Nya rykten om Nvidias namnbyten

Permalänk
Medlem

Jag kan fatta att nVidia byter namnschema på kommande kort (även om de kommer ta ett tag (för mig iallafall) att sätta mig in i det). Men VARFÖR ska de byta namn på befintliga kort? Otroligt onödigt och missvisande.

Permalänk
Avstängd

Viva el muppo del nVIDIA.. kan dom inte begrava sig nu, bara för att slippa deras pajas lekar.. börjar bli tråkigt, dom upprepar sig hela tiden.. Stupid is stupid does.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Får bli ATI nästa gång jag inhandar mellansegmentkort, där vet man iaf vad de olika benämningarna innebär.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Får bli ATI nästa gång jag inhandar mellansegmentkort, där vet man iaf vad de olika benämningarna innebär.

seriöst att köpa ett kort pga namn.. tänk på vad som är mest prisvärt inom din budget när du köper.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Får bli ATI nästa gång jag inhandar mellansegmentkort, där vet man iaf vad de olika benämningarna innebär.

Låter redan på dig som att du har ett ATI om ett namn kan få dig att "gå över".

Ogillar också att dom byter namn på befintliga kort, men knappast något som påverkar mig och mina köp, köper ja fel så får jag väl skylla mig själv.

Sen för dom som inte har ett vidare bra kort så kan de ju se lite flottare ut med ett lite "nyare" kort än ett från förra generationen.

Geforce 9 är väldigt kraftfulla kort, varför lägga ner tid på att utveckla nya GPU's som ändå presterar lika bra? Förstår varför Nvidia gör som dom gör, de är ekonomiskt, något som AMD inte vet va de är då dom konstant går back.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de ska ha bokstäver. Är det självklart för gemena man att GTX betyder snabbare än GTS? För oss som har varit med ett tag så har vi lärt oss det men det känns inte speciellt intuitivt. Bara siffror känns som bästa lösning å se på vem har så, ATI...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett försök att lätta upp alla namn och beteckningar.
Varför vara anti mot en förändring som är för att förenkla?

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Förstår inte varför de ska ha bokstäver. Är det självklart för gemena man att GTX betyder snabbare än GTS? F..

Var inte 100% säker nej.. ): (ioff inte brytt mej om kort sen min trogna 7600gt, fast hette väll så innan det oxo, eller? ).

Permalänk

Nu när folk kanske väl börjat fatta deras nummersystem. DÅ byter dem.

Kanske, när det passar deras intressen.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad från felplacerat inlägg och alla onödiga kommentarer*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Ogillar också att dom byter namn på befintliga kort, men knappast något som påverkar mig och mina köp, köper ja fel så får jag väl skylla mig själv.

Får du som kund skylla dig själv när Nvidia medvetet krånglar till det för dig? "Okej", det verkar vettigt.

Permalänk
Medlem

Naw, how cute! Mina kort får fortfarande nya namn, haft datorn komplett i snart ett år kan man nog säga, och då hade korten funnits på marknaden några månader.

OffT: Nån som har en länk till ett program att ändra grafikkortsnamnen med? Som fungerar i Vista x64!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
Äntligen ett försök att lätta upp alla namn och beteckningar.
Varför vara anti mot en förändring som är för att förenkla?

För att Nvidia ger NYA namn som ger sken av att kortet i fråga är av "nya" generationen medan i själva verket det handlar om en gammal produkt. Kallas för "vilseledande marknadsföring" och borde vara olagligt....

Och hur kan det vara att "förenkla" när man kan hitta samma chip på 2-3 olika kort och alla har olika benämningar...Läs artikel innan du postar snälla.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender

Geforce 9 är väldigt kraftfulla kort, varför lägga ner tid på att utveckla nya GPU's som ändå presterar lika bra? Förstår varför Nvidia gör som dom gör, de är ekonomiskt, något som AMD inte vet va de är då dom konstant går back.

Så det är ekonomiskt att lura kunder att köpa gamla saker med hjälp av ett namn som hör till en ny generation? Det är ju som att volvo skulle ta en massa bilar model-07, döpa om till -08 och sälja som nya.

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk

Ärligt talat ni som klagar...det finns en klagomur i Jerusalem åk dit å kasta skit istället för att gnälla här.....och det är hemskt va ni är förvirrade...stackare...

Angående det där om volvo ornlu så har det förekommit och kanske är så fortfarande....tror det gäller alla bilmärken

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Bishop
Ärligt talat ni som klagar...det finns en klagomur i Jerusalem åk dit å kasta skit istället för att gnälla här.....och det är hemskt va ni är förvirrade...stackare...

Och med detta vill du ha sagt att alla dess förvirrande namnändringar är något positivt vi egentligen ska berömma istället? Fast då uppstår ju den naturliga frågan, ska man få ge positiv feedback när man inte får ge negativ? Och i så fall, om man nu får kommentera en nyhet, men varken säga något bra eller dåligt då kan man lika gärna ta bort möjligheten att kommentera, eller hur?

Permalänk
Medlem

Wohoo!! Lycklig ägare av ett 240GTS då. Coolt att man hittar ett helt nytt kort i burken man inte uppdaterat på ett år.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Och med detta vill du ha sagt att alla dess förvirrande namnändringar är något positivt vi egentligen ska berömma istället? Fast då uppstår ju den naturliga frågan, ska man få ge positiv feedback när man inte får ge negativ? Och i så fall, om man nu får kommentera en nyhet, men varken säga något bra eller dåligt då kan man lika gärna ta bort möjligheten att kommentera, eller hur?

Som om du någonsin skulle ge Nvidia positiv feedback..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Och med detta vill du ha sagt att alla dess förvirrande namnändringar är något positivt vi egentligen ska berömma istället? Fast då uppstår ju den naturliga frågan, ska man få ge positiv feedback när man inte får ge negativ? Och i så fall, om man nu får kommentera en nyhet, men varken säga något bra eller dåligt då kan man lika gärna ta bort möjligheten att kommentera, eller hur?

Håller med..

OnT: Börjar bli lite som tradition för nvidia att byta namn på grafikkort?

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
Äntligen ett försök att lätta upp alla namn och beteckningar.
Varför vara anti mot en förändring som är för att förenkla?

För att folk har lärt sig att klaga på nvidia och tror att dom är coola.

Permalänk

vad heter 9800gtx då?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
För att folk har lärt sig att klaga på nvidia och tror att dom är coola.

Onödig kommentar, Dom har bytt namn på bra många grafikkort och dom byter lagom till att man har lärt sig dom gamla. det stör _jag_ mig på..

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Förstår inte ni som klagar. De har inte släppt den nya namnserien än. De har gått rykten om en ny slags namnserie, den är inte officiellt här än.

Förstår inte många av er Sweclockare, mer korkade personer får man leta efter.
Ni hittar bara på argument för att gnälla. Ja vet inte ens vad ni gör här om ni ska klaga på detta, då jag verkligen tror att ni kollar på olika tester mm. innan ni köper något grafikkort, processor etc.

Dennis_svensson 9800gtx finns inte längre. Nu heter den ju 9800gtx+

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
..och nu är frågan vad mitt 9650gt byter namn till ? otroligt att 55nm versionen av 9600gt fick nytt namn åtminstonde, och ett logiskt sådant !

På laptop fronten har Nvidia än så länge skött sig med namnschemat iaf

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Onödig kommentar, Dom har bytt namn på bra många grafikkort och dom byter lagom till att man har lärt sig dom gamla. det stör _jag_ mig på..

Kanske onödig men det ligger lite i det iaf.

Jag funderar i dag på att köpa ati då jag tycker de verkar ge mer för pengarna just nu.
Alla ni som beklagar er över namnbyterna måste förstå att det är just NI som är anledningen till dessa byten. Varför man i början gick över till 200 serien av är ganska säkert på grund av att 10950 GTX eller liknande inte låter så bra och man får lite för många onödiga siffror i namnen. När då folk började klaga hejdlöst över att nu var siffrorna bakom bokstäverna och att nya seriens budget kort inte var bättre än gamla seriens och att det så klart skulle få någon stackare att köpa fel kort.

Efter miljoner 15 åringars vilda protester, faktiskt inte dem som köpte fel kort utan de som tänkte på den här symboliska pappan som troligen inte fick bra info av säljaren av grafikkort, så tar man och ändrar namnen på de av äldre generation som fortfarande säljs någorlunda mycket så att alla nu lätt ska kunna se att 240 är sämre än 250 osv. Sen om man står i en affär kollar på 250 gts vs gtx eller liknande och gtx är 500kr dyrare så får man nog skylla sig själv om man tror att gts presterar bättre.

Jag tror faktiskt att de flesta som köper grafikkort skiter fullständigt i vilken generation kortet tillhör utan bara bryr sig om hur mycket man får för sina pengar när det gäller prestanda och funktioner.

Skulle vara kul med en tråd där man kunde skriva lite mer fakta i inläggen än en massa "tyckande". Tror Sweclockers ska börja låsa trådar som handlar som Ati/nvidia där denna sorts smutskatning mot nvidia uppstår. Då det kanske mer än själva namnen lurar lite okunniga köpare mot ett av märkerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Förstår inte ni som klagar. De har inte släppt den nya namnserien än. De har gått rykten om en ny slags namnserie, den är inte officiellt här än.

Förstår inte många av er Sweclockare, mer korkade personer får man leta efter.
Ni hittar bara på argument för att gnälla. Ja vet inte ens vad ni gör här om ni ska klaga på detta, då jag verkligen tror att ni kollar på olika tester mm. innan ni köper något grafikkort, processor etc.

Dennis_svensson 9800gtx finns inte längre. Nu heter den ju 9800gtx+

håller med till 100%

varför skulle ett namnbyte vara negativt!! Att antyda att 1 namn är bättre än 2 på en produkt är inget annat än korkat. Nvidia är ett företag med mycket kompetent ledning.

jag tycker faktiskt att folk klagar på fel håll, att ändra sina namn utan att ändra produkten visar bara hur villiga nvidia är att hjälpa oss konsumenter att hålla koll på korten.
ATI däremot, ger sina kkort ett namn och låter dom beholla det. vilket oengagerat och krångligt system, gjort för att förvilla kunderna.
nä,, pusha på ATI, AMD Inte och alla andra att ta lärdom av nvidias goda exempel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Får du som kund skylla dig själv när Nvidia medvetet krånglar till det för dig? "Okej", det verkar vettigt.

Tar du inte reda på fakta så ja, då får du skylla dig själv. Rent prestandamässigt så är Geforce 9 lika bra som AMD's budget-serie, så varför inte använda dessa som redan finns och sälja dom som budget istället? Vilket dom redan är enligt mig idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrnLu
Så det är ekonomiskt att lura kunder att köpa gamla saker med hjälp av ett namn som hör till en ny generation? Det är ju som att volvo skulle ta en massa bilar model-07, döpa om till -08 och sälja som nya.

Eehh, hur stor är skillnaden på 07 och 08? Volvo gör exakt samma sak, dom säljer 07 i 08ans namn, kanske ändrar dom på nånting men inte mycke. Många företag gör samma sak. Varför ska man slänga iväg något som är bra när man kan återanvända de?

Hade ni klagat om dom släppt nya kort med den nya kärnan fast dom hade presterat lika mycket? Nä tänkte väl de. Se de bara som nya kort i stället för gamla kort med nya namn. Herregud, ibland så undrar man om PRO sitter och klagar här på forumet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
håller med till 100%

varför skulle ett namnbyte vara negativt!! Att antyda att 1 namn är bättre än 2 på en produkt är inget annat än korkat. Nvidia är ett företag med mycket kompetent ledning.

jag tycker faktiskt att folk klagar på fel håll, att ändra sina namn utan att ändra produkten visar bara hur villiga nvidia är att hjälpa oss konsumenter att hålla koll på korten.
ATI däremot, ger sina kkort ett namn och låter dom beholla det. vilket oengagerat och krångligt system, gjort för att förvilla kunderna.
nä,, pusha på ATI, AMD Inte och alla andra att ta lärdom av nvidias goda exempel

Jag förstår inte hur du kan tycka att ATI har krångliga namn. Är ju jätteenkla jämfört mot nvidias alla namnbyten. Där samma grafikkort har en 2-4 olika namn. Men det är bra att dom förenklar kortens namn, dock hade det ju gärna räckt med 1 namnbyte och sen klart.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Vad i helvete heter mitt grafikkort idag som en gång i tiden kallades för 8800GT ?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Jag förstår inte hur du kan tycka att ATI har krångliga namn. Är ju jätteenkla jämfört mot nvidias alla namnbyten. Där samma grafikkort har en 2-4 olika namn. Men det är bra att dom förenklar kortens namn, dock hade det ju gärna räckt med 1 namnbyte och sen klart.

Precis. ATI's namn är ju ett föredöme tycker jag. Speciellt HD3xxx- och HD4xxx-korten.

Med nVidia's kort blir man väl nästan tvungen att ta av kylaren och kolla vad som står på GPU-coren och minnena för att se vad det egentligen är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W