Tips inför hårddiskköp

Permalänk
Medlem

Tips inför hårddiskköp

Hej, jag planerar att köpa en hårddisk inom dom närmaste dagarna och skulle då vilja få lite tips på vilka som skulle kunna vara prisvärda/stabila. Jag ska använda den som system/lagringsdisk samt eventuellt partitionera den.

Angående storlek så är 500GB ett minimum, men skulle gärna vilja ha något i stil med 1TB förutsatt att hårddiskar med så stor kapacitet inte tappar på stabilitetssidan (vill inte ha en disk som lackar ihop efter bara någon vecka då jag brukar ha igång datorn i veckor i sträck). Sitter för närvarande med en Samsung SATA P120 på 250gb som jag är riktigt nöjd med, dock så känner jag att den inte längre räcker till.

Vilket märke/disk skulle ni rekommendera om jag är beredd att lägga ner ca en tusenlapp?

mvh Marcus

Visa signatur

GTX 770, i5 4670k, MSI Z87 G45, 16GB RAM

www.insomnium.net

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Gå på priset - finns ingen statistik som underlag för vilken som är "stabilast".

Prestanda kan man se på www.storagereview.com.

Okej, tack för svar.

Det bör alltså i regel inte vara någon skillnad oavsett om jag köper en disk på 1TB eller en på 500GB?

Visa signatur

www.insomnium.net

Permalänk
Medlem

Som framgår av prisjakt så blir det billigare/GB ju större disken är.

1TB har fler skivor än 500GB vilket KAN innebära att de är känsligare.

2 diskar KAN vara vettigt om man vill backa viktiga data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Som framgår av prisjakt så blir det billigare/GB ju större disken är.

1TB har fler skivor än 500GB vilket KAN innebära att de är känsligare.

2 diskar KAN vara vettigt om man vill backa viktiga data

Okej, men blir nog att köra på en 1TB i alla fall då jag just märkte att komplett har kampanj på en sådan:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343055

Tack ska du ha!

Visa signatur

www.insomnium.net