Permalänk
Medlem

jo som sagt har jag stock kylare men så här höga temps borde den väll inte gå upp i så ofta eller? nu gick dom två första upp i 77 men snabbt ner i 72 igen. puh

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Va rätt länge sen jag körde med stockkylaren, så jag vet inte, verkar rätt rimliga temps för den klocken imo.

Permalänk
Medlem

okej men borde jag sänka klocken lite för att få lägre temps tycker du? jag menar, man brukar väll sällan maxxa alla kärnor 100% i en timme i sträck förutom under såna här stress test? jag kanske skulle spele något spel i windowed mode och samtideigt hålla koll på tempsen för att se :/

EDIT: nu blev OCCT klar och jag fick stable trots att vissa kärnor var uppe i 77 ibland... men konstigt nog var dom bara upp i knappt en minut och sedan nere till typ 70 igen, jag antar att det är cpu fläkten som står på auto och kyler mer i högre temperaturer... nu ska jag bara fixa minnena

EDIT 2: Hmm väldigt mysko, nu sänkta jag multipeln till 7 och höjde fsb till 429 = 3ghz och minnena med 1:1 858 men sen kom jag på att jag hade kört samma en gång förut men då failade det efter tre minuter, nu har den gått 10 minuter redan :/ kan OCCTs spärr vid 70 grader försvunnit helt plötsligt? mycket märkligt...

Sista EDIT: tänkte dela lite random tester:

Dator:

mobo: Gigabyte ep35 ds4

grafikkort: powercolor 4870 512mb med PCS kylaren

processor: intel core 2 quad q6600 @ 2,4ghz med stock kylare

minnen: Corsair 2x2 gb xms2 6400 800mhz (5-5-5-18)

hårddisk: WD 640gb 7200rpm med 32mb cache

Chassi: Antec nine hundred

Nätagg: corsair 650w

Okej, först gjorde jag lite benchmarks i bland annat far cry 2 och crysis och sen kollade jag min 3dmark 06 score.

allting original:

Far Cry 2: 1280x1050 (har inte fått min nya skärm ännu) allt very high dx9 vsync på 2x AA small ranch- avarage fps 54

Crysis benchmark tool: 1280x1050 allt high ingen AA eller vsync dx9 avarage fps 40
samma men med 4x AA avarage fps 36

3dmark sparade ej resultat men runt 13,5k i 1280x1050

Endast överklockat grafikkort med ccc gpu clock = 840mhz och memory clock = 1090mhz

Far cry 2 samma som innan avarage fps 56,6

3dmark 06 inte heller sparat men var på cirka 14k @ 1280x1050

Överklockad CPU utöver grafikkortet. Cpu 429 x7 = 3ghz minnena 1:1 ratio =858 mhz.

idle cirka 30-40 load cirka 60-75 i OCCT :S

Far cry 2 samma som innan avarage fps 59

crysis samma som innan utan AA avarage fps = 45
med 4x AA avarage fps = 37,4
Crysis dx10 very high 128+x1050 ingen AA avarage fps = 32

3dmark 06 score = 14876
3dmark vantage performance 9354 gpu 9018 cpu 10535

Okej dom här testen kanske inte var så professionella men jag har kommit fram till några saker, hd4870 klarar väldigt bra av AA utan att förlora fps. överklockning av grafikkort gav stora prestandalyft i 3dmark men inte så mycket i spel men överklockning av processor (eller kombinationen av båda) gav större prestandalyft i spel än i 3dmark.

Någon som har liknande dator som fått helt andra resultat? eller bara tips på hur det går att optimera bättre

Tack för all hjälp sweclockers!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Som du säger; under normal användning kommer de flesta av oss aldrig belasta alla kärnor fullt ut, kanske en lr två max såvida man till vardags inte sysslar med rendering eller dylikt. Så visst kan du ha den klocken, men jag hade lagt hastigheten lite lägre, du kommer ju tex inte märka skillnad på om CPUn körs i 2,8 eller 3,0GHz, däremot kommer tempen kanske falla med 10 grader (gissning).

Mitt råd är att du köper dig en bra kylare och sen klockar skiten ur CPUn hehe.

Och en sak till, klockar du dina minnen genom att sänka multipliern och öka FSBn? Det är inte rätt sätt egentligen, då ändrar du förutsättningarna för din CPU också och det kan göra datorn instabil, då högre FSB kräver mer av tex moderkortet.

När du har satt ett FSB och multiplier som du är nöjd med så ska du kuna ändra minnenas hastighet för sig separat genom att gå på FSB:RAM-förhållandet (kommer itne ihåg vad det heter nu). På mitt moderkort kan man iaf välja mellan vissa förutbestämda frekvenser som minnet kan köras i (dessa frakvenser är 1:2, 2:3 etc). Har du inget sånt på det moderkortet?

Permalänk
Medlem

jo den står på 2.0 i dagsläget (1:1) alltså borde minnena ligga på 858 (429x2) men jag kanske skulle sätta multipeln på 8 eller 9 och ha 3.0 (2:3) istället och sänka fsb lite? kanske 350 x 8 men då blir minnena super klockade xD

EDIT: okej nu fibblade jag lite mer med inställningarna i bios. Först sänkte jag fsb till 350 men med multipeln 8 vilket ger 2,8ghz. sen testade jag att ställa fsb:minne ration till 2:3 eller 3.0 som det heter i mitt bios, det gjorde så minnena klockades till 1050mhz, då ville inte datorn starta, så jag testade ddr2 overvoltage och satte den på + 0,25v och till min förvåning startade datorn då, men tyvärr fick jag Bluescreen direkt.

Så nu testar jag med en multipel på 2,5 så minnenea blir klockade till 875mhz och processorn är fortfarande på 2,8 ghz. Kör OCCT nu för att kolla

Visa signatur

...

Permalänk

Kan en processor som räknar fel påverka data som skriv till hårddisken så att datan inte går att läsa av? Säg till exempel att jag installerar något och processorn räknar fel.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst igenom 2-3 gånger. Men har tyvärr lite svårt att förstå ändå.

Jag har:
Gigabyte X58 UD5
Intel i7 920
corsair 3x1 GB 1333MHz

Just nu körs min systembuss på 133MHz och mina minnen på 1066. Då jag aldrig provat överklockning eller har standardkylare på CPU:n skulle jag bara vilja ändra så minnena körs i 1333MHz iaf.

Var ser man minnes dividern? provade att räkna efter de exempel i guiden men fick helt enkelt inte ihop att :/

Sen i BIOS visar VCOREn ~1.1+ medan i CPUZ visar sen strax under 1V, lita på biosen eller?

Sen är det nån som vet om mitt moderkort har vad som kallas i guiden unlikned mode?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casuaL
Nu har jag läst igenom 2-3 gånger. Men har tyvärr lite svårt att förstå ändå.

Jag har:
Gigabyte X58 UD5
Intel i7 920
corsair 3x1 GB 1333MHz

Just nu körs min systembuss på 133MHz och mina minnen på 1066. Då jag aldrig provat överklockning eller har standardkylare på CPU:n skulle jag bara vilja ändra så minnena körs i 1333MHz iaf.

Var ser man minnes dividern? provade att räkna efter de exempel i guiden men fick helt enkelt inte ihop att :/

Sen i BIOS visar VCOREn ~1.1+ medan i CPUZ visar sen strax under 1V, lita på biosen eller?

Sen är det nån som vet om mitt moderkort har vad som kallas i guiden unlikned mode?

Svaren står med all sannolikhet i guiden (har inte läst den själv), men nu ska vi inte vara såna.

Om du går in på random recension så kan du nog inspireras till att göra en del helt säkra saker som kommer förbättra din prestanda.

Här har du en t.ex.

http://techgage.com/article/gigabyte_ex58-ud5/2

PS. Kom ihåg att jag glömde svara på dina frågor. Minnesdividern brukar finnas under advanced dram features och endast nvidia chipsen kan köra unlinked. Du kan dock fortfarande ändra ration så det är alltså inga problem att ändra så att minnena körs snabbare.

Permalänk
Medlem

Tack jag hittade det så nu körs minnena i 1333MHz men samtidigt, skulle vilja köra min CPU ~3.0 GHz (stockkylning) och minnena i 1333MHz, men vet inte riktigt hur man ska sätta att då.

Permalänk
Avstängd

Följ anvisningarna i den här så kan du inte göra fel.

http://lakesidepc.com/Core.i7.920.oc.4G.2008.12.12_ENG.pdf

Permalänk

Är denna guide tillräcklig när man ska överklocka? Sen undrar jag om programmen som trådskaparen rekommenderade en att köra (programmen som står skrivet i första inlägget). Fungerar dessa program i vista 64bit?

Tack på förhand.

Permalänk

Hej

Mitt första inlägg så jag vill passa på att tacka för en utmärkt guide.

Har lyckats klocka min processor från 3,1GHz till 3,4 GHz

Nu till mitt problem.

Vid den här hastigheten så får jag ett felmeddelande i orthos som lyder så här

1:ERROR: ILLEGAL SUMOUT

Har kollat runt lite på olika forum och dom flesta säger att det beror antingen på minnena eller för låg Vcore volt.

Någon här som kanske vet?

Ska jag då sänka hastighet på mina minnen eller öka?
Och hur gör jag detta?
Så som det står i guiden vill sig inte i min bios.

Lite specs

Operativsystem - Vista x64

CPU - AMD athlon 64 x2 Dual core 6000+

Minne - 5GB Kingston 800MHz Pc6400

Grafik - XFX Geforce 260

Moderkort - M3A-H/HDMI

Då detta e första gången jag klockar så är all hjälp uppskattad

EDIT: Lyckades ändra minnes timing och har nu kört orthos i 32 min på 3418MHz utan problem:)

Permalänk

Kan en aningen felöverklockad processors beräkningar påverka skrivningar till hårddisken som pågår samtidigt? Kan filer bli korrupta pga felberäkningen?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Kan en aningen felöverklockad processors beräkningar påverka skrivningar till hårddisken som pågår samtidigt? Kan filer bli korrupta pga felberäkningen?

Ja, det kan hända, men jag tror det är ytterst sällan, jag har iallafall alrig varit med om det (såvitt jag vet). Det är därför det kan vara smart att överklocka på en "ren" installation och sen efter man hittat stabila maxklocken installera alla program mm, eller installera om

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Ja, det kan hända, men jag tror det är ytterst sällan, jag har iallafall alrig varit med om det (såvitt jag vet). Det är därför det kan vara smart att överklocka på en "ren" installation och sen efter man hittat stabila maxklocken installera alla program mm, eller installera om

Låter jävligt omständig det där och jag tvivlar på att det är ens en bråkdel som gör på det sättet...

Edit: däremot har jag heller inte hört talas om att en felklockad processor skulle orsaka sådana problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Låter jävligt omständig det där och jag tvivlar på att det är ens en bråkdel som gör på det sättet...

Edit: däremot har jag heller inte hört talas om att en felklockad processor skulle orsaka sådana problem.

Jag överklockar inte på det sättet men det är rekommenderat... Jag har läst på några sidor att det KAN inträffa, vet inte om det är riktigt sant dock, men det är klart, räknar den fel borde det vara så att små bitar blir fel eller nåt

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Tack så mycket. har lärt mig en hel del av detta område nu

Permalänk
Citat:

En processor/En grafikprocessor kan bidra till korrupta filer ja.

En GPU med för hög belastning över bussen kan bidra till korrupt data.
IDE max ~130mhz
SATA max 115mhz
SCSI ingen påverkan.

En CPU som fungerar korrekt i grund och botten ska inte påverka data-skrivning.
En processor med bugg däremot (TLB-buggen) där en data-tabell inte stämmer överens på säg den andra kärnan då kommer de i sinom tid att leda till felberäkningar och till slut abrupt stop.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag har ett jättekonstigt problem med min processor.

Som ni ser i sign så kör jag den i 3000Mhz, det är inga problem.
Jag vill få den högre, känns som jag borde kunna köra den i 3.2 iallafall.

Just nu kör jag 375*8. Högre bus går inte att få.

Jag har kört såhär när jag har försökt klocka till 3.2:
Vcore=1.45
Vdimm=2.2
NB volt=1.6
VTT fsb=1.3

Ändå ger den bluescreen. Då jag har försökt med 3.2 har jag kört med 291*11. Då har minnena gått i runt 550, alltså borde det inte vara några problem alls.

Varför sätter den stopp där?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
En CPU som fungerar korrekt i grund och botten ska inte påverka data-skrivning.
En processor med bugg däremot (TLB-buggen) där en data-tabell inte stämmer överens på säg den andra kärnan då kommer de i sinom tid att leda till felberäkningar och till slut abrupt stop.

Så jag antar att jag borde kunna överklocka min Q6600 till 3,0GHz, eller har den någon känd bugg?

Visa signatur

Permalänk

Har ett par småfrågor som jag hoppas att någon kan besvara.

På olika ställen ser jag antingen att man ska ha PCI-E i 100 eller 101. Vad är meningen med 101, är det att ha en liten felmarginal?

När jag har min E8400s Vcore på auto får den c:a 2,4 volt enligt hwmanager. Men när jag manuellt sätter den till 2,5 volt får den bara 1,9 enligt hwmanager. Får den verkligen bara 1,9, och är det normalt att den får mindre än man ställt in i bios?

Permalänk
Citat:

Så jag antar att jag borde kunna överklocka min Q6600 till 3,0GHz, eller har den någon känd bugg?

Hurvida de finns bugg och liknande fel uppdagas innan processorn lanseras.

Q6600 kan du köra på med utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hurvida de finns bugg och liknande fel uppdagas innan processorn lanseras.

Q6600 kan du köra på med utan problem.

Tackar så jättemycket för hjälpen!
Får väl börja klocka lite snart då.

Visa signatur

Permalänk

3.0 är inte så mycket och hänga i julgranen däremot. 3.6 kör dom flesta men då med respektabel eller säker spänning. Q6600 är god uppåt 1.80v så länge kylningen och temperaturen är okej och då kan du räkna med en hastighet uppåt minst 3.9 iaf, men allt beror på hur mycket just din batch ur q6600-serien kommer behöva. Ja var säker på att en polare skulle få sin över 4.0 men han matar 1.7v på 3.9.. inte överdrivet bra (med vattenkylning)

Stock-kylning + hög spänning - ingen rekommendation! Så länga man inte moddat på rätt friskt

Visa signatur

Permalänk
Citat:

3.0 är inte så mycket och hänga i julgranen däremot. 3.6 kör dom flesta men då med respektabel eller säker spänning. Q6600 är god uppåt 1.80v så länge kylningen och temperaturen är okej och då kan du räkna med en hastighet uppåt minst 3.9 iaf, men allt beror på hur mycket just din batch ur q6600-serien kommer behöva. Ja var säker på att en polare skulle få sin över 4.0 men han matar 1.7v på 3.9.. inte överdrivet bra.

Stock-kylning + hög spänning - ingen rekommendation! Så länga man inte moddat på rätt friskt

Fast får väl börja med 3,0Ghz först bara för att se tempraturen, sedan får jag se ifall jag ska investera i en tredjepartskylare och högre klockning

Visa signatur

Permalänk

så grym guide men, är det någon som vet var man kan mer om sådant här, har verkligen ett genuint intresse xD

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

hm. jag har en q8300 @ 2,5Ghz stock. Enligt cpu-z så finns det bara 6st multipliers vilket ger en corespeed på 2Ghz. Vad kan detta bero på? Har inte försökt mig på någon överklockning än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
så grym guide men, är det någon som vet var man kan mer om sådant här, har verkligen ett genuint intresse xD

Google.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aoem
hm. jag har en q8300 @ 2,5Ghz stock. Enligt cpu-z så finns det bara 6st multipliers vilket ger en corespeed på 2Ghz. Vad kan detta bero på? Har inte försökt mig på någon överklockning än.

Speedstep sänker multipliern när kraften inte behövs för at spara ström, utveckla mindre värme etc. Sätt igång tex OCCT och belasta datorn så ska du se att multipliern kommer hoppa upp.

Permalänk
Medlem

Har två frågor, vad händer om man höjer PCI express Mhz över 101?

och

Ska man köra SPD på 2.0 eller kan man även höja den?

Har en till fråga.

Vad är max temp. för CPUn? Min gick upp i 75 vid stabilitetstestet så jag vill bara veta om detta är på något sätt farligt? Kan man ha grillat den i 75 grader? Hade 1.2 i Vcore

Permalänk

Har en fråga.

Jag har dual core E5200 @ 2.5Ghz stock och 800mhz fsb.

om jag kör 1:1 med mina pc6400 minnen så går dom ner till 400mhz.

vilka settings är bäst om jag vill nå t.ex 3.0ghz?

Alltså ca 241 CPU fsb. memory fsb:....? behöver bara det som referens, tack för all hjälp!

EDIT: Jag hittade lite info nu.

Får sänka multipliern lite och höja fsb tills det matchar ram hastigheten =D