Permalänk
Medlem

GGS data? Hjälp!

Hejsan alla Sweclockers!

Jag har nu de senaste veckorna kollat runt lite i datorvärlden inför ett köp av en bärbar dator. Letar efter en spellaptop med en 15,4" skärm som ska ha en någorlunda snygg design och en budget på 15000 kr. Har efter mycket om och men hittat en dator som jag tror ska passa mina behov.

GGS-Data M860TU Corsair-GS4G+, P8400

Nu finns ju såklart deras lite dyrare men också lite bättre dator:

GGS-Data M860TU Corsair-GTS, T9400

Bra val?
Nu undrar jag, är det stor skilland/värt att lägga ut 3000 kr extra för T9400...? Vad tycker ni om designen på dessa datorer? (bor i Sthlm och har ingen möjlighet att kolla på dessa).
Har aldrig använt Ubuntu Linux, något att ha eller är det Windows som rekommenderas?

Ha det gött!:D

Permalänk
Medlem

Tjaa..har inte jättekoll på gaminglaptops men kan lite (med betoning på lite) om Linux/Ubuntu.

Det är ett jättetrevligt system som oftast "bara fungerar" likt Applefantaster brukar beskriva sina Macar, dock kan det ibland uppstå lite problem som innebär användande av terminalen, men det är bara söka efter guider på internet och i början kopiera terminalkommandon tills man lär sig Om du har tänkt att spela så bör du inte bara använda dig av Ubuntu, utan även ha en Windowspartition. Det finns ganska trevliga open source spel till Ubuntu som är enkla att komma åt, typ Nexuiz. Det går även att emulera vissa spel, t.ex har jag fått CSS att fungera på min Ubuntupartition, men det akn vara bökigt, behövas tweaka osv. Nu är Source spelen några av de lättare att få att fungera men det finns spel som är krångligare. Dock så känns det som att just spel flyter långsammare under Wine i ubuntu än vad de skulle gjort under Windows, därför rekommenderar jag dig att ha en windowspartition om du vill spela.

Om du beslutar dig för att pröva Ubuntu finns det Live-CDs som du kan boota ifrån och testa operativet utan att partitionera/installera det på din hårddisk, det är ett jättebra sätt att testa det "utan risker". Jag skulle rekommendera att du kör på Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS, som är den förra releasen(Den är även LTS = Long Time Support), för att den helt enkelt är både stabilare och snabbare än den senaste 8.10 Intrepid Ibex. Det finns självklart saker som är jättebra och förbättrat med den nya, såsom nya bra verktyg och uppdaterad GNOME, men tyvärr känns den segare än förra släppet och jag samt många andra har haft lite problem med Network Managern. Med det sagt, välkommen att ställa frågor i forumet, och kan inte jag svara så kan säkert någon annan det, då även jag nyligen konverterat till Linux. Men när du väl upptäckt hur snabb din dator kan vara utan Windows som segar ner den så lär du aldrig ångra dig

Permalänk
Medlem

Köpte själv en GGS-Data M860TU Corsair-GTS, T9400 (men bytte ut T9400 till en P9500) för 2 veckor sedan och är skitnöjd. Superkraftig laptop för att vara den storleken. Får runt 9300 i 3DMark06.

Tyvärr vet jag inte hur mycket det skiljer sig mellan P8400 och T9400 så jag är inte mycket till hjälp där. Skillnaden mellan T9400 och P9500 är enbart den lägre effektförbrukningen. T9400 arbetar på 35Watt medans P9500 har 25Watt.

Jag kör dock WIndows XP eftersom det finns fler spel och programmöjligheter där men tänkte dual boota Ubunta för att leka runt lite när jag får tid.

Designen på laptoppen känns bra och väldigt stabil/gedigen. Är det nått speciellt du undrar över så säg till

Visa signatur

GGS-Data M860TU Corsair-GTS, 15.4" WSXGA+ (1680x1050), P9500, 2GB DDR3, 250GB 7200rpm, 9800M GTS

Permalänk

Skillnaden 3dmark mässigt mellan P8400 och T9400 är ca 200 poäng extra med T9400 processorn. Prestandan i spel är inte lika beroende av processor och jag tycker inte en liten presandaförbättring är värd 3000kr men det är ju upp till dig. Ska du göra nått så ska du isf byta till en P9500 den är ca 400poäng bättre mot P8400 dock vet jag inte prisnivån på den.

Permalänk
Medlem

P9500 är ca 400kr dyrare än T9400 hos GGS Data

Visa signatur

GGS-Data M860TU Corsair-GTS, 15.4" WSXGA+ (1680x1050), P9500, 2GB DDR3, 250GB 7200rpm, 9800M GTS

Permalänk

Har själv en Clevo, Kör med deras Desktop replacement, D900C (se profil) & är mkt nöjd med den, Byggkvalite, Stabil, inte haft några som helst problem med den, är sjukt nöjd med andra ord :), haft den snart i ett år.