Permalänk

Femte SATA port

Sitter med ett Asus A8R32-MVP-Deluxe moderkort för Sockel 939.
Har fyllt upp alla 4 SATA platserna redan och köpte nyligen en ny disk eftersom jag upptäckte en femte port strax ovanför PCI Express porten, dock står det att den är till för RAID och jag verkar inte kunna hitta på disken i diskhanteraren för att initiera den och formatera den.
Ska den kunna gå att använda ändå?

Nå väl, jag kom på att jag hade ett gammalt Sunix kontroller kort liggandes så jag slängde i det istället och kopplade in disken där. Men då verkar de som datorn vill boota från disken som nu kopplats in på kontrollerkortet istället vilket är lite irriterande. Hur kan man nu gå förbi detta då?

Sen har jag sneglat på något nytt kontrollerkort, antar att man bör köra PCI Express för att kunna utnyttja SATA2 fullt ut eller?
För inte behöver man väl köra diskarna i RAID för att man köper ett RAID kontroller kort eller?

Jag är ju inte sådär väldigt insatt på kontroller kort så de e väl lika bra att fråga så man inte köper ett kort för 1500 och så kan man inte använda det.

Den nya disken är enn Seagate 1TB disk, minns ej vilken version dock. Sen kan ni ju se vilka andra diskar som sitter i riggen i min signatur.

Tack på för hand.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Prova att ställa det interna raid-kortet till icke-raid i BIOS (tror inte det är felet, men prova).
Vad gäller det externa kontrollerkortet har du väl en setup på det också när du bootar upp. In där och kolla.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Det står redan i icke raid, står i sata mode bara, testade de redan igår, borde ha nämt de.
Jopps, fast den verkade inte vilja släppa in mig i setupen av nån anledning.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Hade ett relaterat problem i fredags. Jag har Asus P5E Deluxe moderkort, och körde sen innan 4 diskar i den, 2 st Samsung SpinPoint på 1 TB/styck och två stycken 150-gigs velociraptors i raid 0.

Med 6 st SATA-portar så var det fullt - fyra diskar, en SATA-brännare + eSATA-kontakten på chassit. Fast jag hade en gammal 200-gigsdisk, också SATA. Och så ville jag ha en valid DVD-ROM i den med. Jaha. Alltså får man sätta i en SATA-controller till då.

Sagt & gjort, köpte en billig SATA-controller och en DVD-spelare. Det gick inte att hitta nån vettig controller som inte hade raid, så det fick bli det trots att jag inte skulle använda den. Alltihop installerat, slog på datorn, inga problem. Installera drivare för controllern, och vips så dök min gamla disk upp och den nya DVD-spelaren. Frid & fröjd...

...tills jag bootade om burken. Då VÄGRADE den försöka boota från nånting annat än den nya controllerns diskar. WTH?!?!? Kollade bioset: Diskarna som sitter på nya controllern syns inte ens i bioset, inställningen för boot står kvar, enda boot devicen som är aktiv är "intel RAID", dvs vad jag förväntar mig är min raidarray med raptors men som tydligen mitt mobo/bios/controllerkort i kombination vill ha till kina-raidcontrollern jag nyss pluggade in på PCIe.

Efter lite meckande kom jag på hur jag skulle göra för att få bioset att fatta vilken raidcontroller den skulle boota med: Slog av raid på moderkortet (inte i raidsetupen, utan i bios). Startade datorn och lät den misslyckas. Slog sen på raid igen, sparade inställningarna och bootade. Burken har gått som en klocka sen. Troligtvis så skrevs alltså flashinställningarna över när jag installerade den nya controllern och ovanstående trick skrev över dem igen.

Lesson learned: Ett Intel X48-mobo kan alltså ha den irriterande buggen att bioset tror att senaste raidcontrollern som installerades är den som maskinen är konfigurerad att boota med.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 3,4 Ghz, Asus P5e Deluxe, 4 x 2048 MB 1066 MHz DDR2, Asus GTX280, 2 x Velociraptor 150 gig (Raid 0), 2 x Samsung SP 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste installera drivrutinerna för det extra styrchippet om du vill kunna använda portarna (en intern, en e-sata). Så är det på A8N32-SLI iaf som jag själv använt. Följde med på CDn, annars hämta från Asus sida.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Okej, då e ju enda problemet att det bara finns MakeDisk versioner av dom drivrutinerna. Jag har ju ingen floppy, finns det något sätt att gå runt detta?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Mystiskt. Hur som helst är det SiL3132, samma som många andra kort använder/använde. Jag kunde köra Silicon Image egna på mitt kort med samma krets. T.o.m Windows Update hade den som extra val under hårdvara och den uppdaterades relativt ofta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

På mitt Asus P5Q-Deluxe är det två uttag som liknar SATA. står följande i manualen:

"SIL5723 Serial ATA Connectors (7-Pin SATA_E1 [Orange, port 0]; SATA_E2 [White, port 1])

The connectors are for the Serial ATA signal cables for Seriel ATA Hard disk drives. If you installed Serial ATA Hard disk drives , you can create a EZ Backup or a Super Speed configuation with the Drive Xpert technology through the Onboard Silicon Image SIL5723 controller."

3 frågor, 2 ang. detta.

1) Är detta typ ASUS eget RAID system? Där "EZ backup" är RAID1 och "Super Speed" Raid0? Kan jag fortfarande köra RAID0 ur vanliga SATA uttagen?

2) Kan dessa uttag användas till vanliga uttag då jag har fullt nu? (5 diskar + 1st SATA uttag täcks av mitt 4870 X2.)

3) Skillnad på SATA och eSATA???

MVH

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE