E SKIT" och därmed (rätta mig om jag har fel) föredra TV3, Kanal5 och annat ploj.

Jag ogillar också hela konceptet med tv-licens, radiotjänst etc, men av det som visas på TV så går väl ändå 90% av det som är vettigt på just SVT?

Att man inte gillar SVT är inte samma sak som att man gillar andra kanaler mer.
Jag håller med dig om att 90% av det som är vettigt att se i Sverige brukar sändas på SVT, men jag finner att SVTs vinkling av det mesta är moraliskt fel, därför stödjer jag inte tvångsbetalning av SVT.

Argumentet "SVT kan inte vara kodad eftersom man måste kunna sprida viktig samhällsinformation" är värdelöst. Om den där atombomben nu skulle slå ner så är det nog ganska självklart att samtliga kanaler (om de inte hade någon egen rapportering dvs.) utan vidare skulle köra SVTs stream. Dessutom hade det knappast varit så svårt att tillfälligt ta bort licenskravet/öppna upp en ny kanal vid behov.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba

Din polare funderade aldrig på att slänga sin trasiga tv och på så sätt spara 2000 pistoler om året?

ne tvn hade stort affektions värde hos honom, skämt åsido så kastade han tvn direkt efter, han tänkte väll att han kunde fixa anmälningen direkt...men tydligen inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

vad händer om jag ljuger att tvn nu är hos tjejen och dom kommer hit och ser den, och nu trots att om dom gör det att dom inte kan få igång någon tv kanal hur dom än försöker?

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
vad händer om jag ljuger att tvn nu är hos tjejen och dom kommer hit och ser den, och nu trots att om dom gör det att dom inte kan få igång någon tv kanal hur dom än försöker?

Om en kontrollant ser din tv kommer det förmodligen vara besvärligt att övertyga honom att du inte har någon, men han varken vill eller får (om du inte bjuder in honom det vill säga) komma in för att undersöka saken. Om din tv har gjorts obrukbar har ju för övrigt en fackman skickat in intyg på detta, så då behöver du nog inte oroa dig.